O tom, že si celý svět bude muset v důsledku pandemie koronaviru utáhnout opasky, již pochybuje asi jen málokdo. Otázkou tak spíš jen zůstává, o kolik pomyslných dírek to bude. Co v tuto chvíli naopak už celkem jasné je, je skutečnost, že jedním z nejvíce postižených sektorů bude právě odvětví letecké dopravy. Akcie předních světových aerolinek odepisují desítky procent, a ty tak jsou a budou nuceny škrtat, kde to jen půjde. Ať už v rámci svých zaměstnaneckých řad, nebo letadlové flotily.
Nikterak příznivě na tom například není německý národní dopravce Lufthansa, který byl nucen významně omezit počet nabízených letů, a to až o polovinu, a dočasně uzemnit všech 14 svých „třistaosmdesátek“, jak s odkazem na web Aero.de uvádí zpravodajský server CNN.
Koronavirový paradox. Velké boeingy a airbusy létají prázdné, malé byzjety jdou na dračku
Letadla obsazená z pouhé třetiny
Plánovaná odstávka by měla trvat přinejmenším do konce května. Zda tomu tak ale skutečně bude, je otázkou, neboť jak německý web dále připomíná, během měsíce března byly všechny stroje A380 v barvách Lufthansy vytíženy zhruba jen z 35 procent. To v absolutních číslech znamená, že na palubách, kam se obvykle pohodlně vejde na 525 lidí (ačkoliv jsou tato letadla teoreticky schopna pojmout až 853 cestujících), létalo přibližně jen 180 pasažérů, kvůli čemuž je provozování takového obra pro aerolinky velmi prodělečné.
„Odpověď je jednoduše taková, že pro současné potřeby jsou příliš velké,“ potvrdil CNN John Grant z AG Aviation Consultants. „Pokud budou aerolinky udržovat nějaké časové plány, musejí přizpůsobit kapacitu poptávce. To v mnoha případech znamená menší letadla a – jak můžeme vidět – velké škrty v počtu letů,“ dodal s tím, že do takových plánů obří A380 vůbec nezapadají.
„S tím, jak se jednotlivé země uzavírají, nedává to (provoz A380) z obchodního hlediska žádný smysl, a to navzdory tomu, že jsou ceny paliva nyní tak nízké,“ uzavřel Grant.
Šestina „třistaosmdesátek“ je uzeměna
A Lufthansa zdaleka není jediná, kdo se rozhodl k takto razantnímu kroku. Brzy na to ji následovaly i ostatní přední světové aerolinky. Například australský Qantas. Tato společnost provozuje za standardních podmínek celý tucet velkokapacitních letounů, nyní však létají pouhé dva z nich. Osm bylo až do poloviny září uzemněno, zbylé podstupují pravidelnou údržbu. Obdobně se k nastalé situaci postavili rovněž u Korean Air, Asiana Airlines či Air France.
Jak uvádí specializovaný server The Points Guy, aktuálně je tak po světě uzemněna celá šestina všech „třistaosmdesátek“. A jelikož si v tuto chvíli nikdo netroufne odhadnout, v jak moc špatném stavu celé odvětví letecké dopravy bude, až aktuální krize začne odeznívat, může se podle renomovaného webu dost dobře stát, že se velcí dopravci začnou těchto obřích strojů zbavovat, čímž by se jejich konec mohl značně uspíšit.
Nejistota ohledně posledních dodávek
Pro samotný Airbus by velký problém mohly znamenat i spekulace, podle kterých se společnost Emirates, toho času se svými 115 kusy největší provozovatel strojů A380 vůbec, rozhodla v souvislosti se současnou krizí kolem koronaviru požádat evropského výrobce o možnost oddálení dodávky posledních osmi objednaných letadel.
Vedení dubajských aerolinek podle agentury Reuters údajně ujistilo Airbus, že má i nadále v plánu si nasmlouvané stroje odebrat, kdy přesně by se tak mělo nakonec stát, je ale v tuto chvíli nejasné. Jejich výroba by přitom měla skončit již během nacházejícího roku.
Zdroj: www.cnn.com, www.thepointsguy.co.uk
Čtěte také:
Koronavirový paradox. Velké boeingy a airbusy létají prázdné, malé byzjety jdou na dračku
Američané ve sporu s Airbusem přitvrzují. Cla na letadla z EU stoupnou o 5 procent