Nejsilnější prodejní období v roce letos ovlivňuje finanční krize.
„Lidé budou šetřit,“ domnívají se odborníci. Obchodní centra se sice nemusejí obávat, že by zákazníci nepřišli, pravděpodobně ale utratí méně.
Vánoční žně obchodníků letos zasáhne světová finanční krize. Ta totiž mnohým lidem našeptává, že by měli šetřit. „Češi budou letos při vánočních nákupech opatrnější a nebudou utrácet za dárky a pochutiny na vánoční stůl s takovou vervou jako v předešlých letech,“ uvádí studie poradenské společnosti Deloitte.
O tom, že se Češi budou o letošních Vánocích chovat oproti předešlým letům umírněněji, vypovídá i průzkum agentury STEM/MARK, který si objednala tuzemská Citibank. Průměrný Čech prý hodlá letos za vánoční dárky utratit 5250 korun. „Přestože průměrná mzda za poslední dva roky stoupla zhruba o 15 procent, reálně přibližně o 6,5 procenta, vánoční útrata za dárky zůstává stejná,“ konstatuje manažer výzkumu v Citibank Tomáš Motl.
Domácnost pak podle průzkumu vydá za potraviny, stromek či nápoje další čtyři tisíce korun. „Předpokládáme-li v domácnosti dva dospělé, kteří nakupují dárky, pak lze pro jednu domácnost odhadovat vánoční útraty okolo 14 až 15 tisíc korun,“ přibližuje Motl.
Stejné množství, ale levněji
TRENDY LETOŠNÍCH VÁNOC
• Vánoční nákupy ovlivňuje globální krize, kterou už pociťuje zhruba čtvrtina Čechů.
• Lidé nakupují stejný objem zboží, hledají ale zlevněné zboží a akční ceny.
• Průmerný Čech letos za dárky utratí zhruba 5250 korun.
• Třetina Čechů zvažuje nákup vánočních dárků v zahraničí.
• Stále více lidí čeká s nákupem dražšího zboží na povánoční slevy.
Atmosféra v tuzemských obchodních centrech zatím vypadá podobně jako v letech předchozích. „Do obchodů Tesco přišlo za nákupem během prvního adventu ve srovnání s běžným víkendem přibližně o 20 procent více zákazníků. To je zhruba stejný nárůst jako loni,“ říká mluvčí společnosti Tesco Stores v Česku Eva Karasová. Ve stejném duchu hovoří také mluvčí obchodního řetězce Globus Boris Malý. „V porovnání s první adventní nedělí loňského roku byla ta letošní o něco lepší,“ uvedl. Samotný počet nakupujících ale ještě neznamená, že mají prodejci vyhráno. Například mluvčí Aholdu Libor Kytýr upozorňuje na fakt, že ačkoli objem nákupů krize zatím neovlivnila, mění se obsah nákupních košíků. Zákazníci totiž v poslední době upřednostňují spíše zlevněné zboží inzerované v letácích.
Přišla doba pevných rozpočtů
Odborníci ze společnosti Deloitte předpokládají, že lidé budou letos skutečně při vánočních nákupech častěji zvažovat, který dárek a za kolik peněz pořídí. Přitom více než třetina Čechů si stanoví pro nákup dárků pevný rozpočet. Důležitou roli při výběru prý sehrají slevy. „Aby čeští obchodníci dosáhli svých cílů, musejí se soustředit na zvláštní předvánoční cenové nabídky praktického zboží a nezapomínat ani na povánoční akce. Větší zájem než loni bude zřejmě o nakupování přes internet, který umožňuje snadné porovnávání cen,“ konstatuje partner společnosti Deloitte Martin Tesař.
Toho jsou si obchodníci dobře vědomi. Například společnost Lifestyle Sports, která v tuzemsku vlastní síť prodejen se sportovní módou a obuví, zlevnila některé své zboží o padesát procent. „Slevy budou každý den až do Vánoc v rámci takzvaných happy hours, tedy od šestnácti hodin odpoledne až do zavírací doby,“ přibližuje obchodní ředitelka společnosti Radka Šabatková. V silné konkurenci na trhu si tak slibuje přilákání dalších zákazníků.
Ještě nejsme Italové
Dobrou zprávou pro tuzemské obchodníky je, že Češi zatím podle průzkumu společnosti Deloitte nejsou až takoví pesimisté jako obyvatelé západoevropských zemí, kteří citlivěji vnímají špatné ekonomické zprávy z posledních měsíců. „Například Němci počítají před koncem roku s poklesem výdajů na dárky a potraviny o 4,4 procenta a ve Francii nebo Itálii bude nadílka ještě chudší,“ upozorňuje průzkum.
Obchodníci v západní Evropě tak mohou letos očekávat nižší vánoční tržby než v posledních letech. „Nicméně hlavně východoevropané zůstávají celkem optimističtí, finanční krizi si zatím tolik nepřipouštějí,“ popisuje Tesař. Například na Ukrajině se podle průzkumu chystá více utrácet před letošními vánočními svátky až 70 procent lidí.
Méně pozitivní zprávou pro české obchodníky je předpoklad agentury TNS AISA, podle kterého třetina Čechů nakoupí nebo zvažuje nákup vánočních dárků v zahraničí, přičemž zájem o nákup v cizině mají hlavně mladší lidé do 29 let. „Důvodem jsou především nižší ceny, především elektroniky a oblečení,“ konstatuje Viktor Houška ze společnosti GE Money Multiservis, pro kterou TNS AISA svůj průzkum dělala.
Šetříme už od léta
LETOS LETÍ HLAVNĚ TELEVIZE
Stále více Čechů podle odborníků nakupuje k Vánocům elektroniku, jejíž ceny díky posilování koruny klesají. „Nejprodávanějšími výrobky z kategorie elektroniky jsou mobilní telefony, MP3, MP4 a DVD přehrávače a plazmové a LCD televize s velkou úhlopříčkou,“ přibližuje mluvčí společnosti Tesco Stores v Česku Eva Karasová. Hodně řidičů letos pod vánočním stromkem najde také navigaci do automobilu. „Žádaným dárkem jsou také notebooky,“ říká Karasová. Mezi další vánoční hity patří tradičně knihy, kosmetika či oblečení. Mezi dárky pro děti získávají výraznou pozici interaktivní hračky.
Dopad finanční krize na domácí rozpočty už podle průzkumu společnosti Deloitte pociťuje čtvrtina tuzemců. Na Čechy také doléhají vyšší ceny potravin a zdražení energií. Zhruba polovina dotázaných z Česka očekává příští rok zhoršení stavu ekonomiky a zároveň si myslí, že se oproti předcházejícímu roku zmenší jejich kupní síla.
Tomu nasvědčuje i fakt, že tuzemci začali pod tlakem vysoké inflace a nejistoty z finanční krize při nákupech šetřit už během roku. Například v srpnu utratili v obchodech méně peněz za potraviny i nepotravinářské zboží než ve stejném měsíci o rok dříve. Odborníci ale zatím situaci nevidí tak černě. Například podle Zdeňka Juračky, prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu, je možné, že lidé šetřili právě na Vánoce.
Vánočním nákupům se Češi tradičně oddávají už od podzimu. „První dárky začínají zákazníci nakupovat již v průběhu října. Jedná se zejména o elektroniku, dražší hračky a elektro, tedy dárky ve vyšší cenové hladině, jejichž koupi zákazníci obvykle pečlivě zvažují,“ říká mluvčí společnosti Tesco Stores v Česku Eva Karasová.
S blížícím se Štědrým dnem pak lidé podle obchodníků vybírají drobnější dárky, jako jsou knihy, kosmetika či různé laskominy, a plní nákupní vozíky potravinami na vánoční stůl. V předvánočním období roste poptávka po luxusních potravinách, vínu i silnějších a dražších pivech. „V prosinci je zvýšený zájem o potraviny, exotické ovoce a alkohol a nápoje obecně, protože lidé si rádi na Vánoce více dopřejí a častěji se setkávají s rodinou a přáteli,“ konstatuje Karasová.
Nadílka až po stromečku
Výrazný posun v chování tuzemců nastal podle odborníků ve vztahu ke slevám, které každoročně přicházejí po svátcích. „Slevy po minulých Vánocích využilo 41 procent respondentů, letos totéž plánuje už 46 procent,“ uvádí se v průzkumu agentury STEM/MARK. Největší zájem je v období slev o oblečení, obuv a sportovní vybavení. Zhruba třetina z těch, kteří si počkají na nižší ceny, však také předpokládá nákup různých druhů elektroniky či bílé techniky do domácnosti. „Češi mají Vánoce evidentně stále rádi a rádi si dávají dárky. Objem peněz, které jsou ochotni za ně utratit, ale už příliš neroste. Místo toho si dělají radost nákupy po svátcích, čímž si vlastně užívání Vánoc prodlužují,“ konstatuje Motl.
Ochotu lidí počkat si až na povánoční slevy ovlivňuje pohlaví a věk. Největší zájem o tyto nákupy projevují ženy a obecně pak mladší lidé. Zájem o slevy s věkem klesá a nejnižší je u obyvatel Česka nad šedesát let. „U mladších ročníků může zájem o slevy zvyšovat jejich záliba ve sportovním vybavení a módním oblečení. Ve středních věkových skupinách naopak spotřebitele stále více láká elektronika do domácnosti, ve skupině od 30 do 44 let ji dokonce hodlá nakupovat ve slevách plná čtvrtina respondentů,“ konstatuje Motl.