Vedle svých tradičních exportních teritorií proniká Plzeňský Prazdroj na nové trhy. Pod vedením společnosti SAB Miller se značce daří zvyšovat i export do Izraele. Jaroslav Souček, Business Development Manager pro Izrael, nám prozradil, jaká jsou specifika exportu do této blízkovýchodní země.
Izrael je vedle vašich hlavních zahraničních odbytišť jedním z menších trhů. V čem jsou jeho specifika?
Pivní trh v Izraeli je poměrně koncentrovaný. Dva tamější domácí dominantní hráči, společnosti Tempo a CBC Group s licenčně vařenými pivy a svými mainstreamovými značkami ovládají trh. Přesto však izraelští konzumenti zažívají evoluci pivního průmyslu. Zvyšuje se nabídka importovaných značek a stále populárnější jsou i mikropivovary. V posledních letech roste zájem o prémiová piva známá v Evropě a zejména v Rusku. V našem případě jsou to především značky Pilsner Urquell, ale také Velkopopovický Kozel, který v současné době zaznamenává v Izraeli boom. V současné době vyvážíme do Izraele piva z pivovarů naší skupiny SABMiller z České republiky, Holandska a Itálie.
Jakým způsobem pivo do Izraele vozíte?
Používáme klasickou námořní přepravu, kdy je pivo naloženo ručně do kontejnerů. Poměrně nákladný je transfer z přístavu do finálního místa určení v Izraeli a s vysokými náklady je třeba počítat i při zpětné dopravě vratných obalů, tedy sudů.
Uvažujete vzhledem k nákladnosti přepravy a nutnosti transportu prázdných sudů zpět do Plzně o možnosti využití plastových sudů či případně plnění přímo v Izraeli?
Plastové, jednocestné obaly nepoužíváme. Plnění sudů přímo v Izraeli neděláme. Technologicky je to velmi obtížné a vyplatilo by se to pouze ve velmi velkých objemech. Víme, že něco takového dělalo Tempo s Heinekenem, ale to bylo v opravdu velkých objemech.
Zmínil jste firmy pracující s licencemi i jiné evropské producenty. Kdo je pro vás v Izraeli největší konkurencí?
Největší konkurenci naším značkám představují místně vařená licenční prémiová piva jako Carlsberg a Heineken. Samozřejmě je nutné čelit i konkurenci místních mainstreamových značek, jako je například Goldstar.
Do Izraele dovážejí své pivo i jiné evropské značky. Jaká je vaše komparativní výhoda?
Naší výhodou je síla portfolia, kdy jsem schopni určitému segmentu trhu nabídnout konkrétní vhodný výrobek a podporu. Každoročně zajišťujeme pro naše značky certifikaci Kosher.
Do Izraele cestujete často, jaké máte zkušenosti ohledně bezpečnosti?
Jezdím tam pravidelně několikrát do roka a zatím jsem výrazné bezpečností riziko nepocítil. Zásadou je však dodržovat bezpečností doporučení místních orgánů, vyhýbat se problematickým oblastem, bydlet v prověřených hotelech a ideálně být doprovázen místním člověkem. Při svých cestách nejvíce času trávím v Tel Avivu a jeho okolí. Tel Aviv považuji za velmi moderní a bezpečné město. Samozřejmě zvýšená bezpečnostní opatření zaznamená každý v okolí letiště, úřadů a zastupitelských úřadů. Největším bezpečnostním rizikem současnosti je ostřelování izraelských příhraničních území. Doporučuji se těmto oblastem vyhnout. Trpělivostí se musí každý obrnit při odbavení na letišti, kontroly jsou někdy zdlouhavé a velmi nepříjemné.
Jací jsou místní podnikatelé jako obchodní partneři? Jaké jsou vaše tipy pro naše exportéry?
Důležité je navázání osobních vztahů a vybudování si respektu ze strany obchodního partnera, ale to není v této branži nic neobvyklého. Důležité je pro své značky vybrat i vhodného importéra, který má potenciál růstu a schopnost značky nejen prodávat, ale i budovat, zvyšovat jejich povědomí a zajišťovat udržitelný růst v dlouhodobém horizontu.