Menu Zavřít

KUPTE SI ŠTĚSTÍ

27. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Prodej konkursní podstaty se oddaluje na neurčito

Zájemci o koupi zkrachovalého podniku ČKD Dopravní systémy již od 11. července analyzují situaci, aby mohli podat své reálné nabídky. Momentálně však nemají co kupovat. Dopravní systémy totiž trápí nevyjasněné vlastnické vztahy, pozemky jsou zatíženy restitučními nároky a další majetek je křížovými smlouvami propleten se společnostmi z holdingu ČKD. „Komplikace skutečně jsou, některé se projevily až při soupisu majetku spadajícího do konkursní podstaty. Otázkou zůstává, jak k těmto věcem přistoupí případní zájemci o podnik, potvrdil mluvčí Konsolidační banky Jiří Pekárek. Správce konkursní podstaty Petr Dostál se nechtěl k situaci vyjadřovat, protože v podniku momentálně probíhá hloubková prověrka (due diligence). Investoři (do výběrového řízení se přihlásil německý Siemens, pražská společnost Inekon a plzeňská Škodovka) odmítli cokoliv komentovat s tím, že jsou vázáni dohodou o mlčenlivosti. Proces se protáhne. Původní představa věřitelského výboru z letošního března, tedy po prohlášení konkursu, že se podnik prodá během několika málo měsíců, tak vezme za své. Celá transakce se totiž může protáhnout na neurčito a nikdo nechce mluvit o termínech. Výběrové řízení organizuje poradenská společnost EEIP. Její šéf Michal Mejstřík potvrzuje, že v tuto chvíli je poněkud spekulativní mluvit o časovém harmonogramu. „Je těžké cokoliv k tomu momentálně říkat, podnik je velký, vznikal složitě a ne náhodou je v konkursu. Nyní se zpřesňuje, co by vlastně zájemci kupovali. Dokud se prodávaná aktiva neurčí, nemůže se tato etapa uzavřít, zdůraznil Mejstřík. Správci konkursní podstaty musí nyní složitě zauzlované vlastnické poměry rozmotat a potvrdit, že prodávaný majetek je nesporný. „Věřitelský výbor bude usilovat o to, aby se záležitosti, které lze zlikvidovat mimosoudně, řešily touto cestou. Je to asi jediný způsob, jak docílit určitého výsledku v relativně krátké době, dodal Pekárek. Žádná strana však nechce a nejspíše ani nemůže upřesnit, o jak dlouhou dobu může jít. „Je to v běhu a nelze říci, kdy bude konec. Nemělo by však jít o roky. K prodávanému majetku se také bude muset vyjádřit soud. A kupující musejí zvážit rizika a získat jistotu, co kupují, doplnil Mejstřík. Co chtěli prodávat? Podstatnou otázkou však zůstává, co chtěl majoritní vlastník Dopravních systémů (státní Konsolidační banka) prodávat předtím, než byl prohlášen konkurs. Majetkové vztahy totiž musely být značně nepřehledné, možná ještě více než dnes. Mejstřík, jehož firma EEIP i dříve působila jako poradce procesu, připouští, že nejasné vztahy tehdy sehrály určitou roli. „Bylo to ale jiné, prodával se celý podnik, aktiva i pasiva, živý celek, dodal neurčitě. S nejvážnějším zájemcem – německým Siemensem – byla dokonce již na konci minulého roku podepsána blíže neurčená dohoda o převzetí zličínského výrobce. „Když se chystal další tah na šachovnici, tak byl překvapivě prohlášen konkurs a celá záležitost se dostala do zcela jiné polohy, uvedl tehdy rozladěně ministr průmyslu a obchodu Miroslav Grégr. Tlak na rychlý prodej neustal ani po prohlášení konkursu. Vláda totiž koncem února schválila scénář převzetí Dopravních systémů německým partnerem. Siemens se v Mladé frontě Dnes nechal slyšet, že zbankrotovanou firmu převezme do letošního května. Přímý prodej však odporuje zákonu o konkursu a vyrovnání. Správci se podařilo nakonec prosadit regulérní výběrové řízení. Nyní všichni účastníci transakce reagují překvapeně, když zjišťují, jak bídné jsou vlastnické vztahy, ačkoliv o nich mohli dávno vědět. Například zástupci Konsolidační banky seděli v dozorčí radě podniku už několik měsíců před prohlášením konkursu, a měli tedy přístup k těmto informacím. Dalším průběhem konkursu se zřejmě bude zabývat zasedání věřitelského výboru počátkem září. Možná přijdou i další ženiši. Nyní mnohé nasvědčuje tomu, že výběrové řízení se bude muset zřejmě přerušit. Velká tragédie by to nejspíše nebyla. Dopravní systémy po dlouhé přestávce opět spustily výrobu, a tak není důvod s prodejem tak pospíchat. „Navzdory tomu, že podnik je v konkursu, se jeho aktiva zhodnocují, což v případě bankrotu nebývá obvyklé, zdůraznil Mejstřík. Podařilo se totiž úspěšně dokončit dodávku tramvají pro filipínskou Manilu a inkasovat zatím sedmnáct milionů dolarů. Podstatně se tak zmírnilo nebezpečí vysokých pokut a mezinárodní ostudy. Celý kontrakt je před dokončením, zbývá dodat část náhradních dílů. Rovněž zakázka pro pražské metro již není ohrožena, první soupravy byly předány, technická část je homologována a rozběhla se sériová výroba. Dokonce se ve hře znovu objevila dříve ztracená vietnamská zakázka na dodávku lokomotiv. Další projekt se rýsuje na Ukrajině, zbývá dojednat pojištění s Exportní a garanční pojišťovací společností. Po dlouhých měsících agonie se tedy podnik podařilo nastartovat. Je dokonce pravděpodobné, že ožívání Dopravních systémů by mohlo přilákat i další zájemce o jejich koupi, například francouzský Alstom, který se již jednou o podnik ucházel. Poměry na evropském trhu kolejových vozidel se totiž výrazně změnily, když jednoho z významných hráčů – německý ADTranz – ovládl kanadský koncern Bombardier.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).