Kvůli ekonomické krizi lidé znovu začínají nakupovat levnější alkohol. Dalším důsledkem je prodej alkoholu z černého trhu i v restauracích. Oficiální prodej lihovin tak klesne proti loňsku asi o pět procent. Odhadují to likérky Stock Plzeň a Granette Ústí nad Labem, jednička a dvojka na českém trhu.
Autor: Martin Siebert
Pokles bude nejvyšší ve středním cenovém segmentu, lidé se přesouvají k levnějším značkám. „V gastronomii je prodej zhruba o pětinu nižší. Lidé si nápoj koupí spíše v řetězcích a poté ho konzumují doma,“ říká ředitel Granette Pavel Kadlec. Ve vybraných segmentech působí magické hranice ceny. U vodky a rumu je to 80 korun, u destilátů 130 korun za půllitr.
Podle Richarda Švédy, obchodního šéfa Stocku, letos extrémně roste černý trh, hlavně v restauracích a barech. „Lidé hledají levné lihoviny,“ předpokládá. „Lidé spíše kupují tradiční značky a neexperimentují,“ dodal. Jde zejména o fernety, vodku, tuzemák a raketově opět roste pepermintka. Granette zájem o tyto druhy potvrzuje a přidává ještě griotku, Starou mysliveckou a čisté destiláty jako je slivovice a hruškovice.