Otázka nezní, zda zemře mladý čaroděj, ale zda přežije filmový průmysl v Česku
Šestý školní rok Harryho Pottera ve Škole čar a kouzel v Bradavicích kazí válka mezi Voldemortovými přívrženci a stoupenci dobra, ve které hrdina s jizvou ve tvaru blesku na čele buď vyhraje, nebo zemře… Žádný strach, producent David Heyman již potvrdil, že chystá natáčení Epilogu z Relikvií smrti, který je posunutý v čase, kdy už má trio hlavních hrdinů potomky. Harry nám dospěl do věku, kdy by už klidně mohl přijet i do Prahy, magického místa plného neřesti uprostřed Evropy, kam obezřetný rodič svá dítka samotná jen tak nepustí.
Střih. Je tomu pouhých šest let, co se v zemi, jež filmovými mágy a historickou architekturou oplývá, dveře se zahraničními filmovými produkcemi netrhly a dolary přitékaly proudem. Jen v roce 2003 tu utratily více než pět miliard korun, z nichž většina padla na platy místních filmařů a služby napříč mnoha sektory místní ekonomiky. A stát si nemohl naříkat, protože kromě daňových příjmů zůstávaly náklady vyplacené dodavatelům v zemi a byly utráceny ve zdejších podnicích.
Střih. O rok později zavádí s velkou marketingovou podporou ze strany státu daňové pobídky zahraničním filmařům Maďarsko. Obrat zahraničních produkcí v České republice se propadá na miliardu a půl korun. V roce 2005 zaznamenává Maďarsko téměř pětinásobný nárůst peněz, které tam utrácejí zahraniční štáby. V roce 2007 zavádí pobídky i sousední Německo a zahraniční příjmy českého filmového průmyslu se vloni poprvé propadají pod objem domácí filmové tvorby. Na úroveň sotva patnácti procent stavu v roce 2003.
Střih. Kouzlo dlouholeté filmové tradice a umu místních profesionálů, posilované přílivem práce a peněz během 90. let minulého století, ztratilo na účinnosti. Svět za našimi hranicemi si totiž velmi rychle uvědomil potenciál, jaký filmový průmysl pro místní ekonomiku přináší. A dnes už není v Evropě silná filmová země, která by nevyužila výjimky z legislativy Evropské unie, jež jinak zavádění veřejných podpor zakazuje. Kromě České republiky.
Střih. Kamery jedou naplno a nyní již příliš mnoho času na hrdinství nezbývá. Tím spíš, že si zahraniční filmaři stále ještě neodvykli s Českou republikou počítat. Jenže zároveň stále obezřetněji počítají každý dolar, který mají pro natáčení k dispozici. Mohl-li se ještě nedávno natáčet film z prostředí meziválečné Paříže kompletně v Praze, proč by se dnes nemohl natáčet film o Praze třeba v Budapešti? Ateliérové zázemí tam již mají. A filmařům dávají jasně najevo, že o ně, a především jejich peníze mají zájem.
Střih. Ještě před rokem poslanec ODS a exministr financí Vlastimil Tlustý prohlásil, že žádné speciální výhody nejsou možné: „O přísun nějakých miliard jde vždycky. Když se udělí výjimka filmařům, tak proč ne kadeřnicím, které umějí dělat tak hezké účesy?“ Filmový průmysl jako takový je ale jen jádrem byznysu a zahraniční filmové produkce jsou významným zaměstnavatelem nejen specializovaných filmových profesí, ale i mnoha navazujících, jako jsou IT specialisté, krejčí, švadleny, komparzisté, maskéři, vizážisté, a konečně i ti kadeřníci.
Střih. Jednání o možnosti natáčet Harryho Pottera v Česku vedly Barrandovské ateliéry již v roce 2005. Nad možností být ve hře i pro sedmé pokračování ságy visí více otazníků. Nikoliv nepodstatnou bude i reálná vyhlídka na zavedení jakékoliv formy fiskálních stimulů. Uvážíme-li, že reálně se možností natáčet v Česku zabývá i producent George Lucas, který chystá hraný seriál na motivy Hvězdných válek, minimálně čtyřletý projekt o rozpočtu kolem 150 milionů dolarů, je třeba jednat rychle. Mirek Topolánek a Vítězslav Jandák přednedávnem zavedení stimulů v případě podzimního volebního úspěchu přislíbili. Filmařům nezbývá než doufat, že tentokrát to myslí opravdu upřímně. A věřit na zázrak. Protože jde především o jejich budoucnost.