Automobilka Land Rover se proslavila výrobou vozů s výjimečnými terénními vlastnostmi, kterým ale zároveň dokáže dodat velkou dávku stylu a pohodlí. Lze totéž čekat i od nejmenšího z nabídky – modelu Freelander 2 v modernizované verzi pro rok 2011?
Foto: Land Rover
Už od první generace z poloviny 90. let je Freelander postaven jako SUV, takže se musí obejít bez některých technických vymožeností, známých z větších Land Roverů, přesto je rodinný odkaz naprosto zřejmý. Podívejme se nejprve na nejviditelnější novinky modernizovaného Freelanderu. Nová je konstrukce předního nárazníku s integrovanými mlhovkami, změnily se přední i zadní světlomety, novou podobu získala maska. Freelander se tak především při pohledu zepředu vzhledem ještě více přiblížil modelům Range Rover (Sport) a Discovery. Přitom si ale zachoval specifickou siluetu, která se nemusí líbit každému. I já bych si uměl představit líbivější tvary, zvlášť „zadní partie“.
Kůže i plasty
Několika změn doznala i kabina. Je tu upravená přístrojová deska s odlišnou grafikou budíků, novinkou je i možnost vybírat ze čtyř nových stylů čalounění sedadel. Jinak uvnitř najdete klasiku ve stylu Land Roveru. Interiér tak kombinuje luxus s účelností, kdy se kůže střídá s plasty. Především středová konzola je plná ovládacích prvků a tlačítek, ale jejich umístění má logiku. Vadí však rozměry konzoly, je totiž příliš široká a řidič si o ni musí neúmyslně a nepohodlně „opírat“ pravou nohu.
Palubní deska je oproti jiným autům pocitově posazena poměrně nízko, což je důsledek především pro Land Rovery typického zvýšeného posedu. Existují dva způsoby, jak na tuto skutečnost nazírat. Někdo ocení perfektní výhled z kabiny a přehled o dění před vámi, jiný bude tomuto řešení vyčítat nutnost při jakékoli činnosti na palubní desce hledět příliš dolů. Celkově je ale pocit za volantem příjemný, a to i díky povedeným sedadlům.
Dostatek prostoru narušuje už zmíněná potíž s mohutnou středovou konzolou, jinak vzdušnost vyhovuje. Špatné to není ani na zadních sedadlech, mírné trable s nedostatkem místa mohou mít snad jen nadprůměrně vysoké osoby. Zavazadlový prostor nenadchne, ale ani neurazí.
Nový diesel
Pod kapotou testovaného Freelanderu tepal nový turbodieselový motor o objemu 2,2 litru, jehož největší předností je hodnota maximálního točivého momentu – 420 N.m při 1 750 otáčkách. To je opravdu hodně. Další čísla ale neoslní. Maximální výkon činí 150 koní, největší možná rychlost 181 kilometrů za hodinu. Motoru navíc ve vyšších otáčkách citelně dochází dech. Potěší však vysokou kultivovaností a skromnou žíznivostí. K výrobcem uváděné kombinované spotřebě 6,2 litru na 100 kilometrů jsem se sice nepřiblížil, ale konečná hodnota jen lehce přesahující osm litrů je také skvělá. Nějakou tu kapku paliva ušetří také systém Stop and Go. A když k tomu připočtete nádrž o objemu 68 litrů, máte rázem před očima vůz s opravdu výborným jízdním dosahem.
Na silnici se Freelander chová jistě, podvozek i řízení jsou nastaveny spíše komfortně. Díky tomu se s vozem snadno manévruje v ulicích i na parkovištích. Zároveň ale účinně žehlí nerovnosti na vozovce. Ani při svižnějších průjezdech zatáčkami netrpí přehnaným nakláněním, což je zásluha i nejrůznějších stabilizačních systémů, jichž je tolik, že snad ani nemá cenu je vypisovat. Hlavně že dobře fungují.
Land Rover Freelander 2 TD4
motor vznětový čtyřválec
- *objem 2 179 cm3 max. výkon 110 kW (150 k) max. rychlost 181 km/h max. toč. moment 420 N.m z 0 na 100 km/h 11,7 s spotřeba 6,2 l/100 km cena test. modelu 1 000 905 Kč V terénu nezklame**
V Land Roveru samozřejmě vědí, že majitelé SUV svá auta do terénu zrovna neženou. Proto udělali něco, co fanda této značky asi nikdy nepochopí. Freelandera už nabízejí také s pohonem přední nápravy. Že takové auto nemá přílišné terénní ambice, je zřejmé. Tradice prostě mizí…
Profit však testoval klasickou čtyřkolku, která se výletu mimo silnice do zabahněných cest nebojí. Obavy nemusí mít ani řidič, i tady totiž najdeme geniální, uživatelsky přívětivý systém Terrain Response známý z ostatních Land Roverů. Systém se aktivuje jednoduchým otočným ovladačem na středové konzole. Přepínačem prostě zvolíte jízdní program podle venkovního terénu: normální, tráva/štěrk/sníh, bahno, písek. O nic víc se nemusíte starat.
Freelander je však pořád „jen“ SUV. Ve výbavě do terénu najdete sice systém řízeného sjíždění ze svahu, ale redukční převodovku nemá. Teď se hodí vysoká hodnota maximálního točivého momentu. Ale abych to shrnul: Chování auta mimo silnici je prostě dobré a zábavné.
Freelander se prodává ve čtyřech stupních výbavy: E, S, SE a HSE. Testem prošla varianta S doplněná o několik příplatkových prvků, jakými jsou například navigační systém, kožené potahy, bi-xenonové světlomety nebo parkovací asistent. Takto vybavený vůz vyjde na 1 000 905 korun. Pokud se spokojíte se základem, stačí vám 711 317 korun.