Když se před lety jihokorejská Kia ocitla na hraně krachu, kam ji přivedly mohutné investice, přišla jí na pomoc automobilka Hyundai. A aby Kia dokázala dát na trh co nejdříve nový atraktivní model, věnovala jí vlastní, téměř dokončený vůz Hyundai Sorento. Od té doby se datuje spojení obou sester v rámci jednoho koncernu. Přejmenovaný hyundai Kiu zachránil a stal se jedním z nejúspěšnějších vozů automobilky vůbec, měřeno zájmem o něj na západních trzích. A Kia, která už dříve pronikla do Evropy, na něm poctivě pracuje dál. Aktuální generace bourá dvě zavedená klišé: auto ani zdaleka není v lepších výbavách korejsky levné, a je naopak velmi nekorejsky kvalitní. I když stále ještě nemá evropsky měkké plasty.
Sorento je plnohodnotný SUV (sportovně užitkový vůz), v některých ohledech až nápadně podobný Mercedesu řady ML. Například barevnou kombinací černé metalízy laku vozu a stříbrné na náraznících, což je kombinace, kterou dříve Mercedes až nadužíval. Vnější design vozu je poměrně uhlazený, naštěstí chybí dříve povinný korejský patos. Sorento je stejně tak nekomplikované při pohledu z boku, dominují hlavně zpětná zrcátka, jejichž horní část je nerezová a zbytek lakovaný dle barvy vozu. Srovnáme-li ho s jeho nejbližším konkurentem Hyundaiem Santa Fe, chce se říci, že je až nenápadné. O to pomaleji ale budou lehce a čitelně navržené linie vozu stárnout.
Nasedání je poměrně pohodlné a není k němu naštěstí potřeba žebřík jako u několika jiných velkých SUV. Dveře se otevírají do opravdu širokého úhlu. V interiéru vozu se emočně založená korejská duše střetává s chladným a nepřístupným Němcem. Ten navrhoval strohou přístrojovou desku, zatímco středový panel a klimatizace jsou čistě po korejsku rozjásané. Jásající konstruktér na vrcholu manické fáze ovšem musí podléhat kontrole, což se zde bohužel nestalo. Toyotě Auris jsem vytýkal umístění ovládání palubního počítače na přístrojové desce v místě, kde starší vozy mívají nulování denního počítadla kilometrů, a podobná výtka se týká i sorenta. V něm se palubní počítač ovládá z míst, kde je řidič zvyklý zapínat osvětlení v kabině. Originalita se sice cení, ovšem být jedinečný za každou cenu a zbytečně měnit zaběhlá schémata ovládání vozu nemá sebemenší smysl.
Auto má dostatek odkládacích ploch, držáků nápojů i pouzder na sluneční brýle. Do těch pouzder se sice vejdou pouze nízké a podlouhlé exempláře, ale to je nejspíše dané původem vozu. Přední sedadla jsou velmi pohodlná s dostatečně dlouhým sedákem i opěradlem a hlavovou opěrkou, čistě kopírující přirozené zakřivení krční páteře. Vzhledem k poměrně velkému přednímu sklu je dobře umístěné i zpětné zrcátko, tedy relativně vysoko, a nezakrývá výhled na silnici. Zadní sedadla už nejsou tak skvělá jako přední, přesto je na nich dost místa, i když sedí dva vysocí cestující za sebou. Možná proto je v sorentu relativně menší kufr, tedy vzhledem k jeho velikosti. Zajímavé hodnoty získává až sklopením zadních sedaček, kdy objem dosáhne 1850 litrů.
Vůz poháněl turbodiesel o výkonu 170 koní, bohužel ve srovnání s konkurencí, ať už s Hondou CR-V, VW Tiguan nebo Mercedesem ML, poněkud méně moderního ražení. Typické klepání dieselu po zahřátí příliš neztichlo, žebřinovým rámem se do interiéru vibrace motoru přenášely poměrně výrazně zejména při prudké akceleraci. Běhu čtyřválce navíc chybí trochu kultivovanosti navíc. Spektrum využitelných otáček je totiž poměrně úzké, s autem je potřeba řadit a držet otáčky v optimálním rozmezí. Pak má motor i slušné dynamické parametry, ovšem adekvátně zaplacené spotřebou. Sorento jezdí v kombinovaném režimu za deset litrů nafty na sto kilometrů, což je relativně dost. Pochvalu ale zaslouží skvělé brzdy a vyvážené rozdělení schopností mezi silnici a terén. Tam sice nepřekoná krále SUV VW Tuareg, ale přesto se na rodinné poměry drží velmi statečně. Kdo se občas potřebuje dostat v zimě na hory na chalupu, nemusí se bát, že by ho sorento s náhonem všech čtyř kol nedovezlo.
Klady
cena
jízdní vlastnosti mimo cestu
kvalita zpracování
zápory
místy nedomyšlené detaily
starší diesel
tabulka:
Kia Sorento
Motor: přeplňovaný dieselový čtyřválec
Objem 2497ccm
Maximální výkon 125 kw
Převodovka šestistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 182
Zrychlení 12,0
Průměrná spotřeba 11/7,8/9,9
cena 598 302 Kč - základní cena