Co napsal bývalý šéf ČSA svému nástupci Dvořákovi
Jeden manažerský vtip říká, že každý ředitel má před odchodem napsat svému nástupci tři dopisy. Bývalý prezident ČSA Radomír Lašák napsal Miroslavu Dvořákovi na přelomu října a listopadu 2009 údajně jen jeden. Podle informací týdeníku EURO má dopis dvě části. V první Lašák popisuje aktuální stav cash flow na začátku listopadu 2009. Je z ní zřejmé, že „kdyby se nic nedělo“, ČSA byly v té době zhruba pět týdnů od chvíle, kdy by neměly dost hotovosti na splátky letadel, platby letišti a mzdy. Zajímavé ale je, že text z konce října už předpokládá čerpání úvěru ve výši 250 milionů od Commerzbank, který před několika dny tak slavně oznámil nový předseda dozorčí rady Michal Mejstřík jako důkaz stabilizace společnosti.
„Nebudu se vyjadřovat k hospodaření ČSA ani ke způsobům řešení krize letecké dopravy,“ reaguje v poslední době Lašák na jakoukoliv otázku týkající se ČSA. Pro týdeník EURO ale dodal: „Je jasné, že aby ČSA mohly být v roce 2010 v černých číslech (a věřím, že budou), bylo a je nutné přežít tuto zimu. Řešení jsou na stole.“ Na otázku, zda stačí schválené snížení mezd od 1. listopadu, už nereagoval. Vypadá to, že v ČSA budou muset znovu prolistovat už schválený plán ze srpna 2009 a provést další, i některá z méně populárních opatření, ať už prodej letadel, majetku nebo divestice. Nic lepšího totiž nové vedení zatím nemá. Je zřejmé, že ČSA v zimě ještě nemají vyhráno. Stále čekají ztrátu okolo tří miliard korun.
Přesto nový prezident ČSA Dvořák i nový předseda dozorčí rady Mejstřík vidí rok 2010 poměrně optimisticky. V podobném duchu mluví i druhá část Lašákova dopisu, který prý zanechal v prezidentské kanceláři svému nástupci. „A Mirku (Dvořáku – pozn. red.), teď dobré zprávy: Jako první prezident v historii dostáváš na další rok hned několik velmi, velmi krásných dárků od předchozího managementu.“ Příští rok budou totiž podle Lašáka v ČSA o více než tři miliardy nižší náklady oproti roku 2009. Kde je Lašák vzal? Prvních 800 milionů korun prý dali zaměstnanci tím, že podepsali snížení mezd, druhých 800 milionů korun představují úspory z propouštění. Na konci října už bylo 500 lidí z plánovaných necelých devíti set propuštěno. Meziročně bude v roce 2010 benzin pro ČSA levnější prý o miliardu korun a na více než 600 milionů korun si Lašák cení další provozní úspory, které byly popsány v jeho restrukturalizačním plánu. K tomu pak exprezident ČSA přidává ve výnosech 500 milionů korun z projektu Origin & Destination na posílení přepravy transferových cestujících do jiných destinací přes Prahu, který naběhl do ostrého provozu po půl roce testování poslední týden v říjnu. „To je dohromady plus tři a půl miliardy korun do výsledovky roku 2010. S tím se dá už něco dělat, já jsem ten komfort neměl,“ uzavírá svůj dopis Lašák.
Pokud tato čísla platí, pak je zřejmé, že už příští rok by ČSA opravdu mohly být na nule nebo v zisku, a vláda tedy svým rozhodnutím kapitalizovat půjčku od Osinku – 2,5 miliardy korun – udělala pro ČSA správnou věc. Proč ale kvůli tomu vyhodila kompletní management, který plán restrukturalizace včetně transakce Osinek připravil a ČSA podle něj dnes jedou? Vysvětlení pro týdeník EURO dodal vysoce postavený zdroj z ministerstva financí: „Na začátku bylo špatné rozhodnutí vlády o tom, že se prodlouží proces privatizace o tři měsíce. Místo toho, aby loni v červenci začali v ČSA restrukturalizovat, připravovali prezentace pro investory. Restrukturalizační plán měli hotový, ale nemohli ho do ukončení privatizace začít uskutečňovat. Nakonec ale Lašákovi zlomila vaz kombinace tlaku ministerstva dopravy, podporujícího piloty, a Letiště Praha. I když plán měl, s oběma bojovat nemohl. Krizí oslabené ČSA si nemohly dovolit v současné situaci postavit si proti sobě největšího obchodního partnera, Letiště Praha. S čísly to nemělo moc společného.“ To ostatně potvrzuje i Lašákův dopis.
Čas ukáže, zda se Lašákovo proroctví pro ČSA stane skutečností. Je ale pravděpodobné, že plán politiků a ministerských úředníků manažersky ovládnout ČSA a Letiště Praha se může časem zhroutit. Zdá se, že personální výměny ve firmách na Ruzyni v režii ministerstva dopravy a poradců premiéra Jana Fischera nekončí.