Jurajem Rakovským
Každý den České dráhy vypraví sedm tisíc osobních vlaků a obslouží téměř půl milionu cestujících. Zvládnout takový provoz vyžaduje rozsáhlou IT a telekomunikačních podporu, kterou největšímu tuzemskému dopravci poskytuje společnost ČD – Telematika. „Kromě IT a komunikačních služeb Českým drahám dodáváme i speciální telematická řešení umožňující řízení železniční dopravy. To představuje nutnost zpracovávat opravdu rozsáhlé toky dat,“ upřesňuje předseda představenstva společnosti ČD – Telematika Juraj Rakovský.
EURO: Hlavním zákazníkem společnosti ČD – Telematika jsou České dráhy. Které další klienty ještě obhospodařujete? RAKOVSKÝ: Naše spolupráce s Českými drahami má charakter strategického partnerství. České dráhy v naší společnosti vlastní majoritní podíl převyšující 59 procent, proto fakticky fungujeme jako jejich interní dodavatel IT. Celkově získáváme od subjektů působících na železnici asi 70 procent tržeb. Dále máme hodně klientů mezi státními úřady, jako jsou ministerstvo dopravy či Policie České republiky. V oblasti telekomunikačních služeb se zaměřujeme primárně na velkoobchodní segment. Nejčastěji se jedná o jiné telekomunikační operátory, jako jsou společnosti T-Mobile, GTS Novera či Dial Telecom.
EURO: Podepsala se nějak na obratu vaší společnosti ekonomická krize? RAKOVSKÝ: Oproti roku 2008 klesly naše celkové tržby asi o patnáct procent. Loni jsme utržili přibližně 1,5 miliardy korun a podobné tržby očekáváme i letos. V případě služeb pro železniční dopravu jsme ale v posledních dvou letech přišli dokonce téměř o čtvrtinu výnosů, což je důsledkem transformace u našich největších zákazníků, tedy společností ze skupiny Českých drah. Na druhé straně v tomto poklesu vidíme i určitou příležitost – věříme, že dlouhodobě může právě IT sehrát významnou roli při optimalizaci podnikání tohoto největšího tuzemského železničního dopravce. Pozitivní je, že přes pokles tržeb se nám podařilo udržet v černých číslech a loni naše EBITDA činila 252 milionů korun. I přes snížení výnosů proto vnímám tuto krizi jako pozitivní – donutila nás udělat vnitřní změny, které bychom stejně museli uskutečnit.
EURO: U klientů, které tradičně obsluhujete, poptávka po ICT službách klesla. Nahradíte to expanzí do nových oblastí? RAKOVSKÝ: Při práci pro České dráhy jsme získali rozsáhlé znalosti z oboru telematiky. Proto chceme využít řešení vyvinutá pro železnici i v jiných oborech dopravy a také v logistice. Zde máme jistě co nabídnout v oblasti integrovaných dopravních systémů, odbavování cestujících či vystavování elektronických jízdních dokladů. Aplikace našich zkušeností může přinést vyšší pohodlí uživatelům dopravních služeb a také na straně poskytovatele dopravy pokles transakčních nákladů. V tomto ohledu jsou naším logickým partnerem kraje, které řídí integrované dopravní systémy.
EURO: Kromě IT a telematiky vaše společnost poskytuje i telekomunikační služby. Vnímáte příležitosti k růstu i v této oblasti? RAKOVSKÝ: Po svém příchodu do ČD – Telematika před necelými dvěma lety jsem se zaměřil právě na segment telekomunikací. Výsledky z této oblasti ve mně totiž budily pochybnosti o její dlouhodobé rentabilitě. Ovšem díky řadě vnitřních úspor se nám rychle podařilo telekomunikační divizi dostat do černých čísel a nyní se právě telekomunikace staly jednou z oblastí se zajímavým potenciálem růstu. Z tohoto pohledu představuje vlastnictví rozsáhlé páteřní optické sítě o délce přes 3500 kilometrů velkou konkurenční výhodu. Počítáme totiž, že telekomunikační trh se bude nadále rychle rozvíjet, zejména proto, že rezidenční zákazníci budou požadovat stále větší přenosovou rychlost dat. Dalšími faktory, které poženou rozvoj telekomunikací, bude balíčkování služeb, potřeba neustálého mobilního připojení a virtualizace datových služeb pro firmy. A jelikož poskytujeme služby dalším telekomunikačním operátorům a jejich byznys díky zmíněným trendům poroste, náš obrat se bude zvyšovat s nimi.