Pandemie nové formy
koronaviru covid-19 změnila fungování celé společnosti a ovlivnila životy lidí po celém světě. Je možné se na takovou situaci vůbec připravit?
Pro nás jako největší právnickou firmu ve
střední Evropě je zcela zásadní, abychom byli plně vybaveni pro řešení
krizových situací a byli připraveni co nejlépe
a nejrychleji reagovat na změny ve společnosti. Příchod krize se zásadním
dopadem do ekonomiky jsme díky dlouholetým zkušenostem a makroekonomickým datům očekávali již delší dobu a více než 18 měsíců se na ni
intenzivně připravovali.
Jak konkrétně jste se
připravovali?
Zejména z hlediska našich služeb,
důsledného finančního řízení a samozřejmě i vytvořením dostatečné finanční rezervy. Zvýšili jsme zásadně podíl služeb pro
klienty z anticyklických oborů, celkovou efektivitu i výkon na právníka. Soustředili jsme se na digitalizaci našich služeb, včetně
marketingu. Díky všem těmto opatřením, ale také obrovské součinnosti všech kolegů, disciplíně a vysokému pracovnímu nasazení celé naší kanceláře jsme neustále připraveni
být pro naše klienty maximální oporou v tomto obtížném
období.
Jak si Vaše kancelář vlastně vedla během poslední krize,
která začala v roce 2008?
Z krize jsme vzešli silnější a
zkušenější, nebylo to však jednoduché. Vedení kanceláře muselo během 6 měsíců přistoupit k mimořádně rychlé komplexní restrukturalizaci byznys modelu celé společnosti.
Z kanceláře, která se specializovala zejména
na mezinárodní klientelu a mezinárodní trh, jsme se tak ve výsledku stali
firmou s diverzifikovanou nabídkou služeb pro klienty působící převážně v České republice
a na Slovensku. Díky tomuto přístupu, ale i odvaze přijmout na sebe určité riziko jsme v letech 2008 –2012 nabrali stovky nových
klientů, přijali jsme nové kolegy z řad konkurence a stali
jsme se největší nezávislou advokátní kanceláří ve Střední
Evropě podle počtu klientů i právníků.
S čím se na vás klienti v souvislosti
s covid-19 nejčastěji obracejí
V souvislosti s nouzovým stavem a řadou vládních
opatření pomáháme klientům v tom nejširším rozsahu. Od prvního
dne poskytujeme intenzivní poradenství top manažerům,
majitelům a investorům, bankám, pojišťovnám, ale i veřejnému
sektoru, jsme oporou pro interní právníky našich klientů při posuzování
mimořádných situací a opatření. Aktuálně nejvíc
řešíme dopady „vyšší moci“ na jejich podnikání, radíme jim v otázkách cash flow a daní, smluvních a nájemních vztahů nebo v pracovněprávní
oblasti, kde řešíme především odměňování zaměstnanců nebo institut částečné nezaměstnanosti. Další kapitolou jsou pak veřejné podpory, kdy našim klientům pomáháme se zpracováním a
vyřizováním žádostí nejen v České republice a na Slovensku, ale i
v zahraničí.
Jaké poučení
by si měli podnikatelé odnést z těchto krizových
období?
Ze zkušenosti doporučuji vnímat tato náročná období jako mimořádnou příležitost, kdy se mění
status quo na trhu jak mezi dodavateli a odběrateli a zákazníky, tak i mezi
konkurenty v daných odvětvích. Krize nám i našim klientům pomohla přijmout
rozhodnutí a rozjet nové projekty vysloveně z hodiny na hodinu.
Za normálních okolností takové projekty trvají měsíce a někdy i roky. Abychom přežili, je ale potřeba naskočit do
rychle rozjetého vlaku. V současné situaci je rychlost a adaptabilita na
nové podmínky nezbytná.
x