Zda můžeme očekávat zkrácení zdlouhavého procesu výstavby a oprav dálnic či železnic nyní bouřlivě ve svých odborných výborech projednávají poslanci Poslanecké sněmovny Parlamentu, zástupci odborné veřejnosti a příslušná ministerstva. O tom, co novel přinese, mluví poslanec za hnutí ANO Ladislav Okleštěk.
Vládní návrh novely zákona, kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb.. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů a další související zákony, označený jako sněmovní tisk 927 nyní míří do druhého čtení v Poslanecké sněmovně.
K zákonu bylo podáno celkem 300 pozměňovacích návrhů. Nejobsáhlejší pozměňovací návrh podali společně poslanci všech tří koaličních stran v čele s Ladislavem Oklešťkem, poslancem za hnutí ANO, jež také zastává funkci místopředsedy Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj a člena Výboru pro životní prostředí.
Jaký je účel podaného koaličního pozměňovacího návrhu?
Primárním cílem zrychlení výstavby. Česko je dnes dle Světové banky na 130. místě !!! ze 187 zemí co do termínu realizace výstavby. PN vrací Stavební zákon k jeho účelu: zajistit, aby výstavba probíhala bezpečně a rychle. Rozšíří se počet infrastrukturních, zejména dopravních staveb. Bude více veřejných zakázek ve stavebnictví a návazných oborech, rozšíří se dálniční a železniční sítě, na které se čeká desítky let. Chceme, aby se u nás konečně mohlo rychle stavět, především páteřní dopravní infrastruktura.
Proč je váš 81stránkový pozměňovací návrh tak rozsáhlý?
Návrh reaguje na připravenou novelu Stavebního zákona předloženou MMR. Návrh novelu upravuje ve velkém rozsahu, aby naplnila Programové prohlášení Vlády v otázkách dopravy a výstavby, zejména: „Vláda zpracuje a předloží zákon o liniových stavbách, který zjednoduší proces administrativního vyřízení stavebního povolení liniových staveb, a to včetně posouzení vlivu stavby na životní prostředí a podmínek vykupování dotčených pozemků. „Vláda dokončí úseky infrastruktury s napojením na sítě TEN-T. Za prioritní pokládá výstavbu dálnic a rychlostních komunikací, jako jsou R52, R6, R35, R43, R49, D3, D8, D11, Silniční okruh kolem Prahy a návazné komunikace, které umožní kvalitní spojení s našimi sousedy. „V oblasti územního plánování a stavebního řádu připraví vláda novelu stavebního zákona, která přinese zjednodušení a zrychlení povolovacích řízení.“
Co navržená změna legislativy vyřeší?
Náš koaliční návrh zvýší, jak již bylo řečeno, bezpečnost a rychlost výstavby v rámci připravované novely. Nezmění ale koncepci novely samotné. Proto je třeba začít připravovat zcela novou koncepci nového stavebního zákona pro příští volební období, ve které dojde ke skutečně koncepční změně směrem k jedinému jednoduchému a funkčnímu povolovacímu procesu. Povolovací proces projektu dálnice trvající 15let si už jako vyspělá země nemůžeme dovolit.
Návrh zvyšuje rychlost výstavby například tím, že omezuje možnost opakovaně napadat povolovací proces staveb zneužíváním soudních žalob, zjednodušuje proces povolování zrušením zbytečného mezičlánku v podobě rozkladu, zavádí specializovaný soudní senát, který by zrychlil a zkvalitnil soudní přezkum nebo urychluje provádění přípravných prací na stavbě
Proč vámi navrhované legislativní změny nenavrhl již předkladatel novely Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR)?
MMR se o to snažilo. Stavební zákon je rozsáhlý a ovlivňuje ho zhruba 7 ministerstev. To vyvolává kompetenční spory a na jejichž konci je slabý výsledek, třebaže všichni zúčastnění na věci pracují s velkým úsilím a opravdu dlouho. Tento stav trvá u stavebního zákona už desítky let.
Kdo všechno na pozměňovacím návrhu spolupracoval?
Komplexní návrh vznikl společnou prací řady členů Sněmovny se Svazem podnikatelů ve stavebnictví, Asociací pro rozvoj infrastruktury a dalšími zástupci odborné veřejnosti. Podílelo se na něm i Ministerstvo dopravy, Ministerstvo průmyslu a obchodu a další subjekty veřejné správy. Byl napsán ve spolupráci s renomovanými advokátními kancelářemi tak, aby byl v souladu s právem EU a čerpal příklady dobré praxe z okolních států.