Koncerny PSA Peugeot Citroën a Ford nedávno oznámily, že budou nadále spolupracovat na vývoji vznětových motorů (EURO 51-52/2004). Do velkoprostorového Fordu Focus C-Max se však nejúspornější výsledek jejich kooperace dostal teprve nedávno. Turbodieselová šestnáctistovka přitom automobil posouvá přesně do míst, kde by ho každý majitel rodinného vozu chtěl vidět. Agregát s nejvyšším výkonem 109 koní mu dává dost síly, a moc za to nechce.
Pokud jde o naftu, nevyžaduje vlastně skoro nic. Během zkušebních jízd jí C-Max spotřeboval v průměru kolem sedmi litrů na sto kilometrů. A to přestože noha na pedálu plynu právě lehká nebyla a přestože zimní počasí apetitu motorů prospívá v nežádoucím směru. Motor je výborně utlumený, zvláště ve středních otáčkách není slyšet vůbec. Jelikož do kabiny neproniká ani aerodynamický hluk, má řízení vozu spíše relaxační účinky.
Jízdní vlastnosti C-Maxu patří v rámci jeho segmentu mezi nejlepší. Jistý podvozek při klidném cestování potěší pohodlím, jež zprostředkovává posádce, komunikativní řízení dodá řidiči sebevědomí zkoušet hranice automobilu při rychlých průjezdech zatáčkami. V takových chvílích přichází vhod i řadicí páka umístěná blízko volantu. Jediné, co od přibližování se limitům vozu odrazuje, je poskládání rychlostí. Kvůli absentující šestce jsou daleko od sebe, a proto je obtížné udržet C-Max v maximálním tempu. To ale tolik nevadí. Akcelerace na stovku za jedenáct sekund a tři desetiny je totiž i tak velmi slušná.
Kdyby ve Fordu přikládali stejnou váhu variabilitě interiéru jako schopnostem na silnici, asi by C-Max těžko hledal konkurenci. Ale tak tomu není. Ačkoli se zadní sedadla dají zcela vyjmout, manipulace s nimi je náročná kvůli jejich značné hmotnosti. Nedají se s nimi ani vyvádět takové šílenosti jako u hlavních konkurentů. Jsou sklopná, střední díl lze posunout dozadu a dva boční sedáky o podobný kousek směrem do středu vozu. Toť vše.
Automobil testovaný týdeníkem EURO měl nejvyšší výbavu Ghia. Ačkoliv se k ní dá dokoupit i spousta dalších prvků, jako je přídavné topení či DVD, není to potřeba. Za těch sedm set tisíc je totiž výbava velmi široká a zahrnuje všechno možné včetně užitečného tempomatu či výborně znějícího CD přehrávače Sony. A ještě posádce C-Max při nastupování posvítí světly ukrytými na spodní straně zpětných zrcátek.
Ford Focus C-Max 1,6 TDCi Ghia
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1560 cm3
Max. výkon 80 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 185 km/h
Průměrná spotřeba 4,9 litru na 100 km
Základní cena 705 900 Kč
Klady
- úsporný agregát
- jízdní vlastnosti
- bohatá základní i příplatková výbava
Zápory
- méně flexibilní uspořádání interiéru
- obtížné vyjímání zadních sedadel