Jihomoravský kraj chystá kampaň na podporu řemesel.
Rodičům deváťáků v ní chce vysvětlovat, že jako šikovní řemeslníci si mohou vydělat víc než jako průměrní či špatní vysokoškoláci. „Zájem o učební obory v kraji klesá, přitom mezi zaměstnavateli je o vyučené ve stavebních nebo strojních profesích velká sháňka,“ říká radní kraje Lubomír Šmíd.
„Většina rodičů má v paměti stav, který byl, když oni byli v učení či ve škole. Dnes je řemeslo ve většině případů úplně jinde,“ tvrdí Šmíd. Například práce u obráběcího stroje prý dávno neznamená od oleje špinavé ruce ani montérky; pracovník obsluhuje sofistikovaný stroj řízený počítačem.
Kampaň na podporu učňovského školství už čtyři roky dělají v Pardubickém kraji. Podle Šmída se tam zájem o učební obory zvýšil asi o desetinu. Kromě plakátové, případně mediální kampaně chce kraj také na základních školách zřídit funkci kariérních poradců. Měli by umět odhadnout schopnosti dítěte a říct rodičům, že mají šikovného syna či dceru, který však na gymnázium nemá. Měli by se také orientovat v poptávce po profesích na trhu práce a znát trendy v zaměstnávání, aby mohli rodičům i dětem dát správné doporučení.