MÍSTOPŘEDSEDA ČESKÉ LEASINGOVÉ A FINANČNÍ ASOCIACE MILAN GERŽA: Loňské zvýšení daně z přidané hodnoty leasingu na atraktivitě neubralo, spíš naopak. Pro dotčené společnosti bylo popudem k obohacení nabídky. Tvrdí to místopředseda České leasingové a finanční asociace Milan Gerža, který je zároveň místopředsedou představenstva CAC Leasing.
MÍSTOPŘEDSEDA ČESKÉ LEASINGOVÉ A FINANČNÍ ASOCIACE MILAN GERŽA: Loňské zvýšení daně z přidané hodnoty leasingu na atraktivitě neubralo, spíš naopak. Pro dotčené společnosti bylo popudem k obohacení nabídky. Tvrdí to místopředseda České leasingové a finanční asociace Milan Gerža, který je zároveň místopředsedou představenstva CAC Leasing. * Jak se s daňovými změnami v minulém roce vyrovnaly leasingové firmy? Je pro jejich klienty tento způsob financování stále zajímavý?
Loni v květnu se změnil zejména zákon o dani z přidané hodnoty. Vedle vyššího zdanění leasingu osobních aut se však současně snížila daňová zátěž u ostatních automobilů a rovněž u strojů a zařízení. Leasingové společnosti zdražení osobních aut z velké části vykompenzovaly snížením marží a opatřeními v oblasti pojištění. Pojištění se zjednodušeně řečeno přesunulo do oblasti daňově osvobozených činností. V úhrnu tak klienti zdražení pocítili opravdu minimálně a u některých komodit dokonce došlo i ke zlevnění. Leasingový trh navíc nabídl alternativu, a to zejména u ojetých aut rozšířil nabídku o úvěrové financování, splátkový prodej, půjčky a podobně.
* Nejčastějším předmětem leasingu jsou auta. Nabídka leasingových společností je v tomto segmentu skutečně velmi bohatá. Je ještě vůbec něco nového, co by se dalo u leasingu aut nabídnout?
Přestože se u nás ve srovnání s ostatními postkomunistickými zeměmi rozvíjel trh nebývale dynamicky, má i leasing aut co nového nabídnout. V Evropě jsou státy, kde se polovina obchodů realizuje formou operativního leasingu. U nás je to zhruba desetina. Vyspělé společnosti stále více předávají pořizování vozů specializovaným společnostem na operativní leasing, který zahrnuje komplexní služby od pořízení vozu, přes pojištění, úhradu silniční daně, poplatků za rádio, za dálnice, organizaci veškerých servisních prací, poskytování náhradních vozidel a podobně. Posiluje se také spolupráce leasingových společností s výrobci a generálními dodavateli aut. To přináší další nové možnosti, jako je vybavení různými doplňkovými službami, dodatečnými garancemi, tvorbou specializovaných akcí, servisními prohlídkami apod. Podpora výhod leasingu ze strany prodejců je tak nasnadě.
* Pro koho se hodí více finanční leasing, pro koho splátkový prodej, pro koho úvěr a pro které firmy či živnostníky operativní leasing?
Záleží na tom, o jakého podnikatele jde. Jsem-li živnostník a chci jen jedno auto, se kterým budu jezdit alespoň tři roky a najedu v průměru kolem třiceti tisíc kilometrů, pak je rozhodující cena včetně nákladů na pojištění. U nového vozu bych v tomto případě při stejné úvěrové nabídce upřednostnil finanční leasing. U velkopodnikatele, který musí mít už samostatné specialisty pro správu a údržbu vozového parku, bych doporučoval vážně uvažovat o využití operativního leasingu. A to zejména proto, abych se méně staral, šetřil náklady, věnoval kapacity organizaci a řízení vlastního podnikání. Při pořizování ojetých vozů je rozhodnutí mezi finančním leasingem a úvěrem otázkou celkové ceny. Ta se však může mnohdy lišit i v průběhu roku. Kritériem je proto cena a daňové dopady do bilance.
* Podle čeho by si měl podnikatel vybírat leasingovou společnost? Ceny leasingových společností etablovaných dlouhodobě na trhu se v zásadě vyrovnaly. U hromadného obchodu, mezi který patří i auta, je cena asi nadále dominantním faktorem pro rozhodování. Ale kvalita pojištění, jeho rozsah a kvalita likvidace pojistných událostí je stále ještě dost rozdílná. Rovněž služby po uzavření leasingové smlouvy a po jejím ukončení, poradenství, informační služba, zákaznická centra, to vše by nemělo být klientem opomíjeno. Informace o přístupu jednotlivých společností v případě možných problémů se splácením by rovněž mělo napomoci klientům při rozhodování při výběru. Samostatnou oblastí je výběr leasingové společnosti pro velké investice. Složité projekty financování dovozní operace, nemovitostní leasing, financování flotil vozů, plný servis, zejména u operativního leasingu. Při tomto výběru by se klient měl zejména soustředit na zavedené, renomované společnosti, vyžádat si referenční akce a pak podrobně posoudit kvalitu nabídky a její reálnost. * Malé a střední firmy mají možnost získat dotaci od EIB. Které firmy mohou o tento zvýhodněný leasing žádat a na jaké projekty se hodí? Některé leasingové společnosti, zejména bankovní, mohou být zapojeny do programu využití zvýhodněného financování prostřednictvím EIB. Leasingové společnosti povětšinou prostřednictvím své prodejní sítě již prezentovaly možnosti pro klienty. Zpravidla jde o leasing strojů a zařízení, ale také nákladních automobilů nad 3,5 tuny, přičemž minimální hodnota projektu je l,2 milionu korun. V případě, že se splní podmínky projektu, získá se podpora formou tzv. transakčního poplatku, který umožňuje leasingovým společnostem krýt náklady na posouzení a vyhodnocení projektu. Proto počáteční cenová nabídka leasingových společností bývá již zvýhodněna nebo se dá využít na podporu klienta u nových obchodů, a to podle konkrétních definovaných podmínek. Transakční poplatek však nelze použít k úhradě, nebo přesněji k zápočtu leasingových splátek. * Není to tak dlouho, co leasingové společnosti začaly masivněji nabízet leasing nemovitostí. Jaké jsou přednosti proti hypotéce? Lze využít této služby i pro kanceláře nebo jinou část objektu, nebo je to produkt určený pouze na celé budovy? Leasing nemovitostí je možné použít jednak na dokončené budovy a stavby, kdy slouží k následnému uvolnění finančních prostředků pro investora-nájemce. Nemovitost přechází do vlastnictví leasingové společnosti minimálně na osm let, a pak, po skončení leasingu, je odprodána za zůstatkovou cenu zpět investorovi. Daně z dvojího převodu vlastnictví nemovitosti však výrazně snižují atraktivitu této formy financování. U nových, připravovaných staveb, však již nejde jen o financování, ale o zajištění realizace projektu, kontroly průběhy výstavby, jednání s dodavateli, hlídání parametrů a všech souvisejících činností. Akce se většinou realizují prostřednictvím samostatných projektových společností na konkrétní akce. Dochází tak k minimalizaci nákladů, a to i včetně nákladů na převodní daň. * Proti hypotéce, která je v zásadě jen poskytnutím finančních prostředků, může leasing nabídnout nejen finanční prostředky, ale zejména komplexní služby spojené s přípravou a realizací stavby.
Kterým směrem se bude nejdynamičtěji rozšiřovat nabídka leasingových společností? Na jaké klienty se budou leasingové společnosti v nejbližší době nejvíce zaměřovat? Již jsem naznačil perspektivní rozvoj operativního leasingu, rovněž rychleji poroste leasing nemovitostí. Přitom předpokládám určité zjednodušení daňových otázek zejména u převodní daně, která na Slovensku byla úplně zrušena. V neposlední řadě poroste i podíl takzvaných neleasingových produktů, tedy úvěrů, půjček, splátkových prodejů apod. Flexibilita leasingových společností se promítá neustále v hledání mezer na trhu a jejich bezprostředním vy-užití. Mnohdy, když se zdá, že už není žádný prostor, tak se vždy nějaká skulinka najde. Z hlediska klientů i předmětů leasingu bude st
ále výrazněji patrná tendence k větší specializaci, ale i k větší stabilitě partnerství. To bude platit nejenom ve vztahu mezi leasingovou společností a klienty, ale i mezi leasingovými společnostmi a dodavateli. Právě v souvislosti se vstupem do Unie bude stále více přibývat nadnárodní kooperace mezi výrobci, velkododavateli a konkrétními tuzemskými leasingovými společnostmi. To vše by mělo přinést výhody i klientům. Ve službách, v jednoduchosti, ale také v ceně.