Hyundai Santa Fe už není tím levným vozem pro masy, bezkonkurenční praktičnost si však udržel
Když v roce 2006 na trh přišla předchozí generace Hyundai Santa Fe, působila jako zjevení. Najednou tu bylo solidní sedmimístné SUV s dlouhou zárukou za bezkonkurenční cenu. O jeho oblibě svědčí i cena ojetých vozidel. Santa Fe z roku uvedení do prodeje seženete ve slušném stavu kolem čtvrt milionu korun. To není vůbec nízká cena vzhledem k tomu, že jde o osm let staré auto.
K nové generaci, která se objevila na trhu v roce 2012, korejská automobilka přistoupila úplně jinak. S bohatou výbavou a atraktivním zevnějškem Hyundai se základní cenovkou 913 tisíc korun stojí přímo proti konkurentům, s nimiž se předchozí generace neměřila. Patří mezi ně zejména Subaru Forester, jehož základní cena začíná na hranici o nějakých 150 tisíc níž. Nesmíme ovšem zapomenout ani na Hondu CR-V či Mazdu CX-5, jejichž základní verze jsou levnější o stovky tisíc korun, ale také menší, a to citelně.
Do redakce se nám dostala pětimístná verze Hyundai Santa Fe s dieselovým motorem 2,2 CRDi. Jiný mimochodem ani neseženete. Na výběr jsou pouze dva stupně výbavy, přičemž smysl má jen ten vyšší – Premium.
Naleznete v něm prakticky vše potřebné, včetně parkovací kamery, vyhřívaných zadních sedadel či elektrického nastavení sedadel u řidiče i spolujezdce. Pokud se obejdete bez panoramatické střechy a kontroly vybočení z jízdního pruhu, vyjde vás takové auto na 1,1 milionu korun.
To je vůbec největší problém Hyundai Santa Fe. Základní verzi BMW X3 s dvoulitrovým dieselem seženete o 20 tisíc korun levněji.
Uklidňovat se však můžete tím, že máte prostornější auto, bezkonkurenční záruku, lepší výbavu a pět hvězdiček v evropském testu bezpečnosti NCAP. A to zase není tak málo, pokud si nebudete všímat levnějších materiálů
v interiéru.
Design Největší změnou proti předchozí generaci je vzhled vozu. Hyundai Santa Fe vypadá prostě dobře. Mohutná chromovaná přední maska mu dává luxusní vzhled a povedly se i linky na boku. Vše skvěle doplňují možná nejpovedenější 19palcová kola, jaká jsou vůbec na SUV k vidění. Tady korejská automobilka konkurenci jednoznačně poráží. Santa Fe ovšem patří mezi auta, která vypadají lépe zvenku než uvnitř. Zpracování interiéru je kvalitní, ale použité plasty jsou příliš tvrdé a některé prvky působí poměrně lacině. Vnitřku dominuje dotyková obrazovka, jejíž menu je intuitivní a rychlost plně konkurenceschopná. Mohla by být ovšem větší, ve futuristicky pojatém interiéru je trochu utopená.
Nebylo by například od věci, kdyby Hyundai používala kůži nejen na sedadla, volant či loketní opěrku, ale doplnila jí i další části interiéru. Ovládací prvky jsou nicméně rozmístěny celkem logicky – až na pár výjimek, jako je tlačítko pro nastavení citlivosti posilovače řízení, které dostalo na volantu nepochopitelně výsadní místo, přestože ho asi moc často nepoužijete.
Jízda Jak už bylo řečeno výše, Santa Fe je k mání pouze s dieselovým motorem o objemu 2,2 litru a výkonu 197 koní. Můžete si vybrat mezi šestistupňovou manuální a šestistupňovou automatickou převodovkou. My jsme měli vůz s automatickou převodovkou, který stojí sice o 50 tisíc víc, ale peněz bychom v tomto případě nelitovali. Automat má mimo jiné o něco nižší spotřebu než vůz s manuální
převodovkou. Převodovka sice nedosahuje kvalit německých dvojspojkových DSG převodovek, ale pokud si zvyknete na menší prodlevu po sešlápnutí plynového pedálu, nijak vás neurazí.
Největší SUV korejské automobilky, které je momentálně v prodeji (nepočítáme verzi Grand Santa Fe), trpí klasickým neduhem některých elektronických posilovačů, jejichž výsledkem je „přeposilované“ řízení bez citu.
Máte na výběr ze tří nastavení – Comfort, Normal, Sport. Při nastavení Comfort sice otočíte volant malíčkem, ale vůbec necítíte, co se pod autem děje. Jediné použitelné nastavení je Sport, kdy si alespoň můžete namlouvat, že máte přehled o dění pod předními koly.
Jinak se Santa Fe může chlubit solidními jízdními vlastnostmi. Téměř dvousetkoňový motor autu udílí překvapivou dynamiku. Na 100 km/h se dostanete za zhruba deset vteřin, což není na tak velký vůz vůbec špatný výkon. Maximální rychlost je stanovena na 190 km/h a ještě při jen o málo nižší rychlosti je cestování stále poměrně příjemné. Dát pozor si musíte jen na příčných nerovnostech, kdy má záď poměrně výraznou tendenci uskakovat.
Santa Fe patří spíše mezi vozy, které jsou určeny do městského provozu, kde báječně odladí zpomalovače, rozbité silnice a další nerovnosti. Ale obstojí i v běžném terénu. Během testu jsme vyjeli a sjeli vše, co jsme vyjet a sjet chtěli. Při sjíždění prudkých svahů chování vozu do značné míry ohlídá asistent a nestálý pohon všech kol vám pomůže přesně ve chvíli, kdy je to třeba. Na poměry třídy to je velmi slušný výkon.
Vaši peněženku korejský motor příliš neprovětrá, ale také nijak neušetří. Průměrná spotřeba se během našeho týdenního testu pohybovala kolem snesitelných 8,5 litru. Pokud bychom měli něco motoru vytknout, pak jen vyšší hlučnost při chodu zastudena.
Variabilita a praktičnost Pokud v něčem Santa Fe své konkurenty drtivě poráží, je to velikost vnitřního prostoru. Zavazadlový prostor má velmi solidních 585 litrů, při sklopených sedadlech pak 1570 litrů. Na zadních sedadlech se mohou pohodlně usadit i dlouháni a z ničím nerušené jízdy se mohou těšit i řidič a spolujezdec na předních sedadlech.
Jestli budete chtít místa ještě víc, připlaťte si za verzi Grand, která je o 22,5 centimetru delší a kde se poměrně pohodlně mohou usadit i cestující ve třetí řadě sedadel.
V případě, že rádi vyrážíte na prázdniny s přívěsem, mnoho lepších aut s poměrem cena/výkon na trhu nenaleznete. Můžete zapřáhnout přívěs až o váze 2,5 tuny a za snesitelný příplatek si pořídit asistent, který v případě nutnosti omezí točivý moment a přibrzdí jednotlivá kola. Potěší i zásuvka na 220 V, umístěná blízko víka kufru.
Není divu, že díky bezkonkurenční praktičnosti renomovaný britský magazín Auto Express loni vyhlásil Santa Fe nejlepším SUV na trhu. Ve Spojených státech, pro jejichž trh je největší „Korejec“ určen především, se dlouhodobě drží na vrcholu spotřebitelských žebříčků popularity. Seženete jej tam ovšem výrazně levněji než v Evropě.
Verdikt Pokud sháníte dobře vypadající, dobře vybavené a zejména velké SUV, Santa Fe by mohlo být tím, co hledáte. Nutným předpokladem však je, že dáváte přednost praktičnosti před luxusně zpracovaným interiérem a máte přebytečný milion korun. Vyšší cena je největším nedostatkem největšího vozu korejské automobilky. I když při troše snahy se dealeři dají přesvědčit až k dvacetiprocentní slevě – jen to chce hodně smlouvat. Na druhé straně, pokud by vám stačil o něco málo menší vůz, má Santa Fe velmi tvrdou konkurenci v Subaru Forester či Mazdě CX-5. l
hodnocení
atraktivní vzhled a bohatá výbava
velkorysý vnitřní prostor
praktičnost
vyšší cena
laciné plasty v interiéru
horší zadní náprava
Hyundai Santa Fe
Motor vznětový čtyřválec
Zdvihový objem 2199 cm3
Převodovka šestistupňová automatická
Nejvyšší výkon (kw/k v ot./min.) 145/197 ve
3800 ot./min.
Točivý moment 436 v 1800–2500 ot./min.
0–100 km/h 10,1 vteřiny
Nejvyšší rychlost 190 km/h
Spotřeba paliva 8,5 l/100 km
Hmotnost 1882 kg
Zavazadlový prostor 585 litrů
Základní cena 963 990 Kč
Cena testovaného vozu 1 103 890 Kč
O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz