Podle aktuálního průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG Jak uspět v měnícím se světě se má v nejbližší budoucnosti zcela změnit role tradičních výrobců automobilů.
Foto: Profimedia.cz
Role tradičních výrobců automobilů se v příštích letech výrazně změní. Vyplývá to z celosvětové studie poradenské společnosti KPMG. Na šedesát procent vedoucích manažerů automobilek předpokládá, že se v budoucnu v tomto sektoru úplně změní obchodní model.
Namísto současných producentů vznikne zcela nový obchodní model, který bude zahrnovat nejrůznější seskupení výrobců, konstruktérů a designérů. Zároveň dojde k úplné změně role, kterou v současnosti zastávají tradiční výrobci automobilů. „Automobilky budou muset vymezit své postavení na trhu a stanou se buď poskytovateli takzvaných mobilních služeb, nebo čistě jen výrobci komponent,“ říká Jan Linhart, partner společnosti KPMG Česká republika.
Tento model však nebude omezen pouze na firmy působící v oblasti výroby a prodeje samotných automobilů, jeho součástí totiž budou i poskytovatelé služeb – od finančních institucí, přes servisní společnosti až po poskytovatele infrastruktury. Ovšem vznik nového obchodního modelu není pro šéfy automobilek v Evropě a na Blízkém východě prioritou číslo jedna. Tou je stále oblast snižování nákladů. Možnosti pronikat na nové trhy se totiž neustále snižují.
Většina manažerů automobilového průmyslu totiž soudí, že i obrovský čínský trh bude během několika málo let naprosto přesycený. „Přesycení trhu je ale takřka celosvětovým problémem. Čínu by proto automobilky neměly přehlížet, stále se totiž jedná o trh s nezanedbatelnou poptávkou po nových automobilech. Pouze poptávka neporoste tak rychle jako doposud a rozhodně už neplatí klišé předchozích let, že jakákoliv výrobní kapacita má v Číně předem zajištěný odbyt,“ konstatoval Linhart.
Podle aktuálního průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG Jak uspět v měnícím se světě se má v nejbližší budoucnosti zcela změnit role tradičních výrobců automobilů. Myslí si to 59 procent oslovených vedoucích představitelů firem automobilového průmyslu z celého světa. Z průzkumu dále vyplývá, že výraznějšího rozšíření elektromobilů ani v této dekádě svědky nejspíše nebudeme.
Významnější rozšíření elektromobilů? Ne v tomto desetiletí.
Je to pak podle Jana Linharta opět Čína, která se stala určitým prubířským kamenem pro investice do elektromobilů. Přesto se 76 procent respondentů průzkumu domnívá, že se elektromotory hlavním alternativním pohonem nejbližší budoucnosti nestanou. „Největšími brzdami dalšího rozvoje elektromobilů nadále zůstávají zejména cena, nedostatečná kapacita baterií a omezená infrastruktura pro jejich dobíjení,“ říká Jan Linhart: „Pokud nebudou vyřešeny tyto klíčové problémy, elektromobily budou v této dekádě nadále tvořit nepatrný zlomek celkové produkce automobilů.“
Co s tradičními výrobci aut? Budou poskytovat komplexní služby mobility, nebo jen vyrábět součástky?