BODOVÝ SYSTÉM Silniční zákon, který zavedl některé revoluční novinky do provozu na pozemních komunikacích, platí právě rok. Poslední měsíce naznačují, že původní obavy řidičů z vysokých pokut a možné ztráty řidičského průkazu jsou většinou minulostí.
BODOVÝ SYSTÉM
Silniční zákon, který zavedl některé revoluční novinky do provozu na pozemních komunikacích, platí právě rok. Poslední měsíce naznačují, že původní obavy řidičů z vysokých pokut a možné ztráty řidičského průkazu jsou většinou minulostí.
Zavedení trestných bodů a zvýšení pokut za dopravní přestupky vyžene ze silnic řidiče, kteří opakovaně porušují předpisy a ohrožují další účastníky silničního provozu. I to si od nového zákona loni před prázdninami slibovali mnozí politici v čele s exministrem dopravy Milanem Šimonovským. Původní plány se naplňovaly snad jen první tři měsíce, kdy byl podle statistik provoz na českých komunikacích nejbezpečnější od roku 1990.
Jenže uplynula krátká doba a vše je při starém. Policie letos sice eviduje méně dopravních nehod než na počátku loňského roku, spíše než ohleduplnějším jednání řidičů se to však dá vysvětlit jen zvýšením hranice škody, od níž je nutné volat k dopravní nehodě policisty. Počet osob usmrcených při nehodách byl v prvním pololetí meziročně naopak vyšší.
ZLEPŠENÍ BYLO KRÁTKODOBÉ
Ministerstvo dopravy tvrdí, že bodový systém a další změny, které před rokem přinesl zákon o silničním provozu, změnily psychologii řidičů a vedly ke zlepšení bezpečnosti na českých silnicích. Připouští ale, že některé pozitivní změny trvaly jen krátkodobě.
„Zákon není účinný tak, jak mohl být. Je potřeba zlepšit dohled na silnicích a postih řidičů. Opět jedeme po silnici smrti,“ říká náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. Na cestách má podle něho hlídkovat více policistů a měl by se zvýšit počet automatických radarů. „Společnost nedokázala využít nástroj, který s novým zákonem dostala,“ dodává náměstek.
POSTUP PORADÍ KOMISE
Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky zřídí tento rezort pracovní skupinu, která fungování zákona vyhodnotí a navrhne jak zajistit jeho větší respekt. Jediné, co prý nehrozí, je zrušení zákona případně jeho výrazné změkčení v nejbližší době. „Měnit pravidla není možné ze dne na den,“ podotýká náměstek Vykydal.
Osobně se dokonce přiklání k tomu, aby zákon v současné podobě (pozměněné jen drobnou technickou úpravou, která je nyní v Senátu) platil několik let. Teprve pak by se měl vyhodnotit jeho skutečný dopad. Náměstek se také obává poslanecké tvořivosti při případné komplexní novelizaci zákona.
O ŘIDIČÁK PŘIŠLO NA 1300 LIDÍ
Takzvaný bodový systém je jednou z revolučních změn, kterou loni přinesl silniční zákon. Každý řidič má k dispozici tucet bodů, ze kterých se mu ukrajuje jeden nebo několik bodů v případě spáchání dopravního přestupku. Alespoň jeden bod za spáchaný přestupek podle dosavadních údajů ke konci května ztratilo přibližně 450 tisíc řidičů. Plný počet bodů úřady odebraly 1277 motoristům, kteří tak na rok přišli o řidičský průkaz.
Naprostá většina z hříšníků byli muži, jen 3,5 procenta z této skupiny tvořily ženy. Nejčastějším prohřeškem je překročení nejvyšší povolené rychlosti v obci o méně než dvacet kilometrů. Ministerstvo odhaduje, že po roce platnosti zákona bude mít „trestný“ bod už půl milionu řidičů.
CO PŘINESE NOVELA SILNIČNÍHO ZÁKONA?
* nebude možné trestat účastníka provozu, který při nehodě zraní jen sám sebe
* zruší výjimku pro řidiče vozidel poštovní služby, kteří mohli zastavovat na zákazu zastavení a stání
* napraví nepřesnosti znění zákona o škodě při nehodě
* vypustí skutkovou podstatu přestupku řízení vozidla, které není registrováno v registru motorových vozidel (duplicita sankcí)
* odstraní trest zákazu řízení pro řidiče, který neoprávněně zastaví nebo stojí na parkovišti vyhrazeném pro invalidu
* vypustí některé další legislativně technické chyby
* zavede přestupek zakrytí nebo nečitelnosti registrační značky ohodnocený pokutou až 10 tisíc korun Poznámka: Novela již prošla Poslaneckou sněmovnou a je momentálně v Senátu. Její platnost se očekává pravděpodobně v srpnu.