Menu Zavřít

Květiny ve firmě jako marketingový nástroj

18. 9. 2009
Autor: profit

Máte skvěle zařízenou recepci i jednací místnosti, a přesto jim něco chybí? Chystáte raut či večírek pro klienty a chcete, aby byl dokonalý? Přemýšlíte, jak si naklonit své obchodní partnery? Odpověď může být jediná – květiny.

Autor: Květinový klub

Už dávno nežijeme ve světě fíkusů a karafiátů zabalených v celofánu. Dnešní nabídka květin je daleko širší. Pod rukama českých floristů tak mohou vznikat aranžmá, která se dají bez nadsázky označit za umělecká díla. A využití jejich tvorby se vyplácí.

Květinová vizitka

Na květinovou výzdobu se sice můžeme dívat jako na postradatelný detail, ale pokud chceme podtrhnout luxus firemních prostor, máloco nám poslouží tak dobře jako květiny. „Mnoho firem dbá na to, jak jejich interiér působí na obchodní partnery. Stává se v podstatě jakousi jejich vizitkou – a květiny ji zkrášlí. Kromě toho existují studie, které potvrzují pozitivní vliv zeleně a květin v interiéru na pracovní morálku zaměstnanců a kvalitu jimi odváděné práce,“ říká členka Svazu květinářů a floristů České republiky Marie Bittnerová. Podle ní jsme ve využívání květin k výzdobě kancelářských prostor trochu pozadu. „V zahraničí jsou květiny nedílnou součástí nejen soukromého, ale i pracovního života. Souvisí to s životním standardem a stylem. V Česku si možnosti květinové výzdoby teprve začínáme uvědomovat,“ míní Bittnerová.

Květiny přitom mohou výrazně ovlivnit atmosféru prostoru. Toho je možné využívat jak v každodenním životě, tak při zvláštních, slavnostních příležitostech. V prvním případě je praktické využívat spíše hrnkových květin a dekorací z materiálů, které neuvadnou. Mezi ně patří například suché plody exotických rostlin, kameny, větve, dřevo či sušené rostliny. Ty, s nimiž pracují současní floristé, už ale ani zdaleka nepřipomínají staré známé slaměnky. Jsou výrazně minimalističtější a elegantní.

Základem je harmonie

Pokud nám jde o to, zdůraznit krásu jediného dne či večera, není třeba se omezovat trvanlivostí květin. Na paměti bychom však měli mít jiné limity. „Nejčastější chybou, které se lidé při výzdobě dopouštějí, je nesladění stylu květinové aranže a charakteru interiéru,“ upozorňuje Bittnerová. Takový nesoulad dokáže celkovému dojmu z prostoru spíše uškodit. „Florista proto musí znát budovu i ráz akce, pro kterou se květy chystají. Jen si zkuste představit, jak by vypadal barokní zámek se zlatými zrcadly, který byste vyzdobili mechem, kamením a květy tropických helikonií,“ uvádí příklad Vendula Bazalová z firmy City Flowers. A jak by podle ní měla práce floristy naopak vypadat? „Představte si supermoderní budovu, kde je vše ze skla a kovu. V takovém případě zvolím například skleněnou metrovou vázu. Na její dno nasypu bílé valounky a vložím do ní krásné metrové, zelenobílé kaly. Tím je má práce u konce,“ popisuje Bazalová.

Takový postup by byl zcela v souladu se současnými floristickými trendy. „Ty udávají přední holandské a německé floristické asociace,“ říká florista Jan Komzák z firmy Květinový klub. Pro trendovou floristiku jsou nejvhodnější moderní budovy. „Z převážné většiny vládne na poli květinové výzdoby interiérů moderní, jednoduchý, někdy až strohý styl. Od toho se odvíjí i použití materiálů. V současné době se více než kdy jindy pracuje se sklem, plastem, leštěným kovem a větvemi,“ přibližuje Bittnerová to, co je dnes módní. Zároveň však zdůrazňuje, že v interiérech, které jsou zařízeny rustikálně, jsou možnosti využití současných trendů minimální.

Celofán za zenitem

Dobrý florista se jednoduše nemůže slepě držet toho, co je zrovna v módě. Musí být tvůrčí a mít rozvinuté estetické cítění, svou práci musí umět přizpůsobit požadavkům klienta a charakteru příležitosti, pro kterou připravuje výzdobu. „Floristika je velmi kreativní obor, a proto je velmi těžké stanovit pravidla, v jejichž rámci bychom se měli pohybovat. Důležitější než trendy je pro nás přání a vkus zákazníka,“ vysvětluje Komzák. Jeho názor sdílí i Bazalová. „Pravidla jsou pasé, každý dobrý florista rád experimentuje. Meze pro nás neexistují, a to ani v barevnosti. Ještě před deseti lety se volil tón v tónu. Maximálně dvě až tři barvy v kytici, které se k sobě hodí. Dnes můžete míchat fialovou s oranžovou a nic se neděje. Kdybyste se podobně oblékli, působili byste výstředně, ale pestré květiny jsou v naprostém pořádku,“ říká.

Floristům na trendech příliš nezáleží, v názoru na to, co rozhodně trendové není, se ale shodují. Zdá se, že základní pravidlo zní: Hlavně žádný celofán! „Balení květin do celofánu považuji za přežitek – v jakékoliv podobě. Nic horšího snad nemůže být,“ domnívá se Komzák. A není sám. „Pokud víte, jak s materiály pracovat, neuděláte chybu snad s žádným z nich. Výjimkou je snad jen celofán, zejména ten se stříbrným potiskem – takzvaným zrcátkem, který byl kdysi hodně populární,“ shoduje se Bazalová s Komzákem. A Bittnerová připojuje praktickou radu. „Celofán neplní dekorativní funkci, ale může sloužit jako jistá náhrada balicího papíru. Než kytici někomu dáte, je tedy nutné z ní celofán sejmout.“

Zákony přírody

Vedle celofánového pravidla floristé přece jen respektují ještě další – pravidla přírody. Na charakteru výzdoby se tak zpravidla odráží roční období. A sezonní vlivy jsou pak ještě výraznější v případě vázaných kytic. „Na jaře jsou oblíbené všechny druhy cibulovin, jednoznačně však vedou tulipány. Létu kralují bohaté barevné míchané kytice ze slunečnic, gerber a kopretin. Podzim už začíná být ve znamení zajímavých listů, doplňků a exotických květů a zimu ovládá opět exotika,“ popisuje Bittnerová.

Květinou, která je obecně nejžádanější, však vždy byla, je a patrně ještě dlouho zůstane růže. Není to jen květina, je to symbol a mnozí lidé vědí, jak s ním naložit i bez floristů. „Snad nikdy nezapomenu na zákazníka, který si u nás objednal několik stovek růží. Těmi pak nechal posypat auto své partnerky a na jeho střechu položil zásnubní prsten. Sám zůstal čekat vedle auta. Slečna přišla záhy. Její rozpaky a dojetí nenechaly v klidu nikoho z kolemjdoucích. Byl to skutečně silný a krásný okamžik,“ vypráví Komzák.

Slečna řekla ano a byla svatba. Příležitost, která se bez květin obejde jen stěží. Pro floristy jsou svatby velká výzva, dávají si na nich obzvlášť záležet. Nestačí soustředit se pouze na květinovou výzdobu samotnou, je třeba, aby ladila s kyticí nevěsty. Ta se zase musí hodit k nevěstě. Nestačí přitom, aby odpovídala jen jejím šatům, měla by být zároveň v souladu s jejím celkovým vzhledem – a nadto i s osobností. „V dnešní době se florista může svatební kyticí zaobírat celé hodiny. Je třeba ji ušít nevěstě na míru,“ říká Bazalová.

Květ jako marketingový nástroj

bitcoin školení listopad 24

S ostatními kyticemi si obvykle florista ani jeho zákazník nemusejí dělat tolik starostí. Pokud je kytice určena k tomu, aby zkrášlila interiér, je přesto vhodné respektovat při jejím výběru ráz místa, pro něž je určena. A jsou-li určeny konkrétní osobě, není třeba, aby byly dokonalým obrazem její osobnosti, přesto je dobré strefit se do jejího vkusu. Darovaná kytice je však zároveň zajímavým prostředkem sebeprezentace. V obchodním světě se proto z květin často stává marketingový nástroj. Pestrá nabídka květin firmám umožňuje, aby kytice či celé výzdoby ladily do svých barev. Floristé jsou na podobné požadavky zvyklí. „Používání firemních barev je velmi oblíbené,“ konstatuje Bittnerová.

A kolik se dá za květiny utratit? Ceny vázaných kytic se běžně pohybují v řádech stovek korun. „Pokud ale sháníte něco skutečně luxusního, není problém nechat si uvázat kytici za několik tisíc korun,“ říká Bazalová. Za výzdobu interiéru můžete utratit pár set korun, ale i několik set tisíc korun. Cena ovšem obvykle velmi výrazně odráží kvalitu a konečný estetický dojem dekorací,“ upozorňuje Bittnerová. Ve vyšších cenových kategoriích se pohybují například mnohé exotické květiny, ty však mají tu výhodu, že dlouho vydrží. Další položkou, která může zvednout cenu květinové výzdoby, jsou nádoby. Ceny těch luxusních se pohybují v řádech desetitisíců. „Známkou luxusu ale není jen velikost dekorace a použití nákladných materiálů, hlavní je dobrý nápad a jeho kvalitní provedení,“ uzavírá Bittnerová.

  • Našli jste v článku chybu?