Menu Zavřít

Krimi na kolejích

31. 3. 2014
Autor: Euro.cz

Deutsche Bahn si chtějí vyšlápnout na kartelové dohody. Ročně kvůli nim tratí stamiliony eur

Zachraňovat peníze pro stát lze ve velkém stylu. Ani v sousedním Německu není nouze o mediálně známé právnické tváře. Paradoxně jedni z nejúspěšnějších právníků, kteří mají spadeno na ochranu zájmů daňových poplatníků, ovšem pracují v tichosti a jako bonus jim stačí režijní jízdenka.

Sedí totiž v 16. patře mrakodrapu firmy Deutsche Bahn (DB) na Postupimském náměstí v Berlíně za dveřmi s nenápadnou cedulkou CRK4.

Drážní koncern, který je stoprocentně vlastněný státem, vytáhl do boje s kartely a zaměstnává vlastní tým, který má za úkol pátrat po případných skrytých dohodách subdodavatelů a psát o tom reporty managementu. Na jeho stole končí i anonymní tipy od cestujících zasílané e-mailem nebo namluvené do hlasové schránky.

„Přímo či nepřímo jsme poškozováni každým třetím kartelem, který je v Německu objeven,“ citoval list Süddeutsche Zeitung Gerda Bechta, člena představenstva Deutsche Bahn, který je zodpovědný za oblast compliance, ochranu dat a právo. Za posledních pět až sedm let podle něj dráhy přišly kvůli nevýhodným smlouvám s dodavateli spřaženými v kartelu o miliardu eur. Bez započítání případných úroků. „Chceme získat zpět každé euro, které nám a potažmo daňovým poplatníkům náleží. V případě kartelů jde veškerá legrace stranou,“ dodal Becht.

Škála obchodních aktivit, kterou interní detektivové Deutsche Bahn z oddělení CRK4 musejí pokrývat, je opravdu pestrá. V roce 2012 koncern objednal služby a produkty v hodnotě 21 miliard eur, a to od téměř 40 tisíc dodavatelů. Nejen v Německu, ale i v zahraničí. Týká se to i Česka, kde společnost Deutsche Bahn loni posílila, když koupila firmu Veolia Transport a několik menších dopravců z nizozemské skupiny Abellio.

Při externích nákupech zdaleka nejde jen železniční svršky, vagony a lokomotivy, ale také třeba o kancelářské potřeby, uniformy nebo potraviny a nápoje pro jídelní vozy, v nichž DB ročně obslouží přes 20 milionů cestujících. Pro mnoho firem jde o prestižní kontrakt, protože jsou cestujícím na očích. O to víc, když jsou dodavateli německé firmy. Třeba kávu, které se na železnici ročně spotřebuje přes 300 tun, exkluzivně do rychlíkových spojů dodává mnichovský Dallmayr.

Souboj o pivo Letos v únoru se společnost Deutsche Bahn vrátila k národnímu „tekutému zlatu“, když v jídelních vozech vyměnila pivo Beck ze skupiny Anheuser-Busch InBev za značku Erdinger a Bitburger, které zůstávají v německých rukou. Poněkud ironicky to byl ovšem Bitburger, který byl letos v lednu nepravomocně odsouzen k pokutě za kartelovou dohodu s ostatními pivovary. Svědčil proti němu ostatně právě Anheuser-Busch.

Aktuálně vede firma Deutsche Bahn spory s více než 20 dodavateli. Mimo jiné třeba i s několika dalšími obchodníky s kávou, kterým už v roce 2009 německý antimonopolní úřad (Bundeskartellamt) udělil pokutu ve výši 159,5 milionu eur za vytvoření oligopolu. Ten mezi lety 2000 až 2008 umožnil v rámci tiché dohody téměř kompletně diktovat ceny trhu s kávou.

Německý dopravce se soudí také s firmami, které mu poskytují služby. Letos v lednu kriminální policie zasahovala při velké razii v Karlsruhe a vyšetřuje hned několik firem kvůli podezření z podvodu. Měly si za ostrahu a stavební dozor na nádražích účtovat stovky hodin víceprací. V Braniborsku stále běží soudní spor o 630 tisíc eur za úklid několika nádraží, kdy si subdodavatelé DB podvodně fakturovali například úklid sněhu. Ten přitom zůstal ležet na peroně.

Některé soudní pře běží v zahraničí. Společně s Italy, Nizozemci, Nory, Portugalci, Španěly a Nory se společnost Deutsche Bahn domáhá v Londýně odškodnění ve výši několika set milionů eur za téměř dvě desítky let starou kartelovou dohodu, v níž se spojili evropští výrobci uhlíkových lišt do pantografů lokomotiv. Taktéž v britské metropoli chtějí DB vymoci část peněz za příliš vysoké bankovní poplatky. Nejmenovaný spor vedou i v Oslu.

Prozatím největší úspěchy slaví německé dráhy u domácích soudních instancí. U zemského soudu ve Frankfurtu nad Mohanem v prosinci 2012 zažalovaly „kolejářský kartel“, který již o rok dříve odhalil Bundeskartellamt. Deutsche Bahn se původně soudily o 850 milionů eur škody a ušlých úroků, prozatím se mimosoudně dohodly na zhruba 200 milionech eur. Tři čtvrtiny z této sumy zaplatil hlavní viník, ocelářský koncern ThyssenKrupp, 50 milionů eur pak rakouská společnost Voestalpine, která v kauze figurovala jako informátor.

Stopka pro Chrenka Případ má i významnou českou stopu. Antimonopolní úřad udělil loni pokutu deset milionů eur také firmě Moravia Steel Deutschland, která spadá do impéria oceláře Tomáše Chrenka. Na rozdíl od koncernu ThyssenKrupp a Rakušanů ale Moravia Steel nepřistoupila na dohodu s německými drahami, které spravují největší železniční síť v Evropě.

A když loni na sklonku léta Deutsche Bahn vypisovaly nový tendr na dodávku kolejí do roku 2016, přišla pro německou dceru českých oceláren studená sprcha. Z užšího výběru na dodavatele zakázky za 200 až 300 milionů eur byla společnost Moravia Steel vyškrtnuta.

„Firma, jejíž účast na kartelové dohodě byla pravomocně potvrzena, ale nijak nepřispěla k vyrovnání škody, pro nás není spolehlivým partnerem,“ citoval list Die Welt nejmenovaného manažera Deutsche Bahn. Chrenek tak pravděpodobně přišel o zakázku v objemu 190 tisíc tun kolejnic ročně, což je 70 procent produkce Třineckých železáren, které Moravia Steel ovládá.

Spor o příliš drahé kolejnice je důležitý nejen pro úspory Deutsche Bahn, ale i pro jednotlivé spolkové země a berlínský erár. Z šesti miliard eur, které ročně plynou na zkvalitnění a obnovu železniční sítě, připadají čtyři miliardy na veřejné zdroje a dotace EU. Podle stejného klíče se bude rozpočítávat také odškodnění za předražené koleje, a tak lze doufat, že alespoň symbolická kompenzace za nehospodárně vynaložené peníze doputuje zpět.

Prestiž jménem DB Cílem Deutsche Bahn ovšem není jen stíhat viníky. Dráhy současně zavedly pravidla, podle nichž je kontrakt s DB prestižní záležitostí, v níž jdou závazky nad rámec nasmlouvaných dodávek. Všichni dodavatelé se zavazují, že v případě spolupodílnictví na kartelové dohodě odhalené antimonopolním úřadem zaplatí státním drahám automaticky smluvní pokutu ve výši 15 procent z hodnoty kontraktu.

Deutsche Bahn nejsou jedinou firmou, která v Německu tuto politiku uplatňuje. Podobně postupuje například obchodní řetězec Metro. Spory o náhradu škody bývají totiž složité. Zvlášť za situace, kdy se některá firma z kartelu rozhodne mluvit a stane se pro antimonopolní úřad jakýmsi korunním svědkem. Důkazy, které předloží, pak nejsou veřejné.

A pokud si firma poškozená kartelem, třeba právě Deutsche Bahn, opatří takové důkazní materiály jinou cestou, hrozí, že je soud nakonec neuzná.

O obtížnosti a zdlouhavosti kartelových řízení ví ostatně společnost Deutsche Bahn své i z druhé strany. Před Bundeskartellamtem letos v lednu sama skončila kvůli podezření z nekalé konkurence. Sdružení Mofair, které zastupuje zájmy několika soukromých dopravců, si stěžuje na to, že na nádražích nemůže poskytovat svým cestujícím komfortní odbavení. Kupříkladu infocentra a pokladny DB neprodávají jejich jízdenky. „Fungující konkurence v nabídce jízdenek je klíčová pro volnou soutěž na železnici,“ říká Andreas Mundt, předseda Bundeskartellamtu.

Oběť není bez viny Na Deutsche Bahn si chce posvítit i jejich chlebodárce, spolkové ministerstvo dopravy. Jeho šéf Alexander Dobrindt je skeptický vůči částkám, které DB každým rokem žádají na udržování železničních svršků. Plánuje proto na celkem pět tisíc kilometrů vybraných tratí poslat vlastní kontrolory, kteří provedou nezávislý audit kolejí.

Ze snahy o očištění Deutsche Bahn od vykuků, kteří šroubují ceny vzhůru, se tak může lehce stát poněkud temná krimistory na kolejích, v níž ani oběť nemusí být tak úplně bez viny. V dobrých detektivkách tomu ostatně tak bývá.

Železniční kolos

Vybrané hospodářské ukazatele koncernu Deutsche Bahn (v mld. eur)

2008 2009 2010 2011 2012

Obrat 33,45 29,36 34,41 37,98 39,30

Náklady na materiál a služby 18,54 15,63 19,31 20,90 21,04

EBITDA 5,20 4,40 4,65 5,14 5,60

Čistý dluh/EBITDA 3,10 3,40 3,60 3,20 2,90

Podíl vlastního kapitálu (v %) 25,20 27,60 27,50 29,20 30,40

Investice (netto) 2,60 1,81 2,07 2,57 3,49

Zdroj: Deutsche Bahn

Německé dráhy vyškrtly Moravii Steel ze zakázky na nové koleje. Firma z Chrenkova impéria pro ně nebyla dost čistá. Všichni dodavatelé se zavazují, že v případě potvrzené účasti na kartelu automaticky zaplatí DB pokutu ve výši 15 procent z hodnoty kontraktu.

bitcoin_skoleni

1 mld. EUR O tolik zhruba přišly Deutsche Bahn v posledních pěti až sedmi letech kvůli nevýhodným smlouvám s dodavateli spřaženými do kartelů, uvedl Gerd Becht, člen představenstva DB zodpovědný za oblast compliance, ochranu dat a právo.

O autorovi| Blahoslav Hruška • hruskab@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?