Škoda Transportation v posledním roce éry Krska, Čmejly a Koreckého zaznamenala pád tržeb o čtvrtinu
Plzeňský výrobce vlaků, tramvají a trolejbusů Škoda Transportation prožívá horší časy. Za loňský rok vydělal 712 milionů korun po zdanění, což představuje více než poloviční propad oproti zisku 1,7 miliardy korun o rok dříve. Tržby se v meziročním srovnání propadly o 25 procent na 11,8 miliardy korun.
Jak se lze dočíst ve výroční zprávě za rok 2017, úbytek tržeb firma zaznamenala hlavně na domácím českém trhu - meziročně o 54 procent. Propadl se odbyt tramvají, lokomotiv a příměstských vlaků, tržby dceřiných firem Pars nova a Škoda Vagonka klesly na méně než polovinu stavu z roku 2016. Lépe se dařilo dceřiné společnosti Škoda Electric, která těžila z rostoucího zájmu o škodovácké trolejbusy.
Loňský rok byl poslední, kdy Škodu Transportation vlastnila skupina investorů vedená Tomášem Krskem, Markem Čmejlou a Michalem Koreckým. Jejich éra byla spojena s vyplácením vysokých dividend. V součtu za roky 2011 až 2016 se jednalo o 19,7 miliardy korun. Loni již na výplatu dividend peníze nezbyly, a tak si členové představenstva a dozorčí rady aspoň rozdělili 111 milionů korun na odměnách.
Podle dohody uzavřené loni v listopadu koupila plzeňskou Škodovku skupina PPF nejbohatšího českého byznysmena Petra Kellnera. K převodu akcií na nového vlastníka došlo 25. dubna. Jak se lze ve výroční zprávě dočíst, původní vlastníci museli před prodejem podnik „vyleštit“ - například odpuštěním úvěrů v objemu 3,2 miliardy korun a navýšením vlastního kapitálu o4,2 miliardy. •