Není dobře, že farmaceutické firmy kvůli úsporám méně investují do budoucna, varuje šéfka české pobočky švýcarského výrobce léků Novartis
Švýcarský farmaceutický gigant Novartis se umístil na nejnovějším žebříčku firem investujících do výzkumu a vývoje na pátém místě. Na výzkumu si tedy výrobce originálních léků zakládá. Na českém trhu je Novartis ve finančním vyjádření jedničkou. Podle generální ředitelky české pobočky Heidrun Irschikové ovšem pociťuje i její firma – podobně jako konkurenční výrobci léků – důsledky neustálého tlaku na ceny medikamentů placených z veřejných rozpočtů.
* Novartis před časem oznámil významný úspěch s lékem LCZ696. Nemá ještě jméno?
Oficiálně ne. Ještě jej nemůžeme prozradit. Ale je to dobré jméno, tím jsme si jistí.
* Výsledky testů tohoto léku jsou působivé. Zahraniční média píší o tom, že by mohl nahradit dosavadní léčbu chronického srdečního selhání. To by znamenalo obrovské množství pacientů. Pro Novartis by to mohl být nový klíčový produkt. Nahradí v tržbách vaše významné léky, kterým končí patentová ochrana, jako Glivec nebo Diovan?
Dá se očekávat, že by to mohl být trhák, blockbuster, chcete-li, i když to slovo nemám ráda. V tom smyslu, kolik pacientů by jej mohlo užívat, v přínosu pro společnost. Co je na tomto přípravku opravdu zajímavé, je, že na tuto chorobu, chronické srdeční selhání, v posledních 20 letech nebyla objevena žádná nová léčba. Z dat, která byla nedávno odhalena, je zřejmé, že úmrtnost pacientů může klesnout o dvacet procent. To je velmi působivé. Lidé budou žít déle, a proto přece inovace děláme.
* Jakým způsobem se firma rozhoduje, kdy uvést lék na český trh?
Jakmile je přípravek schválen, naše firma okamžitě zažádá o stanovení ceny a úhrady léku u Státního ústavu pro kontrolu léčiv. To trvá přinejmenším šest měsíců, někdy i déle, to je jasné. V případě chronického srdečního selhání a LCZ696 nechci nic předvídat. Nicméně už teď můžeme začít diskutovat se SÚKL a s plátci, připravit je na to a najít takové aranžmá, které umožní co nejčasnější vstup na trh. To mám v plánu. Předpokládám, že v České republice bude lék dostupný v roce 2016.
* V poslední době přitom přicházelo od Novartisu méně nových významných léků…
To mě překvapujete! V posledních letech jsme měli mnoho inovací. V České republice jsme představili za posledních pár let kolem šestnácti novinek. Máme velké množství potenciálních novinek ve vývoji, takzvaná pipeline je plná. Ročně vydáváme na výzkum a vývoj kolem devíti až deseti miliard dolarů. Předpokládáme, že přineseme dalších 33 nových léků v příštích třech až pěti letech. Ovšem nejsou to takové trháky, to je pravda.
* Významnou část prostředků investujete do vývoje technologických novinek, vyvíjíte pilulky s čipem, chytré oční čočky, e-inhalátory. Odhadnete, jaký podíl tržeb by Novartis mohl z těchto technologických novinek mít?
Je to součást řešení každého produktu. Před dvěma lety jsem se ptala svého šéfa, proč nemáme oddělení inženýrů, kteří by pracovali obecně na technologických inovacích. Řekl, že ten přístup není všeobecný, že se hledají specifické cesty u jednotlivých produktů. Záleží na každé jednotlivé oblasti, jestli v ní může technologický pokrok něco přinést. To je důvod, proč máme e-inhalátor, a další budou následovat.
* Co v tomto ohledu znamená pro farmaceutické firmy tlak států na snižování cen léků?
Všechny vlády hledají nástroje, jak snížit výdaje na léky, takže firmy ztrácejí obrat a méně investují do budoucna. Novartis je výjimkou z tohoto pravidla, ale také naše investice mírně klesly. To není dobře. Nakonec musíme najít kompromis. Populace stárne, pacientů přibývá, potřebují zdravotní péči, nezapomeňme na nezdravý životní styl. A když už přijdete s nějakou novinkou, je hrozně nákladná. Je třeba kombinovat zdravotnické inovace s technologickými a to se skutečně prodraží. Vývoj jednoho léku stojí čím dál více peněz, uvádí se až šest miliard korun za lék.
O autorovi| Adéla Čabanová, cabanova@mf.cz