Tým otce a syna je středem pozornosti
Bitva o převahu ve světovém ocelářství se dostává do osobní roviny. Na tiskové konferenci konané 30. ledna v Paříži zahájil Guy Dollé, generální ředitel Arceloru, druhého největšího producenta oceli na světě, obranu proti bezostyšné nabídce na koupi firmy za 23 miliard dolarů, kterou podala společnost Mittal Steel Co. se sídlem v Londýně, popíchnutím majitele a šéfa dravého Mittalu, Lakshmiho N. Mittala. Když Dollé představil tři své kolegy z vrcholného vedení, zavtipkoval: „Můj syn není členem řídícího týmu.“
Šéf Arceloru nepříliš delikátně narážel na to, že klan Mittalů má ocelářského obra pevně pod kontrolou a že syn generálního ředitele, třicetiletý Aditya, působí v klíčových postech prezidenta a finančního ředitele. „Kdyby Lakshmi Mittal odešel do důchodu nebo kdyby ho porazil autobus a firmu převzal Aditya, necítili byste se moc dobře,“ poznamenává jeden zdroj z oboru. Dodává, že i když Aditya, který má bakalářský diplom z Whartonu, je bystrý, je to otec, kdo „má strategické vidění“. Někteří lidé si navíc dělají starosti, že představenstvu Mittalu chybí nezávislost. Proti tomu ale mají Mittalové námitky. Tohle – a fakt, že se volně obchoduje jen zhruba s dvanácti procenty akcií Mittalu – vysvětluje, proč se s těmito akciemi běžně obchodovalo s diskontem asi 45 procent oproti srovnatelným akciím.
Mittalovo rodinné podnikání se stává předmětem pečlivého zkoumání v době, kdy tento ocelářský magnát, narozený v Indii, chce ke svému impériu připojit evropského obra. Žádná otázka není hrozivější než ta, jaké bude mít ve sloučeném monstru Mittal-Arcelor místo Aditya. „Zajímavou otázkou bude, zda Aditya v rozšířené skupině přežije,“ uvádí jeden zdroj a poznamenává, že synovi chybějí obvyklé předpoklady, aby mohl pracovat jako finanční ředitel, například titul MBA.
Přesto Aditya není jen zhýčkaným bohatým dítětem. V podniku svého otce je klíčovým hráčem od roku 1997, kdy do něho nastoupil. Toho roku připravil první veřejnou nabídku akcií Mittalu a pracoval na mnoha akvizicích včetně nákupu firmy International Steel Group Inc. za 4,5 miliardy dolarů od amerického investora Wilbura Rosse roku 2004. Tímto obchodem se Mittal stal největším světovým výrobcem oceli a zvýšil rodinné jmění přibližně na 20 miliard dolarů. „Aditya přidal společnosti hodně na hodnotě a přinesl jí nové perspektivy, pokud jde o růst a strategii,“ prohlašuje Lakshmi.
KONKURENCESCHOPNOST
Vypadá to, že se otec a syn navzájem dobře doplňují. Pětapadesátiletý Lakshmi má podnikatelský cit a hluboké, praktické znalosti oceli. Aditya je polykač čísel, který se cítí příjemněji ve společnosti bankéřů a investorů. „Je to velmi impozantní duo,“ uvádí člověk, který je obeznámen s obchodem s Arcelorem, „Aditya je velice schopný mladík. Otec pozorně poslouchá to, co syn říká.“
Aditya tvrdí, že na nápad získat jejich lucemburského konkurenta přišli v listopadu, když Mittal nabídl víc než Arcelor v tvrdém zápolení o ukrajinský ocelářský komplex Kryvorižstal. Akvizicí Arceloru by se Mittal stal konkurenceschopnějším a pro budoucí obchody by se zbavil rivala. Mittal-Arcelor by měl zhruba jedenáct procent světového trhu a prodeje dosahujícího 60 miliard dolarů.
Trhy spatřují v tomto obchodě logiku: akcie obou společností prudce stouply od chvíle, kdy byla nabídka ohlášena. Investoři také doufají, že převzetí Arceloru přinutí Mittaly, aby se vypořádali se záležitostmi vedení své firmy. Mittalové slibují, že k šesti nezávislým ředitelům, které údajně mají, přibudou další. Aditya také naznačuje, že by svůj post finančního ředitele mohl přenechat zkušenějšímu profesionálovi: „Egoistické zájmy by neměly stát v cestě.“ Převzetí by rovněž posílilo obchodovatelné akcie, protože by znovu srovnalo podíl klanu na 50,7 procenta.
Mittalové však nechtějí ustoupit v jedné věci. „Nevidíme žádný důvod k tomu, abychom se vzdali rodinné kontroly,“ prohlašuje Lakshmi, „podniky pod rodinnou kontrolou podle nás vytvářejí lepší podílnickou hodnotu.“ Vypadá to, že se toto dynamické duo nehodlá svých velkých pravomocí vzdát.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek