Úvěry Všichni vědí, že reklamy lžou, nebo aspoň neříkají úplnou pravdu. V případě kampaní na spotřebitelské úvěry se banky naučily pracovat s vábničkou „úrok od“. Často se tak inzerují úvěry od šesti procent, ale realita je po započtení poplatků mnohdy více než dvacet procent ročně. Air Bank na to šla úplně jinak. V marketingové kampani láká na zaručený úrok 9,9 procenta pro každého. To má drobný háček. Ve smlouvě, kterou klient podepisuje, není uveden úrok 9,9, ale 10,9 až 27,9 procenta – podle jeho bonity. To je pro řadu klientů nemilé překvapení. Na proklamovaných necelých deset procent ročně úrok vyjde až po odpuštění několika posledních splátek (osmi při úvěru na pět let).
Odpuštění splátek, a tedy slibovaný nízký úrok jsou podmíněny řádným a včasným splácením. Slovy banky to znamená „nedlužit více než sto korun více než pět dní“. Například mBank či Equa nabízejí reálně úvěr se stejnou sazbou, ale neumějí to tak dobře prodat. Mluvčí Air Banky Vladimír Komjati argumentuje, že banka nabízí motivaci k řádnému placení formou lepší sazby.
Podle oslovených bankéřů nedává dlouhodobý smysl poskytovat úvěry na spotřebu za úrok deset procent. Celý byznys je tedy postavený na nespolehlivých klientech, kteří nakonec zaplatí více.
Air Bank začala spotřebitelské úvěry poskytovat před více než rokem, v té době u ní měli klienti již uloženo na 40 miliard korun. Na konci loňského roku byla mezi poskytovateli nových úvěrů na pátém místě s měsíční produkcí 350 milionů korun. Za tímto úspěchem stojí právě zmíněná kampaň a spolupráce s další společností z impéria PPF – splátkovým Home Creditem. Ten pro Air Banku zajišťuje řízení rizika a prosívání nedůvěryhodných klientů. Za šestnáctiletou historii nasbíral dostatek dat a vlastní blacklisty neplatičů, které pomáhají klienty selektovat hned na začátku.