Menu Zavřít

Kozel vsadil na tradici

16. 6. 2011
Autor: profit

Už na 10 českých značek piva pijí korejští milovníci zlatavého moku. Naposledy na jihokorejský trh vkročily značky Gambrinus a také Kozel. Toho jen za první sezonu vypili Korejci přes tisíc hektolitrů.

Kozel vsadil na tradici

Foto: Velkopopovický pivovar

V loňském roce představil Velkopopovický pivovar v Jižní Koreji pivo Kozel. Jeho start byl rychlý. Už v prvním roce prodala společnost v zemi více než tisíc hektolitrů. V Jižní Koreji se českému pivu daří z velké části díky jeho tradici, na kterou tamější zákazníci slyší.

Velkopopovický Kozel se v roce 2010 stal podle společnosti jednou z mála značek na poli pivovarnictví, který zaznamenal nárůst exportu. Oproti předchozímu roku stoupl vývoz o 28,6 procenta. Kozel se vyváží do 27 zemí světa a mezi nová odbytiště, jež se vloni na tento seznam zařadila, patří také právě Jižní Korea. Zde se během prvního roku prodalo více než tisíc hektolitrů piva Kozel.

Přestože piva Kozel světlý a Kozel tmavý exportuje pivovar do země teprve od loňska, dováží do Jižní Koreje společnost prostřednictvím partnerské firmy SABMiller Korea již více než pět let také prémiový plzeňský ležák Pilsner Urquell. Toho se nyní prodá více než dva tisíce hektolitrů ročně.

Průzkum: Korejci chtějí výrobky s dlouhou historií

Před samotným dovážením produktu si partnerská společnost nechala provést průzkum místního trhu. Z jeho výsledků vyplynulo, že spotřebitelé v Jižní Koreji uznávají tradiční výrobky s velkou historií. To nahrává firmě, jejíž obchodní značka Plzeňský Prazdroj byla založena už v roce 1898 a první uvařené pivo plzeňského typu dokládá do roku 1842. První oficiální zpráva o popovickém pivovaru pochází dokonce z poloviny 16. století.

Výzkum zároveň ukázal potřebnou kupní sílu, a tím i prostor pro značku Pilsner Urquell. Kromě této značky a Kozla k nabízeným produktům vloni přibyl také Gambrinus. Ten se stal celkově již desátým českým pivem, které vstoupilo na korejský trh. Pivovar měl při pronikání na místní trh ulehčenou situaci. Díky svým kontaktům a mateřské společnosti SABMiller nemusel investovat čas a peníze do znalosti trhu a vytvoření vztahů, jež by umožnily úspěšný vstup na trh. Pivo v zemi prodává společnost SABMiller Korea, která je členem mateřské společnosti. Místní znají velmi dobře trh a Vladimír Jurina, manažer firemní značky, provádí účinný marketing, což je znát na stále rostoucích prodejích.

Při nabízení piva jako produktu určeného ke konzumaci se musí společnost vypořádat také s problematikou převozu do Jižní Koreje. „Je velmi daleko a naším úkolem je zajistit, aby pivo opustilo brány našeho pivovaru co nejdříve po stočení. Zároveň jsme museli najít schopného partnera na poli logistickém, který dokáže udržet po celou dobu přepravy podmínky ideální pro skladování piva,“ upřesňuje Vladimír Jurina.

Plzeňský Prazdroj, pod nějž Velkopopovický Kozel patří, dlouhodobě do vývozu také finančně investuje. V roce 2006 proběhla historicky největší investice pivovaru ve výši jedné miliardy korun, jejíž součástí byla mimo jiné výstavba nové balicí haly s moderní technologií pro filtrování a stáčení do lahví, která umožňuje právě převoz piva na velké vzdálenosti a má zajistit udržení stálé kvality.

Ke komunikaci s partnery stačí e-mail

Česká strana zajišťuje pro pivo vývozní dokumentaci, která je pro obchod požadována. Přestože jsou zaměstnanci s korejskými partnery v častém kontaktu, neměli ještě možnost se osobně setkat. Díky časté komunikaci se však navzájem dobře znají.

bitcoin_skoleni

Kooperaci s korejskou stranou si pivovar pochvaluje. „Korejci jsou velmi pečliví, takže vše běží jako na drátku,“ říká Vladimír Jurina. Ke komunikaci firmě většinou postačuje e-mailová konverzace, což nebývá v některých jiných asijských státech samozřejmostí.

České pivo je pro Korejce zajímavé do velké míry právě díky jeho tradici. Korejci totiž dávají přednost tradičním produktům. „Díky tomu máme s našimi pivy velkou výhodu, jelikož je vaříme podle tradičních receptur a z těch nejkvalitnějších českých surovin, na což tamní zákazníci slyší,“ říká Vladimír Jurina. Úspěch na trhu však samotná tradice nemůže zajistit. Důležitá je také práce v oblasti obchodu a marketingu, kterou pro Kozla zajišťují kolegové z Jižní Koreje. Mohou využívat znalosti místního trhu, a tím napomáhají prodeji značky.

  • Našli jste v článku chybu?