Louis Camilleri je spíše diplomat než pistolník
Nedlouho poté, co byl vybrán jako příští generální ředitel třiasedmdesátimiliardové společnosti Philip Morris, promluvil Louis C. Camilleri loni v lednu k lidem postávajícím v posluchárně na Park Avenue o své nové práci. Přestože byl u firmy už pětadvacet let, byl pro mnohé v místnosti a pro tisíce dalších, kteří projev sledovali přes satelit, velkou neznámou. Stál totiž ve stínu velkého bouřliváka a svého předchůdce, milovaného Geoffrey C. Bibla. A to byl přitom jedním z těch, díky nimž gigant mezi výrobci potravin a cigaret vybojoval některá ze svých nejtěžších vítězství. Ještě v roli finančního ředitele Camilleri od začátku prosazoval akvizici firmy Nabisco v roce 2000 a následný veřejný úpis části akcií její výnosné firmy Kraft Foods. A když tým Philip Morris dojednal s ministry spravedlnosti 46 států vyrovnání v případě nákladů na lékařskou péči, které vznikají kvůli kuřákům, stál Camilleri v jeho čele.
Ve všech těchto případech sedmačtyřicetiletý Camilleri ukázal, nakolik se svým přístupem liší od svého předchůdce. Konfliktní Bible, původem Australan, například nezřídka pózoval se zapálenou cigaretou pro výroční zprávu společnosti. Camilleri, který nám odmítl poskytnout rozhovor, je mnohem umírněnější. Spolupracovníci i investoři věří, že je tím pravým člověkem pro nadcházející období, ve kterém bude rozhodovat především diplomacie.
Camilleri musí dokázat, že se v roli ředitele společnosti dokáže vypořádat s tradičně těžkým schizofrenním úkolem. Na jednu stranu má uklidnit veřejnost rozhořčenou kvůli cigaretám, kterým firma vděčí za 61 procent svého provozního zisku, na druhou stranu by měl pokračovat ve čtyřicetileté tradici minimálně patnáctiprocentního ročního růstu výnosů na akcii. Novou funkci převzal oficiálně na valné hromadě 25. dubna, kde Philip Morris změnil jméno na Altria Group. Tam si také vyslechl požadavky přítomných, aby se Bible vyjádřil k tragickým příběhům jejich příbuzných, kteří kouřili a zemřeli na rakovinu. Philip Morris v současnosti čelí 1500 žalobám ve Spojených státech a rostoucí vlně odporu proti kouření na celém světě. „Je to těžká práce,“ říká Jane Evansová, generální ředitelka technologické firmy Opnix, která je už od roku 1981 v představenstvu společnosti Philip Morris. „Ale Louis je jeden z nejchytřejších lidí, jaké znám.“
K hlavním úkolům nového šéfa bude využít přestávky mezi tabákovými válkami. Jako součást dohody s americkými státy z roku 1998 zaplatil Philip Morris v loňském roce 5,9 miliardy dolarů. Další miliardy vyplatí společnost v rámci stejné dohody v následujících letech. Tímto krokem na druhou stranu zmírnila obavy investorů, které se na akciích podepisovaly v devadesátých letech. Philip Morris stojí o ochranu na federální úrovni, a proto také lobbuje za regulaci tabáku a tabákových výrobků prostřednictvím Státní agentury pro kontrolu léčiv a potravin (Food and Drug Administration, FDA). Regulace by se mohla stát prvním krokem k úspěchu „bezpečnějších“ cigaret, na kterých Philip Morris pracuje.
Firmě se ale dařilo i přes nesmírné náklady, které jí v souvislosti s dohodou se státy vznikly. Bible odchází a zanechává za sebou americkou tabákovou společnost, jejíž výnosy za poslední dva roky vzrostly o 26 procent na 24,8 miliardy dolarů. I tak ale nad Camillerim stále visí meč, a to v podobě budoucích závazků. Philip Morris zaplatil 500 milionů dolarů, aby se odvolal proti rozsudku v kolektivní žalobě Engel, kdy společnosti floridská porota přikázala zaplatit trestní náhradu škody ve výši 74 miliard dolarů. Firmě hrozí také žaloby ze strany jednotlivců, i když ty investoři z Wall Street nepovažují za příliš nebezpečné. Analytici totiž poukazují na to, že Philip Morris zatím v souvislosti s nesčetnými individuálními žalobami nezaplatil přímo ani pětník, protože se vždycky odvolal. Každý rok jich ale přibývá, a pokud by odvolací soudy odškodnění nad rámec nakonec potvrdily, byla by to pro firmu katastrofa.
Camilleri může zajistit další růst pouze prostřednictvím akvizicí, a to především v zámoří. Na zahraničních trzích je Kraft až za společnostmi Nestlé a Unilever a pouhých devět procent tržeb firmy pochází z rozvinutých zemí. Právě proto se zaměřila na nákup malých potravinářských společností, například čokoládoven Stollwerck v Rusku a Polsku. Díky této akvizici vzrostl prodej čokoládových výrobků firmy Kraft ve střední a východní Evropě na více než jedenáct procent ročně. Analytik firmy Prudential Securities Robert T. Campagnino předpokládá, že se Camilleri zaměří především na mezinárodní transakce v potravinářství v objemu 100 až 300 milionů dolarů. Nancy J. De Lisiová, kterou Camilleri jmenoval na novou pozici managementu fúzí a akvizicí, nemá nejmenší pochybnosti o tom, že se její šéf postará, aby se růst ve společnosti nezpomalil. „Posaďte se, připoutejte se, a uvidíte,“ říká.
Hodně by mu v tom měly pomoci zkušenosti na mezinárodním poli. Camilleri se narodil v egyptské Alexandrii maltským rodičům. Když mu bylo pět, odstěhovala se rodina po suezské krizi a znárodnění všeho cizího pryč. Jeho otec při tom přišel o podnik obchodující s železem a ocelí, ale i tak poslal syna do internátní školy v Británii a odtamtud do Švýcarska na univerzitu v Lausanne. Právě tam Camilleri odstartoval dva roky po vystudování ekonomiky svou kariéru u Philipa Morrise. Generální ředitel společnosti Mattel Robert A. Eckert, bývalý šéf Kraftu, si vzpomíná, jak Camilleriho potkal před čtyřmi lety na jednom večírku. Plynule korzoval mezi nejvyššími představiteli všech evropských společností firmy, zasvěceně s nimi hovořil o jejich obchodních problémech a přecházel při tom z jednoho jazyka do druhého. „To se hned tak nevidí,“ říká.
Nový ředitel navenek v každém případě působí umírněnějším dojmem než Bible. I tak si ale dokázal u spolupracovníků ve společnosti získat patřičnou loajalitu. Steven C. Parrish, senior vicepresident pro podnikové záležitosti, vypráví o tom, jak se spolu s Camillerim v roce 1995 připravovali na prezentaci pro představenstvo. Parrish nejdříve na zkoušku vystoupil před svými kolegy. Součástí prezentace byl i diapozitiv s Evropou. Když skončil a posadil se, Camilleri k němu přišel a pošeptal mu: „Máte špatnou mapu.“ Parrish totiž promítal mapu, na které bylo ještě Československo. „Klidně se mohl předvést a přede všemi mě opravit,“ vzpomíná Parrish. „Ale to Louis prostě nedělá.“
Louis tento region zná velmi dobře. Na začátku devadesátých let, kdy pracoval jako šéf východoevropských podniků, se postaral o to, aby firma v regionu získala pořádný tržní podíl. Tento krok ovšem přinesl i svá negativa. Řada zemí zvažuje omezení reklamy na tabákové výrobky. V úloze generálního ředitele si Camilleri bude muset počínat hodně opatrně. Pozornost je to poslední, o co by dnes Philip Morris stál.
Louis C. Camilleri
ROK A MÍSTO NAROZENÍ
1955, Alexandria, Egypt
DOSAŽENÉ VZDĚLÁNÍ
Od devíti let navštěvoval britskou internátní školu, má diplom z ekonomie na univerzitě v Lausanne
JAZYKY
Plynule hovoří anglicky, francouzsky a italsky, částečně německy
ZAČÁTKY
Před 25 lety začínal u Philipa Morrise ve švýcarském Lausanne jako analytik
SOUČASNÁ POZICE
Od roku 1996 finanční ředitel společnosti Philip Morris, letos 25. dubna se stal generálním ředitelem.
ZNAČKA OBLÍBENÝCH CIGARET
Marlboro Ultra Lights. Kouří od sedmnácti a nikdy nezkoušel přestat.
RODINA
Rozvedený, tři děti
KONÍČKY
Velký fanda motoristických závodů a nadšený potápěč
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Ivo Večeřa