Přesně před dvaceti lety dorazil do Česka operativní leasing. V červnu 1995 totiž u nás zřídila svou pobočku nizozemská společnost LeasePlan, světový lídr ve správě firemních autoparků
Přitom zakladatel firmy Anton Goudsmit chtěl původně zákazníkům poskytovat leasing strojů a zařízení. O autech nejdříve nepřemýšlel. Přimělo ho k tomu až setkání s dalším Nizozemcem. Byl jím Huib van der Meulen, prodejce vozů Opel. Právě jeho inovativní přístup k byznysu stál na počátku budoucího globálního úspěchu LeasePlanu. Aby udržel jednoho významného klienta, nabídl mu místo prodeje aut jejich dlouhodobý pronájem doplněný několika službami. Když klientovi ukázal návrh měsíční splátky, ten se zděsil: „Vždyť je to drahé!“
Ale Huib van der Meulen vzal do ruky tužku a papír a rozepsal všechny položky, které splátka zahrnovala. Zákazník pochopil, že na tomhle obchodu neprodělá. Zanedlouho Huib van der Meulen posílil řady LeasePlanu, který na jeho nápadu postavil svou otevřenou kalkulaci (open book system), jíž se prosadil po celém světě. Od setkání Antona Goudsmita s Huibem van der Meulenem uběhlo téměř půlstoletí. Během něj LeasePlan vyrostl ve firmu světového významu. Dnes nabízí služby ve 32 zemích, v nichž pečuje přibližně o 1,4 milionu vozů.
Průkopník Jaromír Hájek Klíčovou postavou české pobočky LeasePlanu je její zakladatel Jaromír Hájek. Nebýt jeho vize a optimismu, operativní leasing by se u nás zabydlel určitě o něco později. Zcela jistě lze Jaromíra Hájka považovat za průkopníka oboru. Nabídka LeasePlanu, kterou v České republice formuloval, se stala etalonem.
O tom, že jednou bude pracovat v prostředí spojeném s automobily, nikdy nepochyboval. Na základní škole způsobil rozruch, když coby premiant projevil přání přihlásit se na automechanika. Ředitelka s rodiči jej nakonec přesvědčili, aby šel na gymnázium, ale i tam po automobilových profesích, třeba konstruktérských, pošilhával. Nakonec zvolil VŠE. Osudová profesní výzva přišla od LeasePlanu.
V čele pobočky stojí dodnes, i když ne nepřetržitě. V letech 2007 až 2011 působil ve funkci generálního ředitele italského zastoupení skupiny, kromě toho se podílel na rozjezdu slovenské a rumunské kanceláře.
LeasePlan, ale i celý byznys prošly za těch dvacet let převratným vývojem, některé jistoty ale zůstaly neměnné. Třeba to, že Jaromíra Hájka zastihnete v kanceláři už před sedmou ranní, klepat přitom ani moc nemusíte - dveře jsou obvykle dokořán. Asi není náhoda, že podle průzkumů klienti na LeasePlanu oceňují profesionální přístup a otevřenost při komunikaci.
Pryč se starostmi V roce 1995 měly tuzemské firmy při pořizování aut pouze dvě možnosti - koupit je za hotové, anebo na finanční leasing.
Najednou přišel LeasePlan a řekl jim: Je zbytečné auta kupovat, my vám je pronajmeme na předem sjednanou dobu, a ještě se o ně kompletně postaráme.
Zákazníci se najednou nemuseli zabývat sháněním dálničních známek, placením silniční daně, vyřizováním pojistek, objednáváním sezonních pneumatik, řešením pojistných událostí… prostě spoustou věcí, které je dosud jenom zdržovaly. Navíc se nevydali z peněz, protože auta nekupovali. Zjevením byla i přehledná fakturace, většina nákladů se totiž rozpočítala do pravidelných měsíčních splátek. K tomu připočetli úspory ve formě slev u prodejců vozů i autodoplňků, pojišťoven, servisů, poskytovatelů čerpacích karet a podobně. A díky LeasePlanu zapracovali i na své imagi, protože jejich zaměstnanci začali jezdit v nových vozech.
Další novinkou byla neomezenost nabídky, pokud jde o výběr vozů. Zatímco většina leasingových společností limitovala své služby konkrétními značkami, LeasePlan dokázal profinancovat jakýkoli vůz dostupný na trhu. I proto při své první tiskové konferenci v paláci Žofín zaparkoval před hlavním vchodem symbolicky dvě zcela odlišná vozidla - lidovou Škodu Felicia a luxusní Jaguar.
Raketový start Většina prvních zákazníků se rekrutovala z poboček velkých mezinárodních firem, které s operativním leasingem a konkrétně s LeasePlanem měly dobré zkušenosti ze Západu.
Vůbec prvním zákazníkem se stala telekomunikační společnost TelSource. Už v srpnu 1996 měla pobočka ve správě přes stovku vozů a další objednávky byly na cestě.
V roce 1999 LeasePlan získal jako vůbec první leasingová firma u nás certifikát jakosti ISO 9002. Ve stejném roce centrála ocenila dosavadní výsledky českého zastoupení titulem Pobočka roku. Tak brzy po zahájení obchodní činnosti se to žádné jiné pobočce nepodařilo.
Následující kulatý rok přinesl další přelomový okamžik - podpis smlouvy s firmou Skanska, přesněji s jejím předchůdcem na českém trhu, společností IPS. Kontrakt na sedm stovek automobilů se zcela vymykal všem dosavadním obchodům a LeasePlan se díky němu razantně vzdálil konkurenci.
Firma začíná sázet na nové technologie. Společnost, která vstupovala na trh v době, kdy internet znali jen počítačoví fajnšmekři, digitalizuje jeden proces za druhým, a její služby tak nabývají na atraktivitě.
Jenže pak přicházejí obtíže. „Celý trh utrpěl ztráty s nástupem finanční krize. V České republice jsme se s následky vyrovnávali i po mém návratu v roce 2012. Přistoupili jsme k podstatným změnám a vyplatilo se to. Poslední dva roky jsme dosáhli vynikajících finančních výsledků, a loni jsme dokonce zaznamenali největší nárůst flotily za posledních sedm let,“ konstatuje Jaromír Hájek.
Pro korporace i živnostníky Zatímco zpočátku se pobočka soustředila na tuzemská zastoupení silných mezinárodních korporací a největší domácí podniky, postupem času si budovala pozici i v dalších zákaznických skupinách.
Loni představila produkt určený firmám či živnostníkům s méně než deseti vozy - LeasePlan Go. Jako vůbec první v České republice nabídl možnost objednat si vůz financovaný formou operativního leasingu i balíčky souvisejících služeb pomocí unikátního e-shopu. V rámci LeasePlan Go firma garantuje výši leasingové splátky po celou dobu smlouvy, dva roky až pět let. Letos na něj navázala produktem, který je založen ještě na kratší době pronájmu a aktivní cenové politice. „Začali jsme nabídkou ročního pronájmu Fordu Mondeo se všemi základními službami. Měl velký úspěch. Teď připravujeme podobný model ve spolupráci s Opelem,“ dodává Jaromír Hájek.
Hlavní cíl: úspory a komfort Vlajkovou lodí LeasePlanu ale zůstává jeho full service leasing, určený hlavně větším flotilám. Jeho podstata je stejná jako u výchozího modelu operativního leasingu - pronajmete si automobil a ve splátce platíte amortizaci vozu a základní služby, tedy obvykle pojištění, běžný servis a v některých případech sezonní pneumatiky.
Full service leasing jde ale mnohem dále. Leasingová společnost přebírá prakticky veškerou starost o vozy, pomáhá klientovi formulovat interní pravidla pro užívání služebních aut, doporučuje optimální automobily vzhledem k jeho skutečným potřebám, zajišťuje nadstandardní služby v oblasti servisu, pojištění, silniční asistence, nákupu pohonných hmot, ale třeba i povinného přeškolování firemních řidičů. Stále běžnější je nasazování nejmodernějších komunikačních prostředků, tzv. telematiky. „Vyspělá elektronická kniha jízd dokáže generovat úspory v řádech desítek procent v nákladech na pohonné hmoty,“ vysvětluje Jaromír Hájek. Leasingová firma a klient se tak stávají dlouhodobými partnery, kteří se soustředí na to, aby provoz flotily byl co nejefektivnější a jednotliví řidiči měli k dispozici maximální pohodlí. Svým způsobem přitom LeasePlan využívá vzpomínanou metodu Huiba van der Meulena. Stejně jako on vypočítá, jaké položky si zákazník může zahrnout do splátek a jak díky tomu může ušetřit. Klíčová jsou tři písmena: TCO, zkratka značící celkové náklady na provoz. Stačí se podívat na přiložený graf. Smyslem full service leasingu je nalézt řešení, které dokáže srazit náklady na každou položku, a to při zachování požadovaného komfortu.
Koncept van der Meulena společnost postupně rozvíjela až do jeho současné podoby, kterou nabízí pod názvem Partner Plan. Jde o tzv. jednostranně otevřenou kalkulaci.
LeasePlan garantuje ceny služeb (údržby, oprav a pneumatik) i zůstatkovou cenu vozidla. Po ukončení leasingu klientovi dobropisuje úspory z těchto kapitol. V případě negativního výsledku klient nic nedoplácí. I proto je Partner Plan, jehož historie se začala psát na kousek papíru v jedné amsterdamské autoprodejně, stále nejoblíbenějším produktem firmy. U nás i ve světě. Některé myšlenky jsou prostě nepřekonatelné.
LeasePlan v Česku*
rok založení české pobočky 1995
počet vozidel ve správě 19 000
počet kmenových zaměstnanců 140
číslo jedna ve správě firemních flotil 1
LeasePlan ve světě*
rok založení 1963
počet vozidel ve správě 1 420 000
počet kmenových zaměstnanců 6800
číslo jedna ve správě firemních flotil 1
* na konci roku 2014
Na základní škole způsobil rozruch, když coby premiant chtěl být automechanik.