AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSLNový závod automobilky Kia zahájí tento pátek 1. prosince sériovou výrobu ve slovenské Žilině. Továrně dodává díly i několik menších firem z Česka. Korejci zatím na Slovensku proinvestovali 800 milionů eur (22,3 miliardy českých korun).
AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Nový závod automobilky Kia zahájí tento pátek 1. prosince sériovou výrobu ve slovenské Žilině. Továrně dodává díly i několik menších firem z Česka.
Korejci zatím na Slovensku proinvestovali 800 milionů eur (22,3 miliardy českých korun). „Celková částka má dosáhnout jedné miliardy eur,“ řekl minulou středu viceprezident společnosti Kia Motors Slovakia Čangkjun Han. Investice tedy bude jen o málo menší než kolínská továrna TPCA. Do konce roku by v závodě mělo pracovat 1600 až 1700 lidí, časem se tento počet zvýší na tři tisíce. V příštím roce by v novém závodě mělo pracovat 2200 lidí, cílový stav má naplnit v roce 2009. Zatím prý projevilo zájem o práci ve slovenském závodě jihokorejské automobilky kolem 20 tisíc lidí. „Vybírat kvalitní pracovníky je obtížné. Na Slovensku už jsou dvě velké automobilky, takže se na trhu práce nacházíme ve velmi konkurenčním prostředí,“ řekl mluvčí firmy Dušan Dvořák.
V továrně se bude časem vyrábět kolem 300 tisíc automobilů ročně. Ještě do konce letošního roku by to mělo být 5000 vozů. Celkem se budou vyrábět tři modely. První z nich, pětidveřový vůz střední třídy s názvem Cee’d, má být hlavním tahákem pro Evropu. V České republice se bude prodávat od prosince od 339 980 korun a může ohrozit dominující Škodu Octavia. Kia na něj totiž nabídla nevídanou pětiletou záruku, na motor se dokonce vztahuje sedmiletá garance. „V prosinci budeme zahajovat prodeje pětidveřových modelů, postupně přijde na trh i kombík a třídveřová varianta. V Česku chceme příští rok prodat celkem tisícovku vozů,“ řekl Profitu výkonný ředitel Kia Motors Czech Vít Pěkný.
SPOR O POBÍDKY
Investici provázely problémy.
Po komplikacích s výkupem pozemků si společnost stěžovala, že předchozí vláda jí navzdory příslibu zamítla pomoc pro dodavatele.
Zástupci automobilky v uplynulých dnech údajně požádali kabinet Roberta Fica o poskytnutí této státní pomoci. Nepodaří se ani splnit závazek, podle kterého měla být do prosince dokončena dálnice mezi Bratislavou a Žilinou.