Společnost IBM se před Vánoci rozhodla prodat divizi osobních počítačů. Výrobu notebooků, stolních počítačů a monitorů převezme za 1,25 miliardy dolarů čínská společnost Lenovo Group, ve které IBM získá devatenáctiprocentní podíl. O pohnutkách vedoucích k tomuto kroku, ale i o klesajících maržích v prodeji počítačů, hovořil týdeník EURO s generálním ředitelem české pobočky IBM Alešem Bartůňkem.
EURO: Co vedlo firmu, která před 23 lety stála u zrodu osobních počítačů, k tomuto rozhodnutí?
BARTŮNĚK: IBM za svou téměř 80letou historii několikrát prokázala, že na sebe dokáže vzít zodpovědnost za rozhodnutí, která nejsou vynucená okolnostmi, například tlakem trhu, a jsou v podstatě proaktivní. Příkladem může být vývoj sálových počítačů v 60. letech nebo později zrod PC. Od poloviny 90. let se společnost orientuje na oblast služeb s vysokou přidanou hodnotou pro korporátní klientelu, a když k tomu dáme do kontextu prodej PC divize, je to potvrzení toho, kde IBM vidí svou budoucnost. Nevzdáváme se prodeje osobních počítačů, Lenovo bude preferovaným dodavatelem PC technologie pro naše řešení.
EURO: Důvody byly zřejmě ekonomického rázu.
BARTŮNĚK: V budoucnu nevidíme možnost nějakého zásadního rozvoje divize osobních počítačů či jejich marží, které zajímají naše akcionáře. Od vzniku nové strategické aliance Lenovo si slibujeme, že skloubí dravost největšího asijského výrobce osobních počítačů, který je dominantní v sektoru domácností či středních a malých firem, se špičkovými technologiemi, korporátní klientelou a celosvětovou distribuční sítí IBM. Není to nutnost, ale potvrzení trendu, jakýsi strategický krok, jímž společnost utváří svou budoucnost.
EURO: Myslíte si, že se obdobnou cestou jako IBM vydají i další světoví výrobci osobních počítačů?
BARTŮNĚK: Nejsem v pozici, abych dělal předpovědi. Z důvodů, které IBM k tomuto kroku vedly, však vyplývá, že každá společnost, která se chce profilovat jako servisní firma a má široké portfolio produktů, bude muset dříve nebo později k takovému kroku dojít. Koneckonců i v tisku se objevily odhady, že v příštích několika letech dojde ke konsolidaci trhu PC a první světovou desítku několik výrobců zcela opustí.
EURO: Hardware je určitě nejviditelnější částí firmy navenek. Neobáváte se poklesu zájmu?
BARTŮNĚK: Jsem si vědom toho, že daleko lépe se prezentuje notebook, který se postaví na stůl a předvede se, co umí, ale nebojím se. Jednou z nejlepších cest, jak image firmy měnit, jsou úspěšné referenční projekty. Nejen celosvětově, ale i v České republice začínáme být vnímáni jako silný konkurent společností Hewlett-Packard, Sun Microsystems, Accenture, LogicaCMG nebo CapGemini. Objem služeb v současnosti celosvětově představuje zhruba 50 procent celkových tržeb IBM, což je markantním potvrzením tohoto trendu. Navíc se hardware, samotné „železo“, stále více stává komoditou a osobní počítače se v současnosti prodávají na vysoce kompetetivním trhu s tak nízkými maržemi, že jsme se rozhodli celou divizi odprodat.
EURO: Naprostá většina hardwaru, i velkých počítačových firem, je vyráběna v Asii, především v Číně. Jaké množství osobních počítačů IBM vzniklo v poslední době mimo Dálný východ?
BARTŮNĚK: Téměř 98 procent PC technologie, tedy notebooků, stolních počítačů a monitorů, bylo vyrobeno mimo území Spojených států; v samotné Číně bylo vyprodukováno 55 procent našich počítačů. Chtěl bych zdůraznit, že výrobní závody zůstávají nadále tam, kde jsou, není to tak, že by se stěhovala výroba z jedné fabriky do druhé. Klíčovým slovem celé této transakce je kontinuita. Kromě výroby přebírá Lenovo i vývojové a designérské kapacity IBM, a s nimi i technologie používané v počítačích, které budou Lenovem do přístrojů montovány i nadále.
EURO: Z čeho by mělo „nové Lenovo“ profitovat?
BARTŮNĚK: Firma, která vzniká, a v které bude mít IBM 19procentní podíl, bude světovou trojkou na trhu počítačů a produktovou řadou bude pokrývat prakticky všechny segmenty od korporátní klientely až po domácnosti. Dojde ke spojení efektivní dravé asijské kultury výrobce PC s celosvětovou, více než 20 let budovanou, sítí IBM, a vznikne silná mezinárodní firma. Z toho přijde ten hlavní profit.
EURO: Máte konkrétní představu, jak bude vypadat vývoj nových produktů a jejich uvádění na trh?
BARTŮNĚK: Po dobu následujících 18 měsíců bude bez jakýchkoli změn pokračovat prodej současného porftolia našich produktů, poté zřejmě dojde k inovačnímu cyklu, kdy se zkombinuje to nejlepší z obou firem a počítačové produkty s logem IBM budou prodávány minimálně po dobu následujících pěti let. Jak to bude s brandem firmy po uplynutí této doby, je teprve na budoucích jednáních.
EURO: Jaký dopad bude mít transakce na české partnery a zákazníky?
BARTŮNĚK: Pro ně se nezmění naprosto nic, i zde je klíčovým slovem kontinuita. Zákazníci budou komunikovat se stejným týmem lidí jako doposud, budou mít k dispozici naprosto stejnou produktovou řadu jako nyní. Nevím, zda vůbec, případně jak rychle, vznikne česká pobočka Lenovo ČR, nicméně do té doby se bude o zákazníky nadále starat česká pobočka IBM. Musíme počkat pár měsíců, než bude smlouva dotažena do konce.