Menu Zavřít

Lano funguje. Vojsko konečně opravilo „záchrannou brzdu“ na letišti v Náměšti

Autor: Jan Hlaváč, AMSE 2018

Česko právě hostí velké letecké cvičení Ample Strike 2018. A spojenečtí piloti se už nemusí bát, že by při nouzovém přistání zničili svou stíhačku. Záchytné lano je po třech letech opět funkční.

“Generální opravu dvou záchytných lanových systémů BAK 12 na letišti Náměšť provedla bratislavská firma OWT,” popisuje Petr Sýkora z tiskového oddělení ministerstva obrany. “Oprava byla vyčíslena na celkovou částku do 30 milionů korun bez DPH. Kromě generální opravy došlo i k modernizaci systému,” doplňuje Sýkora.

Záchytná lana už stihla vyzkoušet jedna z amerických stíhaček F-16, které se letošního cvičení Ample Strike účastní. “Šlo o simulaci záchrany letounu, u kterého došlo k selhání brzdných systémů. Letoun nešlo zastavit klasickým způsobem, takže se použil záchranný lanový systém,” vysvětluje na webu ministerstva obrany Petr Klusak z náměšťského letiště.

 Záchranné lano na letišti v Náměšti nad Oslavou

Oprava lana vyšla na 30 milionů korun

Generální oprava systému BAK 12 určeného pro letouny vybavené hákem měla proběhnout už v roce 2015, ale ministerstvu obrany se kontrakt nepovedl. Mimo jiné proto, že resortní úředníci chtěli jednat přímo s americkým výrobcem Zodiac Aerospace. Jenže se ozvala slovenská firma OWT, která je výhradním zástupcem pro opravy systémů v Česku a na Slovensku.

Kromě zařízení BAK 12 bude muset ministerstvo v dohledné době investovat i do záchytných sítí v Náměšti a Čáslavi. Půjde o stamilionovou sumu. Gripeny české armády totiž na rozdíl od stíhaček F-16 či Eurofighter Typhoon nemají brzdné háky a v případě poruchy je musí při přistání zachytit sítě.

WT100

Čtěte také:

Den otevřených dveří. Na letišti v Čáslavi ho mají nonstop

Aero obsadilo vojenskou základnu. V Čáslavi testuje noční vidění

Kreslení jde vojákům na jedničku

Ondřej Stratilík


  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).