ŘSD Správci silnic a dálnic si budou stěžovat u Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) na policisty, kteří odložili případ zvlněné dálnice D47. Podle policie nedošlo k žádnému pochybení a po prozkoumání dokumentů se prý ani nejeví podezření z nějakého jiného trestného činu. Poté, co se za postup policie postavilo už dříve krajské státní zastupitelství, je stížnost na GIBS poslední šancí, jak může stát ve sporu o D47 získat navrch.
„My trváme na tom, že byl průběh vyšetřování nestandardní. Když si pročtu odůvodnění, proč policie případ odložila, je to v podstatě obhajoba činnosti zhotovitele,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Čermák.
Vadí mu, že z ŘSD nevyslechla policie nikoho jiného než správce stavby a jeho podřízeného a že technické podklady čerpala v drtivé většině od Eurovie a dalších subjektů, na jejichž postup si ŘSD stěžuje. „Zabránili nám také nahlížet do části spisu,“ stěžuje si ředitel. Kromě stížnosti na GIBS se chce obrátit na vrchní státní zastupitelství.
Eurovia není podle mluvčí Petry Kučerové překvapena, že bylo vyšetřování odloženo, a ŘSD by už nemělo podle firmy otálet s opravami. „Společnost Eurovia opakovaně vyzývá ŘSD, aby zanechalo průtahů a umožnilo okamžitě zahájit standardní opravy zvlněné dálnice a též umožnilo zjištění příčin zvlnění, čímž se prokáže i odpovědnost,“ říká Petra Kučerová. Opravy by nicméně hradil stát, což ŘSD nechce připustit. Eurovia už část vad uznala a opravila je, netýká se to ale stěžejního problému s vlněním dálnice.
Spor o vady na devítikilometrovém úseku dálnice vypukl loni, kdy ŘSD na zvlněných úsecích nechalo provést kontrolní vrty. Vozovka přitom pracuje neustále a její technický stav se zhoršuje. Nově patrně přibude další rychlostní omezení na některých úsecích. Snížení rychlosti na dálnici z nynějších 80 kilometrů v hodině na 60 už doporučila moravskoslezská dopravní policie. Definitivní rozhodnutí bude v příštích dnech na ministerstvu dopravy.
Rozhodnutí o odložení případu podle ředitele Čermáka může ředitelství poškodit při dalších sporech u arbitráží, které organizace s Eurovií kvůli D47 vede a v nichž by se mělo rozhodnout pravděpodobně v září.
Policejní závěr, kterým se případ odložil, bude mít zřejmě ještě jeden efekt. Sedmapadesátistránkový dokument podle ředitele Čermáka podporuje podání dalších žalob. Ze spisu vyplývá, že firmy fakturovaly v některých případech i věci, které ŘSD při kontrole na dálnici nenašlo. Žaloba tak bude mířit zřejmě na společnost HBH, která na projektu D47 pracovala současně jak pro stát, tak pro zhotovitele. Projekční firma kromě technického dozoru na stavbě připravovala pro ředitelství silnic stavební projekt a také zpracovávala realizační dokumentaci pro stavební společnost.