Jedna z nejmalebnějších českých lokálek nazývaná pro ostré stoupání a viadukty „Teplický Semmering“ dojezdila. Provoz vlaků z Mostu na Moldavu zastavil sesuv půdy za tunelem v Mikulově. Opravy si podle prvních propočtů mohou vyžádat až čtvrt miliardy korun.
„Došlo k sesuvu půdy nad tratí i pod tratí, čímž se sesunul i násep, koleje jsou ve vzduchu,“ popisuje Eva Kardová, místostarostka obce Moldava. K závalu došlo v úterý 14. března odpoledne za historickým tunelem u Mikulova, od té doby provoz na trati stojí. Server Českých drah hlásí dlouhodobou výluku do 31. prosince 2017.
Přitom technici Správy železniční dopravní cesty (ŠŽDC) měli letos na jaře tento úsek trati opravovat, dlouhodobě plánovaná údržba počítala s třicetimilionovým rozpočtem. V místě protéká mnoho vody, která narušuje svah, a ten proto ujíždí dolů. Podle prvotních odhadů bude po úterním sesuvu peněz na opravu třeba mnohem víc, mluví se až o 250 milionech korun.
Trať je nesjízdná v úseku Mikulov-Moldava
Jak upřesňuje Pavel Tesař ze SŽDC, železnice je nesjízdná v úseku z Mikulova na Moldavu. Opačným směrem z Mikulova do Mostu se dá jezdit. Nicméně výlukové hlášení Českých drah hovoří jasně – provoz v obou směrech je zastaven už ve stanici Osek město. „Vzhledem k velikosti tělesa dráhy a jeho obtížné přístupnosti stav místa sledujeme a konzultujeme s odborníky. V tuto chvíli proto nelze určit, dokdy výluka potrvá, předpokládáme však, že to bude minimálně na dobu několika měsíců,“ doplňuje Tesař.
Obce a města podél lokálky se nyní obávají, že sesuv by mohl definitivně uzavřít 140letou historii tratě. Příkrý Teplický Semmering s řadou ostrých oblouků stoupající z Oseka přes Dubí, Mikulov až na Moldavu bojuje o přežití už mnoho let, v poslední době se tu ustálil pouze víkendový a prázdninový provoz.
Malí dopravci oživují zapomenuté regionální tratě. Přečtěte si více:
„Z turistického hlediska je pro nás vlak nenahraditelný, je to vlajková loď našeho turistického ruchu – kromě lokálky a přírody tu nic jiného nemáme,“ krčí rameny Eva Kardová. Pro Moldavu stejně jako celou oblast představují hlavní sezónu červenec a srpen, kdy tu motorák jezdí každý den a na krušnohorské hřebeny vyváží stovky cyklistů a pěších. Letos tu však kvůli sesuvu nepřijede už ani jeden vlak.
Horská trať číslo 135 byla kdysi důležitou dopravní tepnou, dnem i nocí tudy stoupaly plně naložené nákladní vlaky. V Dubí například stálo velké depo, Moldava zase fungovala jako velké seřazovací nádraží. Jenže v roce 1945 rudá armáda vytrhala několik stovek metrů železnice spojující českou a německou stranu Krušných hor, čímž trať ztratila pro nákladní dopravu smysl a začal její úpadek.
Čtěte také: