Menu Zavřít

Konto pracovní doby

23. 1. 2009
Autor: Euro.cz

Začínající krize nás připravuje o zakázky, avšak nechce se nám propouštět zaměstnance, věříme v obrat.

Za jakých podmínek je možné zavést takzvané konto pracovní doby či jinak dočasně snížit náklady na mzdy bez propouštění?

Jan Pospíšil

Snižování mezd není jednoduché, avšak nikoli nemožné. Nejkomplikovanější cestou je zpravidla individuální dohoda s každým zaměstnancem (popř. s odbory, je-li výše mezd nastavena v kolektivních smlouvách). Jednodušším řešením bývá využití institutu částečné nezaměstnanosti. Jde o případ takzvané překážky v práci na straně zaměstnavatele. Během té zaměstnavatel nemůže (s ohledem na omezení provozu) přidělovat práci a namísto mzdy podle pracovní smlouvy vyplácí zaměstnancům její náhradu. Tato náhrada přitom může být, v závislosti na dohodě s odbory, respektive na základě souhlasu úřadu práce (v případě, že u zaměstnavatele odbory nepůsobí) snížena až na 60 procent průměrného výdělku.

Zmíněné konto pracovní doby je koncipováno primárně pro sezonní a podobné práce, neboť umožňuje zaměstnavateli flexibilně reagovat na kolísající potřebu práce. Lze je však použít i v případě krize, neboť jeho zavedení zaměstnavateli umožní přidělovat práci podle potřeby a zároveň (zjednodušeně řečeno) v dobách nedostatku práce snížit plošně mzdu až na 80 procent průměrného výdělku. Toto snížení přitom zaměstnavatel musí po skončení vyrovnávacího období kompenzovat pouze tehdy, pokud zaměstnanec v rámci daného období odpracuje více, než odpovídá jeho stálé mzdě.

bitcoin_skoleni

Vlastní zavedení konta pracovní doby předpokládá následující kroky: V případě, že u zaměstnavatele působí odborová organizace, bude třeba aplikaci konta pracovní doby sjednat v rámci kolektivní smlouvy, jinak postačí jeho regulace ve vnitřním předpisu zaměstnavatele. Dalším krokem je stanovení délky vyrovnávacího období (maximálně 26 týdnů po sobě jdoucích, kolektivní smlouva však může vymezit toto období až na 52 týdnů). Třetí povinností je zavedení účtu pracovní doby zaměstnance a účtu mzdy zaměstnance. Souhlas jednotlivých zaměstnanců, jichž se bude konto pracovní doby týkat, podle současné právní úpravy nutný není.

Tereza Kadlecová, advokátka, Weinhold Legal

  • Našli jste v článku chybu?