Menu Zavřít

Kouká celá rodina

5. 12. 2002
Autor: Euro.cz

Warner Bros nejvíce vydělává na zájmu o kultovní filmy

Famfrpál zná i ředitel. Šéf české pobočky Warner Bros. Ladislav Šťastný odpověď na otázku, jak se jmenuje čarodějnický sport na létajících košťatech, lovil chvíli v paměti, nakonec ale nechyboval. Právě Harry Potter se společně s Pánem prstenů postarali o nejúspěšnější rok v historii české pobočky filmového kolosu. Pomalý nástup DVD technologie v Česku nebo povodňové dopady na zábavu tak čeští „bratři Warnerovi“ téměř neregistrovali. Tržby filmové sekce se zpětinásobily, obrat Warner Home Video, jež se stará o distribuci VHS a DVD, rostl v dvouciferných číslech.
Silné roky by ale měly pokračovat. Pán prstenů je teprve ve třetině cesty, Harry Potter dokonce - v případě, že autorka J. K. Rowlingová splní své plány - bude mít dílů sedm. Druhá pokračování mohou čeští diváci čekat již v polovině prosince, respektive ledna. V polovině roku přijdou nosiče s oběma filmy, příští Silvestr Warner obloží třetími pokračováními. Do kin navíc zamíří i třetí kultovní film, Matrix.

Fenomén Potter.

„V poslední době mám stále tři druhy telefonátů,“ tvrdí Michal Izakovič, marketingový manažer Warner Bros. „Diváci se mne ptají, kdy přijde nový Harry Potter do kin, novináři se dotazují na datum novinářské projekce a kamarádi mě prosí, jestli bych jim nesehnal lístky na republikovou premiéru.“ Druhý díl v kinech navíc podporuje prodej nosičů s dílem prvním. Nosičů ve formátu DVD se už prodalo 25 tisíc, videokazeta s filmem Harry Potter a Kámen mudrců už zbořila stotisícovou hranici. „Tak vysoko se u nás dostal pouze Mrazík, Sněhurka a Titanic,“ konstatuje Izakovič. Přes obrovský úspěch nicméně není Harry Potter v Čechách jedničkou.

Fenomén Tolkien.

Potter prohrál s Pánem prstenů pouze ve dvou zemích světa. Na Novém Zélandu, kde se Tolkienův epos točil, a v Česku. „Pán prstenů u nás vygeneroval tržby přesahující sto milionů korun,“ tvrdí Martin Malík, šéf filmové distribuce Warner Bros. Toto číslo by mělo ještě růst, protože firma počítá s reprízou prvního dílu, na který v lednu naváže pokračování – Pán prstenů: Dvě věže. Film podpoří i mohutná reklamní kampaň, na které stejně jako loňský rok participuje výrobce minerální vody Korunní. V prodeji videokazet si Pán prstenů s 60 tisíci prodanými kusy udržuje druhé místo za „čarodějnickou konkurencí“, na DVD se oba tituly o vedení neustále přetahují. Hvězdní Dannyho parťáci, upírský Blade II., český Musím tě svést a prestižní Amadeus dotvořily vedle dvou zmíněných kultovních filmů historicky nejúspěšnější rok filmové distribuce Warner Bros. „Divák se příliš nezměnil, nám se podařilo přijít s opravdovými trháky,“ konstatuje Malík. Větším neúspěchem bylo snad jen uvedení snímku Scooby Doo. Film, který londýnská centrála označila jako teenagerský, totiž nebyl dabován ale titulkován. Malík tvrdí, že to odradilo rodiny s dětmi.
Český trh je navíc už zřejmě definitivně saturován, kina netáhnou nové zákazníky, ale přetahují se o ty současné. Filmoví distributoři proti sobě nenasazují hity nebo typově podobné filmy, takže divák většinou neřeší, na co jít, ale kam jít. „Nasazování filmů lze přizpůsobit, uvádět typově podobný film například proti Pánovi prstenů by byl kanibalismus,“ tvrdí Radko Hájek, finanční ředitel Bontonfilmu. Tato firma díky pokračování série Hvězdných válek a Době ledové udržela téměř třetinový podíl na českém trhu.

bitcoin_skoleni

Sběratelé a piráti.

Zatímco dosavadním rekordmanem Warner Home Video byl s 75 tisíci prodanými videokazetami Osobní strážce, letošní rok se žebříčkem zatřásl. Michal Izakovič si ale daleko více cení posunu na poli prodeje DVD. „Když vezmete prodeje videokazet a DVD u Harryho Pottera nebo Pána prstenů a porovnáte to s penetrací video a DVD přehrávačů, je jasné, že digitální formát má budoucnost,“ tvrdí Izakovič. Předpokládá navíc, že zvyšovat se bude jak počet kupujících, tak poměr ročně koupených disků na jeden DVD přehrávač. Momentálně představuje osm disků. „Situace na trhu je opravdu výborná,“ potvrzuje Lukáš Kreis z marketingu největšího konkurenta Bonton Home Entertaiment. „Zvyšování penetrace a agresivní ceny DVD přehrávačů hodně pomáhají silným titulům, jako jsou v našem případě například Muži v černém II nebo Spiderman.“ Poměrně úspěšné zavádění mají za sebou i i sběratelské série.„Zatímco u videokazet měli kupující například v případě seriálu Přátelé zájem většinou o první tři kazety, u DVD je sběratelský záměr silnější,“ tvrdí Izakovič. Tvrdí, že tento fakt způsobuje skutečnost, že u DVD formátu lidé věří délce trvání technologie, a začínají tak v řadě případů budovat soukromé filmotéky, do kterých si pořizují především oblíbené a „časem prověřené“ filmy. Dalším pozitivním faktorem zůstává snižující se cena. Některé nedávné hity se prodávají za necelých 500 korun, příští rok by se cena mohla dostat až pod 400 korun. Trvalým problémem zůstávají především pirátské kopie, které proudí z východu ve stále větším množství. O kopie Harryho Pottera a Pána prstenů je dokonce takový zájem, že se disky s pirátskými kopiemi objevují na trhu ještě před premiérou v kinech. „Na východě fungují legální duplikační dílny,¨v nichž se přes den vyrábí oficiální kopie a večer si stejnou linku pronajme společnost, která pak pirátskými kopiemi zahltí trh,“ tvrdí Izakovič.

Krátký řetízek.

Bylo by asi „hodně obtížné“ nedosáhnout s tak „ojedinělými“ tituly, jako je Harry Potter a Pán prstenů, historického výsledku ve dvanáctiletých dějinách firmy. Ladislav Šťastný nicméně tvrdí, že firma má zaděláno na další velmi solidní výsledky. Pro příští rok například Šťastný očekává u české pobočky Warner Home Video obrat 9,3 milionu dolarů. Letos dosáhne 7,7 milionu. Kromě pokračovaní silných titulů tomu nasvědčuje i prostor ke zlepšování situace na trhu. „Oproti ostatním srovnatelným zemím, jako je Maďarsko a Polsko, v Česku velmi pozdě nastoupila multikina a jsme na tom hůř i v penetraci DVD přehrávačů,“ tvrdí Šťastný. Současným budováním multiplexů ve městech se sto tisíci obyvatel, jako jsou Plzeň, Hradec Králové nebo Olomouc, a cenovou válkou mezi prodejci elektroniky, kterou vyvolal vstup britského Electroworldu na český trh, by se oba problémy mohly vyřešit. Určitou hrozbou pak naopak zůstává prudký pokles půjčování videokazet, který se začíná projevovat ve Spojených státech. Přes historické úspěchy nicméně česká pobočka zůstává pod silnou kuratelou evropského ředitelství v Londýně a amerického ředitelství v Burbanku. „Drží nás na hodně krátkém řetízku,“ konstatuje Šťastný s tím, že každé navýšení nákladů musí odesílat ke schválení s detailním vysvětlením návratnosti. Jako pozitivní ohodnocení své práce, která jinak vypadá jako plnění příkazů z vyšších míst, tak bere především skutečnost, že si českou pobočku Warner Bros vybral k distribuci svých děl na videokazetách a DVD další americký kolos Disney, který v Česku vlastní distribuční síť nosičů nemá.

  • Našli jste v článku chybu?