Zájem jen o Loadmaster a stará letadla
Na celé čáře zklamaly aktivity konsorcia BAE Systems vůči Letu Kunovice, a náš jediný výrobce dopravních letadel téměř nepochybně skončí v konkursu. Teoreticky jej sice soud nemusí prohlásit, prakticky však takovou možnost nikdo nepřipouští. ČTK uvedla, že jeden návrh je již podán. I kdyby tomu tak nebylo, odboráři jsou rozhodnuti domáhat se svých mezd v souladu se zákonem o insolvenci jedině a právě cestou konkursu. Jiné řešení situace zjevně nevidí ani Konsolidační banka, byť formálně své rozhodnutí ještě odložila na tento týden. Řeči, řeči, řeči. Detailní finanční informace o Letu nejsou známy, protože nejde o veřejnou akciovou společnost. Podle dostupných údajů by však závazky měly dosahovat zhruba tří miliard korun. Minimálně Konsolidační bance zhruba od května letošního roku firma nesplácí a od stejné doby dluží zaměstnancům většinu mezd. Již jednou se podařilo odvrátit konkurs a podepsat s největším věřitelem - Konsolidační bankou – dohodu o složení zbraní. Ta však neměla dlouhého trvání, neboť majitel Letu, americká společnost Ayres Corporation nedodržel, co slíbil – posílení managementu a dodání finančních prostředků do výroby. Právě tyto dva kroky mělo cestou dohody s Ayresem zajistit konsorcium BAE Systems, které se u Konsolidační banky pokoušelo odvrátit konkurs (EURO 35/2000). Spolupracuje totiž s Letem na projektu Loadmaster. Jeho snahy se však ukázaly jako nedostatečné, a možná dokonce jen předstírané. Valná hromada, plánovaná na 31. srpna, na níž mělo být představenstvo vyměněno, se nakonec vůbec nesešla, protože konsorcium žádné kandidáty do představenstva nedodalo. Odběratel se naštval. Krajský obchodní soud v Brně podle ČTK obdržel návrh na konkurs už před plánovaným termínem valné hromady, a to z poměrně nečekané strany. Údajně jej již 30. srpna podala americká Pan Pacifik Airways. Informace týdeníku EURO říkají, že jde o společnost, která měla před časem zájem o dodávky letadel z řady L–410, L–610 (ty druhé stále ještě nejsou certifikovány). Údajně na ně poskytla české firmě zálohu, avšak žádné zboží neobdržela. Hovoří se také o tom, že Pan Pacifik Airways uvažoval o vstupu do Letu. Tudíž by mohl být třeba zájemcem o konkursní podstatu, anebo alespoň o část týkající se projektu L–610, případně rozpracovaných modelů L–410. Dalším zájemcem o Let je firma Israeli Aircraft Industry. Ta připravuje podobný projekt, na jakém se podílí i Let Kunovice, a sice výrobu jednoduchého letounu pro přepravu zásilek. Svých plánů se údajně stále nevzdalo ani BAE Systems, i když toto konsorcium nehovoří o vstupu do Kunovic, nýbrž jen o zprostředkování cesty ke strategickému partnerovi. Vše nasvědčuje tomu, že v nejbližší době se informace o podniku už nebudou podávat u Ayres, nýbrž u správce konkursní podstaty. Ten by mohl firmu nabídnout jako celek, nebo po částech – podíl na projektu nového zásilkového letounu Loadmaster, rozpracovaný projekt L–610, divizi oprav a modernizací L–410 včetně rozpracovaných letounů a případné zbývající výrobní (přesněji řečeno montážní) kapacity s pozemky, na nichž je mimo jiné letiště. Odboráři se v těchto dnech snaží zajistit areál firmy, aby nedocházelo k odlivu majetku. Největší bohatství Letu ale spočívá v dokumentaci k projektu Loadmaster, který se dokončoval právě v Kunovicích. Pokud však duševní vlastnictví patří Ayresu, nemusí mít dokumentace žádný význam. Je–li vůbec v Letu. Kunovický podnik byl původně založen pro výrobu vojenských letounů. Produkoval první český podzvukový cvičný letoun L–29 Delfín, vyvinutý v Aeru Vodochody. Na Moravě vzniklo těchto letadel 1727. Později se začal orientoval na malé dopravní letouny. Vyvinul L–410 Turbolet, jeden z mála strojů ve své kategorii, který létal bez přetlakové kabiny. Turbovrtulové stroje pro sedmnáct cestujících se začaly vyrábět začátkem sedmdesátých let. Vyznačovaly se nízkými provozními náklady, velkou hlučností uvnitř kabiny a schopností létat v náročných klimatických podmínkách. Vyráběly se v různých modifikacích, například pro fotografování terénu. Na konci osmdesátých let se začal vyvíjet letoun L–610, který však stále nemá dokončenou certifikaci. Navíc mezitím zanikli někteří jeho dodavatelé.