Menu Zavřít

Leasing v roce 2010? - Blýskání na lepší časy

27. 9. 2010
Autor: Euro.cz

Leasingový trh by měl v nejbližší době kopírovat vývoj ekonomiky jako takové. Tedy stejně,jako se po krizi vrací české hospodářství zpátky k růstu, má i leasing jako nástroj financování dobrou perspektivu.

Rok 2010 by mohl být do dějin ekonomie zapsán jako zlomový bod v odražení české ekonomiky ode dna. Její pozvolné oživení je patrné, což ukazuje i meziroční růst HDP ve druhém čtvrtletí 2010 o 2,4 procenta. Tento trend odráží i průmyslová výroba, která například v červnu meziročně vzrostla o 5,3 procenta. Také vývoj nebankovního financování má od prvního čtvrtletí tohoto roku růstový charakter.

V prvním čtvrtletí členské společnosti České leasingové a finanční aso-ciace (ČLFA) financovaly prostřednictvím leasingu stroje, zařízení a dopravní prostředky v souhrnu pořizovacích cen bez DPH za 8,34 miliardy korun, v druhém čtvrtletí za 10,48 miliardy korun. Obnovení ekonomického růstu se viditelně projevilo především v poptávce podnikatelů po nebankovních produktech u nebankovních úvěrů a faktoringu.

V rámci významných změn daňového režimu u finančního leasingu v posledních letech dochází také k postupné diverzifikaci finančních produktů v nabídce leasingových společností, které ji rozšiřují o nebankovní úvěrové a splátkové produkty. V současné době je nabízí 27 z 51 členských společností ČLFA a jejich podíl na obratech těchto firem stále roste. Je to patrné především u nebankovních úvěrů pro podnikatele, u nichž došlo v prvním pololetí k meziročnímu navýšení o 14 procent v případě vedoucích 15 společností.

Finanční leasing je stále významným zdrojem financování osobních vozů. Souhrn pořizovacích cen bez DPH u nich dosáhl v prvním polo-letí tohoto roku částky 6,2 miliardy korun a meziročně vzrostl o více než 800 milionů korun. Jeho podíl na celkovém leasingu movitých věcí se z 23,8 procenta, dosažených v prvních šesti měsících roku 2009, zvýšil na 33,2 procenta.

Stále více je však patrný trend financování vozů právě nebankovním úvěrem. Finanční leasing je zároveň nejbezpečnějším způsobem financování. Zejména těžká dopravní technika a stroje a zařízení jsou typickými komoditami, u nichž se i v budoucnu očekává stálé využití, nebo dokonce posílení.

Roste zájem o nebankovní produkty

Na vývoj trhu nebankovního financování je nutné dívat se v souladu s vývojem ekonomiky, která prochází běžnými cyklickými výkyvy. „Řada z nás si dobře pamatuje vrchol poptávky po nebankovních produktech v druhé polovině 90. let minulého století, kdy bankovní sektor nebyl v podstavě schopen poskytovat financování ekonomické sféře, zejména malým a středním firmám,“ říká Jiří Matula, předseda představenstva ČLFA. V té době byla podle jeho slov poptávka po nebankovních finančních produktech, ať už po leasingu nebo faktoringu, extrémně vysoká.

Tím, že se v dalších letech ekonomice dařilo lépe a banky měly minimální ztráty, začaly postupně nabízet i služby do sektoru takzvaného ekonomického inkubátoru, který je z pohledu možných ztrát nejrizikovější. Banky do tohoto segmentu zároveň vstupovaly s cenami neodpovídajícími jeho rizikovosti. Ekonomická recese jim však přinesla kreditní ztráty a banky obecně opět zpřísnily svá kritéria a snížily kreditní apetit. „Tím se opět otevřel prostor pro nebankovní produkty. I když byly recesí také oslabeny, lze očekávat jejich růst, což ukazují i čísla vývoje nebankovního trhu v letošním roce v rámci kvartálního srovnání,“ doplnil Matula.

Nebankovní produkty jsou nepostradatelné pro ekonomiku i společnost především při financování podnikatelských začátků či restrukturalizačních projektů, které potřebují přijmout cizí zdroje, na které banky svým instrumentářem nedosáhnou. Bez nich by nebyly realizovány projekty, které mají šanci vyrůst a být prospěšné pro českou ekonomiku i stát ve formě odvodu daní či vytváření nových pracovních míst.

Leasingový trh zůstal stabilní

FIN25

Recese se dotkla skoro všech firem, a to včetně leasingového trhu. Celkově poklesl podíl leasingu na financování investic z přibližně 30 procent na počátku dekády na současných 20 procent. „Příčiny můžeme hledat v oblasti například snížení financovatelnosti řady projektů leasingem, zpřísnění podmínek refinancování, podíl veřejných investic v rámci leasingu se zvýšil nepatrně a především leasing nebyl zahrnut do vládních programů na oživení růstu,“ říká obchodní ředitel společnosti LeasePlan Peter Tölgyesi.

Podle jeho slov je nutné zdůraznit, že krize nedopadla na zákazníky leasingových společností, protože jejich počet na trhu nepoklesl, a obecně se dá říci, že leasingový trh zůstal stabilizován a může se dále vyvíjet směrem kupředu.

  • Našli jste v článku chybu?