České výrobky často předčí renomované cizí značky.
Tak jako přetrvává mezi muži názor, že co je malé, to je roztomilé, tak si bohužel valná část veřejnosti myslí, že české zboží je levné. Přežívá stereotyp, ze kterého jistě tuzemští výrobci nemají velikou radost, stejně jako vysoké ženy, které přece dokážou být i líbezné. Mám mezi nimi spoustu dobrých známých a vím, o čem mluvím.
Průzkum, který minulý týden zveřejnila agentura STEM, české podnikatele zároveň potěšil i zarmoutil. Zjištění, že lidé od tuzemského zboží očekávají kvalitu, jim jistě zvedlo sebevědomí. Ale na druhé straně předpoklad, že jejich kvalitní výrobky by měly být laciné, je určitě nepotěšil.
Asi vím, kde se v nás toto přesvědčení vzalo. V devadesátých letech mnozí zahraniční výrobci vrhli na náš trh zboží, o jehož kvalitě se dalo s úspěchem pochybovat. Ovšem my jsme byli lační po cizích značkách za jakoukoli cenu a vůbec nás v té době nezajímalo, jak dlouho bude trvat, než nám upadne podpatek exotických botiček, jak dlouho budeme používat televizor, fén či vařič. Zboží značek Svit, Tesla, Eta či Moravia vystřídaly cizokrajné brandy, abych použila světácký název pro značku. Jaksi nám nedošlo, že zahraniční firmy věděly o našem hladu po jejich zboží a využily ho. Nezahrnuly nás novinkami ani výrobky kdovíjak kvalitními.
Upřímně, firmy ani nestojí o to, aby jejich zboží mělo dlouhou životnost, vždyť je třeba, aby si zákazník co nejdříve koupil další a další. Jak by mohly existovat, kdyby vydrželo roky.
Po čase jsme i v České republice pochopili, že výrobky udělané českými zaměstnanci jsou velmi kvalitní. Jejich jakost často předčí kdovíjak renomované značky, které ve skutečnosti vznikají v mimoevropských fabrikách. Kdyby se výzkum ptal, zda pod pojmem nízká cena chápou spotřebitelé zboží vyrobené v západní Evropě, Česku, Spojených státech či Asii, byl by výsledek jiný. Ale to už dneska zadavatel výzkumu sdružení České značky také ví.
A my, čeští zákazníci, si budeme muset pomalu zvykat, že kvalitní zboží nemůže být laciné, i kdyby vznikalo doma za humny. Zboží českých značek vyrábějí české ruce na českém území v českých továrnách. A za to musíme pochopitelně zaplatit, zvlášť když nejde o nějaký šunt.