(EURO 22/2010)
Chce-li být někdo vzdělaný, musí se vzdělávat. Chce-li mít někdo velké svaly, měl by cvičit v posilovně. Špičky v nějakém oboru jsou buď talenty, nebo na sobě nadstandardně pracovaly. Potřebuje někdo podrobněji vysvětlit tuto radu? Možná Karel Červený, autor článku Které firmy přežijí rok 2020? (EURO 22/2010). V článku jsem se totiž k tomuto problému nic nedozvěděl. Mimo to, že Paretovo pravidlo je dobré chápat ve smyslu, že malé příčiny mají velké následky. Zřejmě jsem špatně studoval. Až dosud jsem se totiž domníval, že podstatou Paretova pravidla je dělat správné věci správným způsobem a se správnými lidmi. Už několikrát jsem se setkal s překroucenými a zavádějícími prezentacemi Karla Červeného vystupujícího jako předseda Asociace pro rozvoj kreativity. Hledal jsem, jak toto sdružení funguje, co dělá, jeho členy. Našel jsem personální agenturu s Karlem Červeným. Společnost s kreativními cíli dosud neobjevila význam webové prezentace. Nebo je bravurní výřečnost a obliba nešikovně citovat vzdělané a významné osobnosti v médiích včetně televize výrazem oné kreativity? Wilfredo Pareto mimo jiné napsal, že významně menší část národa vlastní podstatně vyšší část bohatství. Možná si dobře uvědomoval, že každý má vlohy dělat dobře něco jiného. Podstata Paretova pravidla je ve volbě správné činnosti, která přináší výsledky. To se však snadno řekne. Chápe to i hloupý s vyšším úsilím. Praktické provedení je pro vyvolené, kteří umějí. Chce-li být někdo nejlepším skokanem do výšky a měří pouze 151 centimetrů, nestane se jím. Pokud měří 1,8 metru, má šanci za předpokladu Bohem daného talentu a obrovské píle. Jak se mu povede v souboji se závodníky, kteří měří více než dva metry, je otázkou závodů.
Roman Boder, r.boder@centrum.cz