Pracovat i o dovolené chce málokdo, přesto to mnozí Češi dělají. Velmi časté je odpovídání na firemní emaily a další elektronická komunikace. Ze vzdálených míst, především v zahraničí, a s často neznámým připojením však můžete počítač vystavit nebezpečným kybernetickým hrozbám. Jak se na dovolené správně chovat, aby kybernetické riziko bylo co nejmenší?
„Kybernetické hrozby jsou v současnosti mnohem sofistikovanější než dříve. Samozřejmě proti nejpokročilejším cíleným útokům pomohou jen nejmodernější technologie, ale i běžní uživatelé a malé firmy mohou výrazně svoji ochranu zefektivnit, pokud budou dodržovat několik jednoduchých pravidel. A o dovolené to platí dvojnásob, neboť jsme mimo kancelář, a tudíž nevyužíváme zabezpečenou firemní síť,“ varuje bezpečnostní expert společnosti Cisco Milan Habrcetl.
Současně přidává seznam sedmi důležitých rad, které by měl každý pracovník dodržovat, aby se nevystavil riziku.
1. Nedůvěřujte zabezpečení veřejné Wi-Fi
Nikdy se nemůžete zcela spolehnout na vysokou úroveň zabezpečení veřejně dostupné a nezabezpečené Wi-Fi sítě. Jedním z rizik může například být, že se ve Wi Fi síti vyskytují zařízení, která jsou infikována nějakým pokročilým nebezpečným softwarem. Ten se tak skrze Wi-Fi síť může dostat do vašeho zařízení a z něj se může rozšířit také do vaší firemní sítě. Pokud potřebujete urgentně odpovědět například na krátký firemní mail, raději využijte VPN připojení či mobilní data.
2. Používejte VPN připojení
V případě, že odesíláte firemní dokumenty z počítače připojeného k Wi-Fi či kabelové síti mimo svoji firmu, používejte takzvanou virtuální privátní síť. Ta funguje tak, že se počítač chová, jako by se připojoval z vaší firmy. Pokud víte, že během dovolené budete muset cokoliv urgentně řešit, zažádejte svého firemního IT manažera o nastavení VPN připojení. Aktuálním trendem v ochraně vzdáleného připojování jsou bezpečné internetové brány v cloudu (secure internet gateway), které chrání firemní zařízení, ať už se připojují odkudkoliv, i když nemají zapnutou VPN.
Novinka: Od července 2018 dostanete cestovní pas už za 24 hodin
3. Před odjezdem zálohujte svá data
Zálohování patří k nejzákladnějším bezpečnostním poučkám. Pokud jste zaměstnanec, ujistěte se, že všechna data, se kterými potřebujete v budoucnu pracovat, máte uložená na firemním úložišti. Pokud pracujete jako živnostník, nezapomeňte si před odjezdem vytvořit zálohu svých dat na externí disk, který necháte doma. Zálohování můžete spustit například během balení kufrů a efektivně tak využít čas.
4. Nikdy se zcela nespoléhejte na HTTPS stránky
Mezi mnohými uživateli koluje mýtus, že webové stránky využívající šifrovanou komunikaci (typicky označené HTTPS a ikonkou zámečku u řádku s názvem webu) jsou zcela bezpečné. Ačkoliv šifrování zlepšuje ochranu soukromí uživatelů, stále častěji ho využívají i hackeři. Dnes využívá šifrování 50 % všech webových stránek. Nicméně najít škodlivý soubor v šifrované komunikaci je velmi náročné a dokážou to jen nejpokročilejší bezpečnostní řešení, která využívají strojové učení a umělou inteligenci. Proto je nutné dávat pozor, na jakou webovou stránku se připojujete, i když se na první pohled může zdát jako bezpečná.
5. Zapomeňte na práci na veřejných zařízeních v internetové kavárně
V žádném případě byste neměli k pracovním úkolům používat jiné zařízení než to, které máte určené k práci. Vyhněte se tak internetovým kavárnám a nikdy prostřednictvím jejich počítačů neposílejte pracovní zprávy a dokumenty. Mohou se totiž dostat do nepovolaných rukou. Nikdy nemáte jistotu, zda provozovatel internetové kavárny skutečně chrání počítače tak, jak by měl.
Přečtěte si:
Šifrování e-mailů: Co znamená aféra Efail pro PGP a S/MIME?
6. Používejte jen firemní účty
Firemní politiky samozřejmě velí, že jakákoliv pracovní komunikace by měla probíhat přes firemní účty – ať už se jedná o email či jiný pracovní nástroj. Každému se ale může stát, že potřebuje něco nutně odeslat a nemůže se v danou dobu k firemnímu účtu přihlásit. Nicméně každý by si měl dvakrát rozmyslet, zda jde opravdu o tak neodkladnou věc, která stojí za riziko. Již nejednomu uživateli způsobilo využívání soukromého emailu problémy. Email je stále nejrozšířenější komunikační platformou, avšak stále platí také za nejčastější způsob, jakým se do zařízení dostává nebezpečný software. Vhodnou alternativu emailu dnes představují nástroje specializované pro týmovou firemní komunikaci, které využívají vlastní šifrování a ochranu.
NÁŠ TIP:
Spočítejte si nárok na dovolenou 2018 na naší kalkulačce
7. Nikomu neposílejte citlivé údaje
Toto pravidlo platí nejenom na dovolené. Nicméně právě čas volna svádí k tomu, abychom rychle vyřešili pracovní mail, aniž bychom nad ním dlouze bádali. Může se tak snadno stát, že člověk přehlédne podvodný email, jehož cílem je od vás získat citlivé informace – ať už se jedná o bankovní údaje či přihlašovací hesla – a zneužít je. Po návratu do práce vás tak může čekat nepříjemné překvapení. Velký pozor by si také měly dávat osoby zodpovědné za platbu faktur. Může nastat situace, kdy útočník zneužije nepřítomnost ředitele firmy a zadá do finančního oddělení požadavek na platbu. Nikdo z finančního oddělení samozřejmě nechce svého nadřízeného rušit na dovolené a může podvodnému e-mailu naletět.
Jedete na dovolenou?
Co správně dělat, kdyby se vám stala nehoda
Čtěte také: