Někdejší pouliční bojovník a o něco později německý ministr zahraničí Joschka Fischer mluví o tom, že „vidí evropský dům v plamenech“. Nemusíme volit tak panikářské formulace, ale nelze popřít, že celá Evropa se noří do hluboké recese. V takto dramatické situaci hraje rakouská vláda Člověče, nezlob se.
Personálními hrátkami testuje krevní tlak sociálních partnerů. Přitom otázka, zda má šéf odborové centrály sedět v orgánech centrální banky, je důležitá asi jako vývoj ceny písku na Sahaře.
Je to zkrátka tradice, že sociální partneři mají místo v úctyhodném bankovním grémiu, takže bychom se o to mohli hádat třeba až po záchraně eura. Nyní je třeba rozhodnout, jak může Evropská unie vystavět unii politickou a hospodářskou. To znamená ztrátu suverenity jednotlivých států.
Čtěte také: EU je v bodě zlomu. Chystá plán, jak dál
Znamená to ale také společné hospodářství, proti němuž nebude mít šanci sebesilnější spekulant. To však může vláda občanům sdělit pouze jednotným hlasem a pouze v případě, že zanechá směšných hrátek.
Hospodárske noviny: Nadějná tvář
Že si lékaři zvolili do čela své komory právě Mariána Kollára, nepřekvapuje. Bývalý odborářský boss je pro ně hrdina. Poté, co pro ně Kollár celkem nevybíravým způsobem vybojoval více peněz, stává se pro něj prioritou upevnění společenského postavení lékařů. Lékař už má ale ve společnosti postavení skálopevné.
Je nutným zlem. Kdyby chtěl Kollár naopak oslabit předsudek, že lékař je jen cynický mechanik lidského těla, jemuž je fuk, zda pacient přežije, pokud za něj dostane zaplaceno, to by byla jinačí výzva. Lékaři ztratili během své nátlakové akce tvář, protože ohrozili lidské životy. Veřejnost fandí sestrám, které si zvýšení svých platů vydobyly jednáním. A kterým teď lékaři odmítají zvýšené platy dát.
Lékařská komora si dokonce nechala vypracovat právní analýzu, jak by mohli majitelé soukromých ambulancí zákon obejít a sestrám nezaplatit. Nezaplatit sestrám je další z deklarovaných priorit bývalého odboráře. Je třeba lékařům pogratulovat, že opět našli tvář svého stavu.
The New York Times: Disney a obezita
Společnost Walt Disney si zaslouží aplaus za svůj plán přísně omezit reklamu na jídlo zaměřenou na malé děti na všech svých televizních a rozhlasových stanicích i webech. Nové reklamní standardy by měly eliminovat reklamy na nezdravá jídla v dětských programech a měly by být příkladem k následování pro další firmy.
Vymýcení těchto reklam je krokem, který může napomoci boji s dětskou obezitou. Společnost Walt Disney zároveň slíbila, že zvýší kvalitu jídla podávaného v jejích zábavních parcích a bude mezi dětmi propagovat cvičení a zdravou stravu. Krok disneyovců by mohl dostat pod tlak i další firmy orientované na děti.
V důsledku by mohl zapůsobit i na potravinářské firmy a řetězce rychlého občerstvení tak, aby přehodnotily své produkty, pokud je chtějí propagovat prostřednictvím kanálů Disney. Pokud tento mechanismus zafunguje, marketingové hrátky přinesou svůj kus dobra tím, že nabídnou spotřebitelům i zdravější produkty.