Ministerské pozvání nakonec přijala jen Delvita
Na snídani s ministry Palasem a Urbanem v pražském hotelu Savoy se 15. prosince loňského roku nedostavilo devět z deseti generálních a obchodních ředitelů nejvýznamnějších obchodních řetězců. Přišel pouze generální ředitel Delvity Jiří Charvát. „Účast na schůzce vyjadřuje naší snahu otevřeně komunikovat,“ řekl týdeníku EURO. „Všichni ředitelé pozvánky obdrželi dva týdny předem, dva z nich dokonce volali a potvrdili účast osobně,“ uvedl Pavel Kovář, šéf komunikace ministerstva zemědělství, které snídani organizovalo. „Ano, ale to bylo předtím, než přišel náš dopis,“ reagoval na žádost o vysvětlení viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka.
Dohady.
Dopis svazu obchodu, který nebyl účastníkem jednání, adresovaný ministrům průmyslu a obchodu, zemědělství a financí skutečně přišel den před pracovní snídaní. Stálo v něm, že Tesco Stores, Ahold, Makro, Carrefour a Globus se akce nezúčastní. Mezi uváděnými důvody byl nedostatek času na přípravu, neznalost programu i fakt, že téma jednání bylo vlastně vyřešeno při projednávání zákona o hospodářské soutěži. To vše se však jeví jako zástupné problémy, což potvrzuje zejména závěrečná věta: „Podmínky k těmto jistě důležitým jednáním by měly být více vyvážené a respektovat obvyklé zvyklosti.“ Nevyváženost podmínek a nerespektování zvyklostí lze přeložit jako nepřizvání Svazu obchodu a cestovního ruchu.
„Dopis svazu obchodu není pro ministerstvo relevantní, protože tato organizace nebyla účastníkem jednání. Do situace se prezidentka svazu Helena Pískovská vmísila nad rámec svých kompetencí,“ prohlásil mluvčí ministra zemědělství Palase Martin Severa. „Proto nebylo setkání s generálními řediteli zrušeno. Nejvyšší šéfové firem si u nás dokonce objednali i tlumočníky do tří jazyků, aby jednání bylo maximálně korektní,“ dodal Severa.
Nebylo to však téma z pozvánky - „Maloobchod po vstupu do Evropské unie“, co odradilo šéfy řetězců, jejichž roční obrat na českém trhu činí 190 miliard korun. Zdroj týdeníku EURO uvedl, že důvodem pro to měla být „účast médií a vše, co se dělo kolem“. Šlo o spekulaci, že ministr zemědělství Jaroslav Palas chce s pomocí ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana za podpory ministerstva financí využít mediálního tlaku a přitlačit na řetězce, aby změnily svou obchodní politiku vůči tuzemským dodavatelům. To si generální ředitelé zřejmě vysvětlili jako ránu pod pás. Radek Pokorný z právní kanceláře Pokorný, Wagner & spol. na toto téma poznamenává: „Pokud vláda nebo její ministři mají pocit, že se řetězce uchylují k nějakým společným krokům vůči svým dodavatelům, a je, o čem s nimi jednat, mají možnost podat podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Ten může prověřit, zda jednání zmiňovaných společností nenaplňuje v některém ohledu například charakter kartelové dohody,“ dodává Pokorný.
Palasův mluvčí Martin Severa k tomu říká: „Nechtěli jsme jít konfrontační cestou, chtěli jsme se domluvit.“
Bez prostředníka!
Skandál, který po krachu snídaně v hotelu Savoy vypukl, se obrátil proti řetězcům, jejichž postup považují zvláště zahraniční manažeři za bezprecedentní. Rozproudil také další zákulisní jednání na nejrůznějších úrovních. Zmiňovaná tři ministerstva obdržela ze Svazu obchodu a cestovního ruchu druhý dopis s nabídkou na setkání za účasti jeho představitele. „Se Svazem obchodu a cestovního ruchu jednat nebudeme. Nepotřebujeme prostředníka. Jde nám o schůzku na nejvyšší úrovni a budeme jednat výhradně s řetězci. Je řada na nich, aby se ozvaly a omluvily,“ konstatoval Severa.
„Byla by škoda pro všechny zúčastněné strany, kdyby vše skončilo takovou patovou situací,“ sdělil týdeníku EURO viceprezident svazu obchodu Zdeněk Juračka. Uvedl, že řetězce potvrdily původní pověření svazu obchodu, aby v dané věci jednal. „Za nás se vyjádřil svaz obchodu a chceme, aby nás zastupoval i nadále. Byli bychom rádi, kdyby byl k jednání přizván,“ vyjádřila stanovisko největší společnosti na českém trhu Ahold (Hypernova, Albert) Kateřina Černá.
Delvita, ač je rovněž členem Svazu obchodu a cestovního ruchu, jako jediná zaujala diametrálně odlišný postoj. „Věřím, že cílenou diskusí můžeme společně problémy řešit,“ uvedl její generální ředitel Jiří Charvát. „Jsem si jist, že u takto důležitých témat si zástupci maloobchodníků a ministerstev najdou prostor k diskusi, a to v dohledné době.“ Delvita je připravena na jakékoli jednání, tvrdí její mluvčí Petr Uchytil, a další pozvání ráda přijme. “Nepotřebujeme zástupce, který by mluvil za nás. Své názory, pokud to bude třeba, si předneseme sami,“ řekl týdeníku EURO Uchytil. „Věřím, že ze strany našich kolegů nejde o bojkot, chyba byla zřejmě v organizaci,“ dodal smířlivě.
Snídaně v hotelu Savoy na nejvyšší úrovni se měli zúčastnit:
generální ředitelé:
- Milan Růžička (Hypernova, Albert)
- Dominique Clauet (Carrefour)
- Javier Perez de Leza (Makro)
- Klaus Schneider (Penny Market)
- Herbert Vlasaty (Julius Meinl)
- Armin Geraldy (Kaufland)
- David Turner (Tesco Stores)
- Jiří Charvát (Delvita)
obchodní ředitelé:
- Jaroslaw Szczypka (Billa)
- Petr Vyhnálek (Globus)
jednatel:
- Pavel Turek (Plus-Discount)