V České republice je aktuálně několik desítek leasingových společností sdružených v České leasingové a finanční asociaci.
Ačkoli většina jich původně vznikla s cílem poskytovat finanční leasing (dlouhodobý pronájem financovaného předmětu s možností odkupu), dnes je realita výrazně odlišná, většinou se přeměnily na univerzální poskytovatele financování. Nejenom o tom jsme hovořili se Zdeňkem Kejvalem, ředitelem SG Equipment Finance Czech Republic (SGEF) pro strategii a marketing.
* > Jaká byla cesta leasingových společností k univerzálním finančním?
Leasingový trh u nás úspěšně rostl od roku 1991 až do roku 2007. Na začátku byl roční objem financování okolo sedmi miliard korun, vrchol přišel o 16 let později, kdy to bylo téměř 135 miliard. S příchodem finanční krize v roce 2008 se leasingové společnosti v souvislosti s poklesem zájmu o leasing musely poohlédnout po jiných produktech a službách. V podstatě se z nich staly univerzální finanční společnosti poskytující vedle leasingu i investiční úvěry. Banky totiž byly nuceny důkladněji zvažovat poskytnutí úvěrů z hlediska potenciálního rizika, a právě to vytvořilo prostor pro nebankovní společnosti. Další roli sehrály i různé dotační programy, do kterých se leasingové společnosti zapojují a jejichž podmínkou bývá, aby příjemce dotací měl financovaný předmět ve svém vlastnictví.
* Je to případ i vaší společnosti?
Samozřejmě. I když naše pozice je přece jen trochu odlišná, na rozdíl od ostatních nefinancujeme osobní automobily. Při pohledu na celý trh aktuálně mírně převládají, co se týká objemu, úvěrové produkty nad leasingovými. Obdobně tomu je i u SG Equipment Finance.
* V čem se odlišujete od ostatních společností, proč by si firmy měly za partnera vybrat SGEF?
To je otázka, která svádí ktomu, aby moje odpověď zněla jako klišé - zaměřujeme se na potřeby klienta, máme širokou produktovou nabídku, jsme součástí jedné z největších finančních skupin v Evropě apod. To vše je samozřejmě pravda. Mám ale několik zajímavostí, které dokreslují naše postavení v ČR. Například pokud byste si chtěl koupit letadlo, nějaký business jet, s největší pravděpodobností nákup zrealizujete naším prostřednictvím. Protože většina těchto nákupů se uskutečňuje vzhledem k našim zkušenostem, kontaktům a podmínkám přes SGEF. Dlouholetou jedničkou jsme ve stavebních strojích, přední pozice si držíme v dopravní technice a ve strojích a zařízeních, zemědělcům každoročně poskytneme bezmála jednu miliardu korun. Prosazujeme se také voblastech, které dosud mimobankovní financování tolik nevyžívaly, jako jsou informační technologie. I zde jsme mezi lídry trhu.
* > Jak při financování firem spolupracujete s jedním z vašich vlastníků, Komerční bankou?
Komerční banka je stejně jako my součástí jedné finanční skupiny Société Générale. Banka je pro nás významným zdrojem nového byznysu, protože společně chceme nabídnout našim klientům ten nejlepší produkt a je jedno, zda je od KB, nebo SGEF. V posledním roce se nám výrazně daří v pro nás novém segmentu malých a středních firem, kde polovinu nových obchodů děláme právě ve spolupráci s Komerční bankou.
* > Jaké jsou hlavní výzvy pro leasingové společnosti v Česku?
Všichni čelíme silnému cenovému tlaku. Existuje u nás řada silných bankovních skupin a banky mají velký přebytek vkladů. Mnozí klienti využívají vlastní finanční prostředky k pokrytí svých potřeb a investic. Pak jsou to daňové a legislativní změny, ačkoli nový účetní standard IFRS má dopad pouze na nadnárodní společnosti. Ve spolupráci s dodavateli jim nabízíme finanční produkty s platbou za využívání, které jim umožní nadále využívat výhod mimobilančního řešení. Od ledna 2020 vstoupí v platnost novela zákona o DPH, která mění způsob platby daně u finančního leasingu. Vnímáme, že všechny tyto skutečnosti mohou přinést problémy, ale na druhé straně vytvářejí nové příležitosti. Motivují nás k inovaci produktů a procesů. •
Od ledna 2020 vstoupí v platnost novela zákona o DPH, která mění způsob platby daně u finančního leasingu.
O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz