Menu Zavřít

Konec žigulíků

22. 6. 2006
Autor: Euro.cz

Česká armáda se chce zbavit starých aut a nové si jen pronajmout

Čeští vojáci se zřejmě brzy zbaví starostí s péčí o armádní osobní vozy. Těch, které dosud vlastní, se armáda zbaví a nové si místo nich nekoupí. Pouze si je pronajme. Může přitom jít o stovky až tisíce automobilů. Přesný počet ale vojáci zatím tají. Plán armádních logistů totiž ještě musí schválit armádní generalita a vedení ministerstva obrany. Ti s tím ale zřejmě nebudou mít problém: samotní ministerští úředníci si loni pronajali tři octavie a devatenáct superbů.

bitcoin_skoleni

Šest let a dost!

Operativní leasing osobních automobilů prý bude pro armádu levnější a jednodušší než správa vlastního vozového parku. Vojáci se nebudou muset starat o opravy, neboť leasingová firma má vlastní smluvní servisy. Při dopravní nehodě dostanou náhradní vůz stejné třídy. Veškeré poplatky za opravy, prohlídky, ale třeba i sezonní výměnu pneumatik včetně jejich skladování hradí „leasingovka“. Podle analýzy, kterou si armáda nechala udělat v rámci pilotního projektu „Outsourcing osobních silničních vozidel“, by ideálním řešením bylo zbavit se všech automobilů, které jsou starší než šest let a nenajezdí za rok více než pět tisíc kilometrů.
„Po šesti letech užívání začínají stoupat provozní náklady. To by podle mě měla být maximální doba užívání služebních vozidel,“ tvrdí autor analýzy Pavol Demkovič z ředitelství logistické a zdravotnické podpory české armády.
To by ale armáda vyřadila téměř všechny své osobní vozy. Tři pětiny automobilů totiž slouží vojákům už déle než deset let, dalších patnáct procent vozů dokonce ještě o pět let více. Jde vesměs o škodovky „stopětky“ a „stodvacítky“, favority nebo žigulíky.
Špatně dopadají služební vozy české armády i při hodnocení z hlediska hospodárnosti provozu a „výkonu“. Z dostupných údajů přitom vyplývá, že méně než pět tisíc kilometrů najezdí téměř čtvrtina (22,5 procenta) armádních aut. Menší, nepříliš využívaný vůz z této skupiny má přitom na jeden ujetý kilometr neuvěřitelně vysoké náklady: sedm korun! Demkovič přitom došel k závěru, že „vlastnit vozidla s ročním proběhem pod pět tisíc kilometrů je zbytečný luxus“. „Ideální by bylo tuto kategorii vůbec nemít…“ tvrdí armádní logista. Jako provozně nejhospodárnější naopak vycházejí automobily s více než patnácti tisíci kilometrů ročně: těch mají vojáci osmatřicet procent. Právě ty by Demkovič - i když to na první pohled vypadá paradoxně - celé armádě pořídil na leasing. Bude to podle něj nejvýhodnější, protože celkové náklady - tedy nejen ty za projetý benzin, ale i poplatky za servis a tak dále… - jsou v této kategorii naopak s přehledem nejvyšší.
Závěr analýzy tedy zní: zbavit se aut s méně než pěti tisíci a více než patnácti tisíci naježděnými kilometry ročně a ponechat si jen kategorii pět až patnáct tisíc kilometrů (jde o devětatřicet procent ze všech armádní automobilů).
Kolik aut se tedy bude vyřazovat a kolik pronajímat? Přesné počty armádní logisté tají. Před projednáním analýzy a případným vypsáním tendru nechtějí nic bližšího prozradit. „Můžu vám říct jen jedno: desítky to nebudou,“ řekl Demkovič týdeníku EURO.
O budoucnosti projektu se má rozhodnout v nejbližších týdnech. Po schválení náčelníka generálního štábu by vojáci mohli vypsat tendr a již někdy na jaře 2007 získat první pronajaté vozy.

Spokojená obrana.

Na rozdíl od armády už ministerstvo obrany s leasingem osobních aut začalo: předloni si pronajalo dvaadvacet octavií a superbů. Letos v březnu smlouvu s firmou LeasePlan, která zvítězila v tendru, prodloužilo, tentokrát na další čtyři roky. Delší kontrakt je pro vojáky finančně výhodnější. Zatímco měsíční splátka za všechny vozy byla podle první, dvouleté smlouvy 461 tisíc korun, podle nově uzavřeného kontraktu bude měsíční platba o 57 tisíc levnější.
Firma LeasePlan šla do prvního menšího vojenského projektu s tím, že by díky němu ráda dostala další státní zakázky. Jak týdeníku EURO řekl před rokem obchodník firmy Marek Obrda: „Smlouva s ministerstvem obrany je průlomem do státní správy. Věříme, že nám přinese podobné zákazníky, potenciál je tu obrovský.“ Vědí už v LeasePlanu o chystaném tendru? „Víme o tom, že na ministerstvu obrany vzniklo speciální oddělení pro outsourcing. A víme i to, že se momentálně připravuje výběrové řízení na sto až sto padesát vozidel. Mělo by být vypsáno snad ještě letos. Samozřejmě máme zájem,“ řekl týdeníku EURO Obrdův kolega z firmy Petr Záruba. „Pronájem aut pro celou armádu… to myslím bude ještě chvilku trvat. Ale pokud k tomu dojde, tak se určitě pokusíme ten kontrakt získat. Naše výhoda je v tom, že už s obranou spolupracujeme tři roky a zvykli jsme si na sebe,“ dodal Záruba.
O chystaný armádní kontrakt se zcela jistě nebude ucházet pouze LeasePlan. O první ministerskou zakázku projevilo v roce 2004 zájem hned sedm firem. Obrana je sice mezi tuzemskými státními úřady v pronájmu aut průkopníkem, zdá se ale, že už i jiné instituce překonávají ostych. Například státní Česká pošta vypsala letos v květnu výběrové řízení na čtyřletý operativní leasing sedmnácti nových vozů s pohonem na všechna čtyři kola s opčním právem na dalších deset vozů.

  • Našli jste v článku chybu?