Menu Zavřít

Konec tučných časů

4. 12. 2008
Autor: Euro.cz

Většina firem čeká s velkým propouštěním teprve na začátek příštího roku

Ještě před několika měsíci vedení mnoha českých firem žehralo nad tím, že nemůže najít dostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Světová finanční krize částečně jejich problémy vyřešila. V některých případech však až příliš radikálně. Manažeři mnoha podniků nyní posílají úřadům práce místo požadavků na desítky kvalifikovaných lidí dopisy, v nichž oznamují hromadné propouštění. Zatím jde maximálně o stovky zaměstnanců. Analytici však varují, že velká vlna propouštění teprve přijde. Firmy vyčkávají, jak dopadnou vyjednávání s odběrateli pro příští rok. Pokud skončí špatně, bude pokračovat škrtání provozních nákladů, což jinými slovy znamená i propouštění. Dle průzkumu Hospodářské komory mezi 1200 podniky počítá se snížením počtu zaměstnanců příští rok zhruba každý čtvrtý. Jen v listopadu takový záměr oznámilo 25 firem.

Auta netáhnou Doposud nejvíce zasaženým sektorem je zřejmě automobilový průmysl. Největší domácí automobilka, mladoboleslavská Škoda Auto, byla nucena kvůli celosvětovému poklesu poptávky po nových osobních vozidlech omezit stavy agenturních pracovníků. Od září jejich počet snížila zhruba o 1500 lidí. Koncem minulého týdne navíc odboráři automobilky upozornili, že se vedení podniku rozhodlo příští rok propustit až tři procenta kmenových zaměstnanců. Firma se ve snaze vyprázdnit sklady rovněž rozhodla od 18. prosince do 13. ledna odstavit výrobní provozy. Letos již podruhé. Někteří pracovníci tedy budou mít na přelomu roku více než třítýdenní volno. Vedení podniku pro letošek plánovalo výrobu nejméně 700 tisíc vozidel. Pod tlakem ekonomické krize však manažeři podniku optimistickou vizi poněkud zkorigovali. Firma nyní plánuje, že letos prodá 690 tisíc vozů. I tak je to o 9,5 procenta více než loni. Krize však dopadla i na výrobce nákladních vozidel. Jejich největší tuzemský producent, kopřivnická Tatra, již od počátku druhého pololetí propustil zhruba 500 zaměstnanců. Dalších 320 lidí vyhodí do konce března příštího roku. Tatra tak propustila přibližně pětinu svých pracovníků. Zatímco v červnu ještě firma zaměstnávala takřka 4400 osob, v prvním čtvrtletí příštího roku hodlá vedení snížit stav zhruba na 3570 osob. Mediální zástupce automobilky Vladimír Bystrov však upozornil, že kromě 40 lidí, kteří dostali výpověď pro nadbytečnost, zrušila Tatra většinu míst postupnými přirozenými odchody do důchodu. Výrobce nákladních automobilů navíc zkrátí pracovní dobu o čtvrtinu. Ve většině provozech bude firma vyrábět tři týdny v měsíci. To umožní osekat mzdové náklady o dalších až deset procent a na energiích přinese zhruba pětinové úspory. Pracovní omezení má trvat do konce března příštího roku. Vedení podniku současně rozhodlo, že firma omezí na nezbytně nutnou dobu náklady na vývoj a členům vrcholného managementu srazí plat dolů o deset procent.
Dle analýzy společnosti Anderson Willinger má tuzemské automobilky opustit do konce roku až tři tisíce zaměstnanců. Celý sektor přitom v Česku zaměstnává zhruba 130 tisíc lidí. Důvodem k propouštění je nejen světová ekonomická krize, ale i silná česká koruna a zdražování vstupních surovin, zejména železa.

Smůla dodavatelů Logicky trpí zhoršeným odbytem nových vozů nejen samotné automobilky, ale i jejich dodavatelé. Příkladů z Česka je plno. Třeba společnost Visteon – Autopal Nový Jičín, která vyrábí automobilové součástky a zejména osvětlovací techniku, propustí kvůli krizi v následujících třech měsících až 550 zaměstnanců. „Zredukovali jsme výrobu v našich závodech. Ke 14. listopadu ubylo 200 pracovních míst, zaměstnanci dostali nabídku, aby dobrovolně odešli,“ konstatovala mluvčí novojičínského závodu Veronika Prudilová. Navíc upozornila, že firma zváží navazující úsporná opatření dle aktuálního vývoje situace.
Další dodavatel automobilek, hodonínská společnost IAC, propustí 60 ze 430 zaměstnanců. Desítky lidí odejdou i z firmy Magneton. Přesný počet zatím vedení neví. „Situace se mění ze dne na den,“ uvedl šéf firmy Petr Peštuk. Jihlavský Bosch Diesel by kvůli krizi letos mělo opustit 425 z více než 6000 pracovníků. Jablonecký výrobce brzd Lucas Variaty již propustil zhruba deset procent zaměstnanců z 1360. Přes dvě stovky lidí vyhodil výrobce autodílů Brano Group, několika stovek zaměstnanců se plánuje zbavit kvůli poklesu objednávek dodavatel automobilového průmyslu Alcoa Fujikura ze Stříbra na Tachovsku.
Problémy s odbytem nemají pouze prodejci nových vozů, ale i ojetin. Firma AAA Auto oznámila, že v posledním čtvrtletí letošního roku snížila počet zaměstnanců o 700 na 1300 lidí.

Rekordní skláři Zatím nejvíce lidí bez práce zůstane zřejmě po krachujících sklárnách ze skupiny Bohemia Crystalex Trading, jejichž pád krize uspíšila. Třeba ve Světlé nad Sázavou nedostalo 1100 pracovníků skláren Sklo Bohemia mzdy za dva měsíce a mnozí ze zaměstnanců začali ukončovat pracovní poměr. V poděbradských Sklárnách Bohemia zatím dalo výpověď zhruba 60 procent zaměstnanců. Stejně tak firma Karlovarský Porcelán ze skupiny Porcela Plus ohlásila hromadné propouštění ve všech firemních továrnách. Ohroženo je téměř 1800 pracovních míst. Omezená tavba Na klesající poptávku musejí reagovat i české hutní firmy. Podniky mají plné sklady a propouštějí, případně se k tomuto kroku teprve odhodlávají. Šéf firmy Evraz Vítkovice Steel Vladimír Bail zhruba před třemi týdny prohlásil, že podnik vzhledem k současné situaci musí zavést zásadní úsporná opatření. Jejich součástí je i propouštění, firma pošle domů zhruba 150 lidí. ArcelorMittal Ostrava se zase v posledních týdnech zbavil zhruba tisícovky agenturních zaměstnanců. S odbory navíc nyní jedná o dalším propouštění, zatím však k žádné dohodě nedospěl.
Nedostatek práce pro své lidi řeší také Třinecké železárny: „S propouštěním nepočítáme, ale výrazně méně využíváme agenturních zaměstnanců,“ prohlásil v médiích spolumajitel železáren Tomáš Chrenek. Krize se projeví i v poklesu zisku Třineckých železáren. Ten letošní by měl být v porovnání s loňským výdělkem, který dosáhl 3,6 miliardy korun, o stovky milionů korun nižší. Zisk takřka s jistotou klesne i dalším českým ocelárnám. Hutní podniky klesající poptávku částečně řeší tím, že u některých zařízení zahájily opravy o několik týdnů až měsíců dříve, než byly původní plány. Třeba ArcelorMittal Ostrava „sfoukl“ o několik týdnů dříve vysokou pec číslo jedna.

Textilky, speditéři a spol. Krize však postihla i další obory. Třeba největší tuzemský výrobce nábytku, firma TON z Bystřice pod Hostýnem, propustí 170 lidí. Dlouhodobě se s poklesem odbytu potýkají i textilní firmy, kterým současná krize ještě zkomplikovala již tak velké problémy s odbytem. Některé z nich již z trhu zcela zmizely, další zavírají výrobní závody, třeba společnost Pleas z Havlíčkova Brodu nebo prostějovský Oděvní podnik. Textilka Slezan Frýdek-Místek zavírá pobočku ve Starém Městě, o práci přijde celkem 140 lidí. Omezení výroby zvažují i některé chemické firmy, producenti elektrotechniky a dřevozpracující podniky. Špatné časy čekají i na dopravce, kteří se obávají citelného úbytku objednávek na přepravu nákladu. Třeba ČD Cargo i kvůli poklesu objemu přepravovaného zboží propustí do poloviny příštího roku zhruba 500 lidí. Podobná opatření chystají i další přepravci. „Čekáme, jak se situace vyvine počátkem příštího roku. Velké propouštění ale nepředpokládám, avšak jen kvůli tomu, že již několik let bojujeme s nedostatkem řidičů kamionů,“ konstatoval majitel přepravní firmy, který nechtěl zveřejnit jméno.

KL24

BOX
Přidáme, ale málo Zaměstnanci podniků, kteří se navzdory krizi vyhnuli propuštění, nemohou počítat s tím, že jim v příštím roce nějak zásadně vzrostou platy. Vyplývá to z průzkumu Hospodářské komory mezi 1200 podniky v Česku. Polovina manažerů z dotázaných firem prohlásila, že kvůli hospodářské situaci nebude v příštím roce zvyšovat platy vůbec. Třetina dotázaných sice hodlá přidávat, ale pouze o inflaci, kterou odborové svazy odhadují na 3,5 procenta. Takové zvýšení platů by přitom znamenalo nejnižší nárůst mezd v historii české ekonomiky. Dosavadní rekord byl v roce 2005, kdy platy stouply v průměru o 5,2 procenta.

Tabulka VYBRANÉ České firmy zasažené světovou krizí (stav do 5. prosince)
AAA Auto Praha – Prodejce ojetin v posledním letošním čtvrtletí snížil počet zaměstnanců o 700 na 1300.
ArcelorMittal Ostrava – Hutní firma se zbavila zhruba tisícovky agenturních zaměstnanců. S odbory nyní jedná o dalším propouštění.
Evraz Vítkovice Steel – Firma propustí 157 lidí. V některých provozech navíc omezí počet směn ze čtyř na tři. Třinecké železárny – Podnik takřka přestal využívat agenturní zaměstnance, s propouštěním kmenových pracovníků zatím nepočítá. Škoda Auto – Firma od září propustila zhruba 1500 agenturních zaměstnanců. Příští rok chce vedení firmy propustit až tři procenta kmenových zaměstnanců.
Tatra – Od pololetí opustilo podnik zhruba 500 lidí, dalších 320 lidí skončí do konce března příštího roku. Karlovarský porcelán – Podnik ohlásil hromadné propuštění zaměstnanců ze všech svých závodů. Výpovědí je ohroženo takřka 1800 lidí.
TON – Největší evropský výrobce ohýbaného nábytku propustí 170 lidí.
ČD Cargo – Do poloviny příštího roku propustí zhruba 500 zaměstnanců, ve firmě je to již druhá vlna propouštění, v té první přišlo o práci celkem 320 lidí. Alfa Plastik – Největší český výrobce plastových přepravních obalů propustil 73 lidí.
Gumotex – V listopadu zastavil na týden výrobu, s další odstávkou počítá v období od 19. prosince do 5. ledna. O počtu propuštěných lidí vyjednává vedení firmy s odbory. Bosch Diesel – Jihlavský podnik letos propustí 425 zaměstnanců z více než šesti tisíc pracovníků.
Saar Gummi Czech – Producent gumového těsnění pro automobily začal kvůli poklesu prodejů aut propouštět, do konce roku mají odejít desítky lidí. Lucas Varity – Producent brzd propustil zhruba 140 lidí.
Brano Group – Firma propustila přes dvě stovky zaměstnanců. Alcoa Fujikura – Dodavatel automobilového průmyslu ze Stříbra na Tachovsku se v následujících měsících hodlá zbavit několika stovek zaměstnanců.
Avia Ashok Leylan – Letňanský výrobce nákladních aut chystá hromadné propouštění, přesný počet zaměstnanců, kteří dostali výpověď, zatím podnik neoznámil. Siemens Kolejová vozidla – Koncem července mateřský koncern Siemens oznámil, že hodlá do poloviny příštího roku odejít z podniku. Pokud se najde zájemce, továrnu s tisícovkou zaměstnanců prodá, v opačném případě ji zavře. Connaught Electronics /CZ/ – Irská firma, která vyráběla součástky pro automobily, zavřela v říjnu svoji továrnu v Jiřicích u Humpolce, propustila 70 lidí. Slezan Frýdek-Místek – Textilka zavírá pobočku ve Starém Městě, výpověď dostalo 140 lidí. Motorpal – U dělnických profesí nebude prodlužovat smlouvy na dobu určitou.
Cadence Innovation – Liberecký výrobce plastových dílů propustí 300 z 2300 pracovníků.
Pramen: Týdeník EURO, ČTK

  • Našli jste v článku chybu?