Recept pro oblíbený automobil nižší střední třídy by mohl vypadat jako nový Opel Astra. Design karoserie je extravagantnější než u všech předchozích generací modelu dohromady, ale mezi současnou konkurencí působí jen lehce progresivně, takže zákazníky nevystraší. Interiér vypadá luxusně (se snahou o trochu high-tech) a poskytuje dostatečný prostor všem pasažérům, jak je mezi novinkami v segmentu zvykem. A k tomu slušná základní výbava, zahrnující sportovní sedadla, snížený podvozek, ABS či elektronický systém stability.
Řidiče nejprve zaujmou dobře padnoucí sedadla s mírně sportovním nádechem a hned vzápětí chromovaná pojistka zpátečky na řadicí páce. I když to druhé je zdánlivě nepodstatný detail, vypovídá výmluvně o pečlivosti, s níž se Opel věnoval vnitřku kabiny. Středová konzole, nastříkaná šedou barvou asociující hliník, je složená z dobře slícovaných plátů, takže se jí dá absence aluminia odpustit. Čalounění sedadel je pohodlné zvláště na dlouhé cesty.
Astru testovanou týdeníkem EURO poháněla benzinová osmnáctistovka s maximálním výkonem 125 koní. Pokud by se nejnovější z modelů Opelu dal popsat jako vůz pro klidné cestování, motor tuto jeho charakteristiku podporuje. V první polovině spektra otáček je výborně utlumený, zato však řidiče neoslní svou výbušností. Automobil i po sešlápnutí plynu působí krotce a do tempa se dostává jen zvolna. Ačkoli pro zrychlení na stovku výrobce udává čas 9,8 sekundy, v Astře se zdají starty pomalejší.
Dynamické jízdní vlastnosti by řidiči mělo zprostředkovat tlačítko umístěné uprostřed palubní desky s lakonickým nápisem sport. Přitvrdí odpružení a zároveň zrychluje reakci motoru při sešlápnutí pedálu plynu. Účinek je znatelný, ale ne natolik, aby se z Astry stal sporťák. Jednak je to řízením, které je sice přesné, avšak řidič ve volantu cítí minimum kontaktu s vozovkou. V obdobné situaci je řazení, které funguje hladce při běžném používání, zato rychlost mu nesvědčí - při prudkých změnách stupňů má tendenci se zadrhávat.
Klidnější povaze automobilu by také prospěla šestistupňová převodovka. Díky ní by se výrobcem udávané kombinované spotřeby dalo dosahovat snáze. Na dálnici lze s Astrou pohodlně cestovat 160kilometrovou rychlostí a v ní by nižší hladina otáček, podpořená šestým stupněm, byla znát jak nějakým decilitrem benzinu na spotřebě, tak ještě menším hlukem od motoru.
Opel Astra je vůz, v němž je větší radost cestovat na sedadle spolujezdce stotřicítkou po dálnici, než řezat zatáčky na okreskách. Odpovídá tomu i bohatá výbava, i když audiosoustava by nemusela při hlasitém přehrávání přidávat do hudby nepatřičné zvuky. Podvozek, řazení, řízení i agregát jsou dobré, ale ne vynikající. Kdyby šlo o to, vytvořit nejpřijatelnější kompromis pro všechny, Astra mu nejspíš bude hodně blízko. A to nezní špatně.
Opel Astra 1,8 Sport
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1796 cm3
Max. výkon 92 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 198 km/h
Průměrná spotřeba 7,8 litru na 100 km
Základní cena 579 900 Kč
Klady
- tichý motor
- komfortní jízdní vlastnosti
- ostré brzdy
Zápory
- není sportovní, jak slibuje
- horší řazení při rychlé jízdě
- audiosoustava by mohla být lepší