Menu Zavřít

KONKURS NARUŠIL BRITSKÉ PLÁNY

30. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Majitelem projektu Loadmaster je zřejmě americká firma GATX

Jihomoravský podnik Let Kunovice upadl do konkursu zhruba týden předtím, než chtěli partneři projektu Loadmaster navrhnout věřitelům plán na jeho záchranu. Podstatou projektu mělo být zachování zakázky v objemu 500 milionů amerických dolarů na deset let. V zástavě u GATX. Participace kunovické firmy na projektu Loadmaster je mimořádně důležitá pro cenu konkursní podstaty, prodávala–li by se v celku. A samozřejmě pro výtěžek z konkursu, pokud by se Let rozprodával jakkoliv. Jeho majetek v současné době sestává z: 1. výrobních hal a pozemků s letištěm, 2. výroby, oprav a rozpracovaných malých dopravních letounů L–410 a L–420, 3. nedokončeného projektu nástupnického L–610 a především 4. know–how výroby částí malého nákladního letounu Loadmaster, určeného pro zásilkovou firmu Federal Express. Výrobní prostory a pozemky je možné bez potíží prodat, neboť finální letecká produkce probíhá v téměř prázdných montážních halách. Letouny jsou těžko prodejné, když nebude zajištěna budoucnost firmy, a tudíž i servis. Ovšem mohli by o ně mít zájem ti, kteří obchodují s náhradními díly. Proslýchá se, že jedna z takových společností už delší čas skupuje pohledávky za Letem. Projekt L–610 považují odborníci za ztracený. První prototyp tohoto letadla vzlétl ještě za bývalého režimu a dodnes není hotová certifikace. Snad by jej koupil levně někdo, kdo chce sám vyrábět podobný stroj. Nejcennější součástí Letu měla být nepochybně výroba pro Loadmaster. Tento letoun se dokonce z velké části vyvíjel přímo v Kunovicích. Bohužel, firma k němu nemá žádná práva. A bez dohody s majitelem duševního vlastnictví jí po projektu zůstane jen pár přípravků pro výrobu. Rozhodujícím subjektem a partnerem zřejmě bude americká finanční instituce GATX. Té totiž americký vlastník Letu s potížemi se potýkající Ayres, která projekt Loadmaster spustila – dluží 20 milionů amerických dolarů. Do zástavy dala právě duševní vlastnictví k Loadmasteru. Výrobu chtějí v Kunovicích. O budoucnost projektu v České republice se od léta zajímá skupina BAE Systems. Ta usiluje o státní zakázku na dodávku nadzvukových letounů pro Armádu České republiky. Případnou objednávku pro Let by si ráda započítala do offsetových programů. Její objem by jí totiž stačil na pokrytí takzvaných přímých offsetů, tedy těch, které musí směřovat do leteckého či obranného průmyslu. Zdejší zástupce BAE Systems Steve Mead tvrdí, že se na tuto skupinu obrátil Federal Express, jemuž konsorcium dodává letouny Airbus. BAE Systems oslovil další firmy a instituce spolupracující na Loadmasteru s Ayresem. Jde o již zmíněnou GATX (finance), dále Rolls Royce (motory), Honeywell (avionika) a LHTEC (hydraulika). Uzavřel s nimi dohodu, podle níž by měla podstatná část výroby nadále zůstat v Kunovicích. Tento obchodní plán vznikl v srpnu a v nejbližší době jej měli obdržet hlavní věřitelé Letu – Konsolidační banka, zaměstnanci reprezentovaní pro tento případ zřejmě odbory a Výzkumný a zkušební letecký ústav v Praze. Součástí měl být i splátkový kalendář nynějších závazků do roku 2004. Plán měl obdržet i krajský soud a předběžný správce. Soud ale 24. října prohlásil na Let konkurs a předběžná správkyně Zlatava Davidová se stala správkyní konkursní podstaty. Podle svých slov chce – získá–li k tom souhlas soudu – prodat firmu jako celek formou výběrového řízení. Zájemci prý jsou. Prodej jako celek by mohl zájmům BAE Systems relativně vyhovovat, přestože lepší by byla dohoda s věřiteli. Konsorcium tvrdí, že ví o zájemcích o Let. Samotný Ayres se snažil společnost ještě před podáním návrhů na konkurs prodat izraelské Israeli Aircraft Industry (EURO 36/2000). Ta ale údajně uvažuje o vlastním projektu podobném Loadmasteru, a tak by se do plánů BAE Systems možná nehodila. Každopádně si lze těžko představit, že by se za slušné peníze prodal Let někomu, kdo by se nedohodl s GATX a ostatními firmami sdruženými kolem letounu pro Federal Express. BAE Systems má teoreticky ještě jednu šanci, jak zachránit svůj plán. Dosáhnout změny situace v Letu a s tím i okolností prohlášení konkursu během doby, po niž se může firma proti rozhodnutí soudu odvolat. Partneři chtějí podle Meada uchovat výrobu v České republice z jediného důvodu. Bylo by těžké ji převádět jinam, pokud je zde připraven tým vyškolených lidí. „Naši partneři prohlásili, že nikdy neviděli tak kvalitní práci, jakou odvedli v Letu na Loadmasteru, tvrdí. Přes to všechno se musel podnik z Kunovic dostat do problémů. Tíží jej totiž dluhy, vytvořené původně u Komerční banky (KB) zřejmě v souvislosti s L–610. Společnost Ayres, která má sama potíže, jej nebyla s to vybavit kapitálem tak, aby odvrátila konkurs. Ten hrozil především ze strany Konsolidační banky, která pohledávky ve výši zhruba dvou miliard korun v rámci čištění KB převzala, a zaměstnanců, kteří od května nedostávají výplaty (EURO 35/2000). Nakonec vše spustila americká firma Pan Pacific Airways. Ostatní věřitelé se pak k návrhu připojili.

  • Našli jste v článku chybu?