BMW
MNICHOV (Die Welt, Bloomberg, vl) – Koncern Volkswagen není jedinou německou firmou, která vymění v nejbližší budoucnosti šéfa. Za necelé dva měsíce převezme pomyslné kormidlo nový muž také u konkurenční BMW. Dosavadního ředitele Joachima Milberga, který bavorskou automobilku během svého zhruba tříletého působení vytáhl z bláta a dovedl k loňským rekordním výsledkům, vystřídá Helmut Panke. U BMW je zaměstnán asi dvacet let a dotáhl to až na člena představenstva odpovědného za koncernové finance. Předtím byl „místodržícím“ BMW ve Spojených státech. „Budu pokračovat v započatém díle,“ prohlásil minulý týden Panke na tiskové konferenci. Potvrdil tak „neortodoxní“ Milbergovu strategii, který se po prodeji ztrátového britského Roveru zapřisáhl, že se firma bude věnovat jenom luxusním značkám. Jak napsal list The Wall Street Journal Europe, ostatní výrobci jsou toho názoru, že na trhu se mohou úspěšně držet jedině tehdy, budou-li zastoupeni v obou klíčových segmentech – luxusním a „masovém“. Takovou cestou se vydal třeba DaimlerChrysler, jehož hospodaření loni skončilo čistou ztrátou 662 milionů eur, zatímco BMW hrdě ohlásil čistý zisk 1,87 miliardy eur – o 54 procent vyšší než předloni. Nový šéf Panke vysvětluje skvělé loňské výsledky právě tím, že trh se loni výrazně pohnul směrem k luxusním značkám. Předložil prognózu, podle níž se celosvětová poptávka v této kategorii v následujících zhruba deseti letech zvýší o polovinu, kdežto poptávka v „běžném“ segmentu asi o čtvrtinu. Znalci automobilového průmyslu ale zvedají varovný prst: Je otázkou, zda si BMW bude moci dlouhodobě dovolit nákladný výzkum a vývoj luxusních vozů tak, aby si udržel potřebný náskok před konkurencí. Panke však si věří. „Kotel bude neustále pod parou,“ říká.