Firma vykázala ke konci prvního pololetí letošního roku rekordní počet automobilů ve své správě - 1,713 milionu vozidel
LeasePlan je lídrem v oblasti správy firemních autoparků a působí v 32 zemích včetně Česka. V první polovině roku začal realizovat strategii Power of One LeasePlan (Síla jednoho LeasePlanu), která odstartovala novou kapitolu více než 50leté historie společnosti. „Trh s mobilitou vstupuje do převratné éry. Moderní forma kampaně má symbolizovat naši ambici být jedním z hráčů, kteří budou
nové trendy formulovat,“ říká Jaromír Hájek, generální ředitel české pobočky LeasePlanu.
* V jakých oblastech se podle vás trh s mobilitou změní?
Bude mnohem pestřejší než dnes. Na jedné straně dojde k postupnému nahrazování tradičních spalovacích motorů alternativními pohony, v delším horizontu zejména elektromobily. Zároveň bude ze strany firem i privátních zákazníků větší tlak na flexibilitu služeb. Vlastnění automobilu nebo jeho dlouhodobé splácení už pro ně nebudou jediné alternativy, a proto vzroste zájem o krátkodobé pronájmy. S tím souvisí razantní nástup moderních technologií včetně sdílených služeb. V delším horizontu můžeme počítat se samořídícími vozy. Tyto tendence proměňují celý náš byznys a postupně se odrážejí i v naší nabídce.
* Jak moderní technologie ovlivňují správu firemních autoparků dnes?
Stále výrazněji. Hlavně u větších flotil už je standardem vyspělá elektronická kniha jízd. Nejde jen o rozlišení soukromých a služebních kilometrů. Data, která online sbírají telematické jednotky zabudované ve vozech, se dají využít i jinak. V české pobočce teď například dolaďujeme řešení, které nám pomůže s včasnou diagnostikou poruch. Testujeme technologii, která nám v podstatě umožní vidět v reálném čase stejné údaje, jaké má k dispozici řidič na přístrojové desce. To nám pomůže zkvalitnit péči o jednotlivé vozy a v konečném důsledku ušetřit peníze klientů.
Už dnes jim pomocí telematiky dokážeme uspořit deset až dvacet procent provozních nákladů. U početnějších flotil jde o velké peníze.
* Existují i další cesty k úsporám ve firemních flotilách?
Ušetřit lze vždy, jenom musíte vědět, jak na to. V případě správy podnikové flotily je to docela komplikované. Stále více klientů proto vyhledává pomoc našich konzultantů, kteří dokážou odhalit slabá místa. Loni jsme si dělali analýzu, nakolik efektivní tyto konzultace jsou. Vyšlo nám, že na jednom voze dokážeme během čtyřletého leasingového cyklu zákazníkovi ušetřit v průměru téměř 31 tisíc korun.
Stačí si to vynásobit počtem vozů ve vaší flotile a pochopíte, že pomoc odborníků se opravdu vyplatí.
* Nestačí si prostě kliknout na některý z internetových srovnávačů operativního leasingu a ten vám spočítá nejlevnější řešení?
Slovo nejlevnější je docela záludné.
Jistě znáte přísloví: Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci. V případě operativního leasingu to platí dvojnásobně. Nejde totiž o komoditu, kterou najdete u každého prodejce stejnou. Operativní leasing je služba, a navíc služba poměrně složitá s mnoha proměnnými. Žádný internetový srovnávač nemůže všechny tyto proměnné objektivně porovnat. Nejhorší, co můžete udělat, je sáhnout po nejnižší měsíční splátce, kterou vám vyhledávač nabídne.
* Proč?
Občas používám příměr svýběrem restaurace. Manželku přece také nevezmete do nejlacinějšího podniku. Tušíte, že si tam nepochutnáte a že tam bude drhnout obsluha. Zrovna tak by vám měla být podezřelá mimořádně nízká leasingová splátka. Důležité totiž je detailně znát, co všechno splátka zahrnuje. Jaký je rozsah pojištění, jak velké jsou limity pojistného plnění, u kterých partnerů je zajišťován servis ajestli na něj máte nárok i v odlehlých regionech, jak kvalitní pneumatiky a kolik jejich sad je zahrnuto do kalkulace…
Velmi rizikovými položkami mohou být nadlimitní i podlimitní kilometry a také nadměrné opotřebení. Mnoho uživatelů levných nabídek už udělalo špatnou zkušenost, když je na konci leasingu čekalo překvapení v podobě velkých doplatků. Každý zákazník by se měl proto ještě před podpisem smlouvy seznámit s tím, podle jaké metodiky daná společnost tyto položky vyčísluje, nejlépe při osobním jednání, aby mohl posoudit i profesionální úroveň jejích pracovníků. Tuhle práci za něj internetový srovnávač neudělá. *
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz