České podniky na recesi reagovaly většinou správně. To ekonomiku ozdravilo, tvrdí šéf pro firemní a institucionální bankovnictví ČSOB
Firmám se během krize dařilo snižovat náklady a prospěl jim konzervativní přístup k investicím. To ale neznamená, že by se zlepšilo splácení pohledávek. „Naopak větší boj o zakázky na trhu délku jejich splatnosti ještě posunul,“ uvádí Ján Lučan, vrchní ředitel útvaru Korporátní a institucionální bankovnictví ČSOB.
* Podle čtvrtletních výsledků narostl ČSOB meziročně objem úvěrů o šest procent na 447 miliard. Korporátní půjčky se na tom podílely zásadně, znamená to, že se zlepšuje kondice firem i jejich investiční apetit?
Meziročně rostly firemní úvěry stejným tempem. Celkově ke konci prvního čtvrtletí financujeme české firmy přibližně 200 miliardami korun. Pokud jde o segmenty, kterým se daří, v poslední době vidíme silné oživení automobilové výroby, strojních a elektrických zařízení. Řada našich klientů řeší po letech slabšího růstu nedostatek kapacit a investice do rozvoje. Nadále je pod tlakem stavebnictví, byť se zde částečně propad z předchozích let zastavil.
* Zlepšila se vám také situace s úvěry po splatnosti, takže už se firmy lepší ve splácení pohledávek?
Ano, náklady na úvěrové riziko jsou rekordně nízké, byť jsme papírově právě překonali ekonomickou krizi. Stojí za tím kombinace faktorů: dlouhodobá preciznost v chápání, jaké riziko podstupujete, komu, na co a jakým způsobem půjčujete. Druhým zásadním faktorem je to, jak se chovají a chovali (v krizi) naši klienti. České firmy prokázaly rozvážnost a na krizi dokázaly v naprosté většině reagovat správně. Snižováním nákladů, hledáním alternativ, konzervativním přístupem k investicím. Toto chování vedlo k ozdravění ekonomiky. Nevede to ale k lepšímu splácení pohledávek, určitě ne pokud jde o délku splatnosti, tu naopak větší boj o zakázky na trhu ještě posunul. Zatím v číslech nevidíme, jestli nějakou změnu přinesla přísnější legislativa v tomto roce.
* Banky se obecně zejména ve vztahu k retailu snaží o lidštější image a individuální přístup. Jak se to odráží ve službách firmám?
Korporátní bankovnictví bylo vždy – a myslím, že bude i nadále – postaveno zejména na špičkové expertize. Musíte zcela přesně rozumět klientským potřebám, rozumět konkrétnímu předmětu podnikání a vytvářet správná řešení na míru. Pouze tak můžete být relevantním partnerem. Nejvyšší přidanou hodnotu má, když klientovi vymyslíte řešení, o kterém do té doby neuvažoval, které mu pomůže udělat lepší obchod, získat klienty, být úspěšnější. Koneckonců klient nepotřebuje banku proto, aby měl od banky produkt, ale proto, aby on sám dosáhl úspěchu ve své činnosti.
* Od března jste rozjeli službu EU Smart Credit čili úvěry s podporou Evropské investiční banky (EIB) na investice do hmotného majetku. Jaký je o ni mezi firmami zájem?
Zájem firem, a to jak z řad středních, tak i velkých podniků, je každým týdnem rostoucí. Velkou výhodou tohoto speciálního úvěru je, že jej poprvé mohou získat i velké podniky do tří tisíc zaměstnanců, což v minulosti u programů EIB nebylo možné. Další předností je, že rozsah podporovaných ekonomických činností je oproti předchozím podpůrným programům EIB podstatně širší – mohou jej využít firmy nejen ze zpracovatelského průmyslu, který je podporován ze strukturálních fondů EU, ale i firmy působící v oblasti velkoobchodu a maloobchodu, stavebnictví, energetiky, odpadového hospodářství či dopravy. Vzhledem k omezeným disponibilním zdrojům v tomto podpůrném programu EIB doporučujeme firmám o úvěr požádat co nejdříve.
* Čína se dere před USA na post největší ekonomiky světa. Mají české firmy o čínský trh zvýšený zájem, nebo jsou zatím zdrženlivé?
Největší ekonomikou světa je Evropská unie, jen si to někdy sama neuvědomuje. Nicméně pokud jde o Čínu, opravdu v HDP dle parity kupní síly může vystřídat USA. Role Číny v mezinárodním obchodě i v investicích je jasná a bude narůstat. I v České republice vidíme aktivnější přítomnost čínských firem, investorů a rovněž rostoucí obchod českých firem s Čínou. Naší rolí pak je klientům nabídnout některé technické nástroje (například účty v jüanech), které sníží náklady na straně klienta, jakož i poradenství týkající se podnikatelského prostředí, financování investic i obchodu, a to jak pro čínské klienty v ČR, tak i pro české firmy v Číně díky tamním pobočkám naší skupiny. l
Obchody po čínsku. „Číňané jsou aktivnější v Česku a tuzemské firmy se na Čínu zaměřují také stále častěji, i proto umožňujeme vést účty v jüanech,“ říká Ján Lučan z ČSOB.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz