Nová emise na frankfurtské burze
Když se před týdnem v 49. patře budovy německé Commerzbank otevíralo šampaňské za přítomnosti spoře oděných servírek, které přítomným rozdávaly katalogy se sexuálními pomůckami, mohl si každý myslet, že banka si otevřela sex-shop. Commerzbank však pouze uvedla novou firmu na frankfurtský parket.
Firma paní Beate Uhseové, nazvaná podle majitelky, se investorům nemusela nijak zvlášť představovat. V německém výzkumu, který porovnával znalost značky, mohla soutěžit s proslulostí Mercedesu. Řetězec jejích sex-shopů znají po celém Německu, st ejně jako její muzeum sexu v Berlíně nedaleko stanice ZOO. A protože paní Uhseová touží po expanzi, rozhodla se ji financovat emisí akcií.
Na burzu ji 27. května uvedla Commerzbank spolu s Dresdner Bank, které nabídku neodmítly jako puritánská Deutsche Bank. Cena akcie Beate Uhse AG stoupla při zahájení okamžitě z 6,7 eura na deset eur a během dalších tří dnů vyšplhala až k 25 eurům. Ve firmě si její majitelka však hodlá minimálně po dva roky ponechat 75 procent.
Zdá se, že si nový titul na parketu SMAX frankfurtské burzy, který od roku 1997 sdružuje tituly malých a středních rodinných podniků, získal hodně příznivců. Firma, o které se zatím příliš nemluvilo na veřejnosti, s provokující majitelkou tak zaujala své místo mezi střední třídou ctěných německých podnikatelů.
Beate Uhseová začínala s podnikáním takzvaně od píky. Ještě jako mladá ovdověla. Její muž, válečný pilot, přišel o život během jednoho z nočních náletů. Sama byla pilotkou v době, kdy ženy létaly jen zřídka, a navíc dosáhla funk ce kapitánky. Na konci války se jí podařilo uletět i se synem z Berlína obklíčeného spojeneckými vojsky do severního Německa.
Začala se živit prodejem dětských hraček. Později, v roce 1946 vydala s pomocí své matky lékařky knihu, v níž propagovala kalendářní antikoncepci. Tiskárně, která knihu vytiskla, tehdy zaplatila 2,5 kilogramu másla. Kniha ve své době vyvolala skandál a Uhseové přinesla zisk. Do roku 1949 prodala na 32 tisíc výtisků po dvou říšských markách.
Pak pokračovala vstupem do specializovaného sektoru podnikání. Otevřela zásilkovou službu, přes níž nabízela zákazníkům kondomy, osvětovou literaturu a sexuální pomůcky. O sobě tvrdila, že je všechny v mládí vyzkoušela. Získala si více ne ž 200 000 zákazníků.
V roce 1962 otevřela první sex-shop ve Flensburgu. Když potom německá vláda obchody se sexuálními pomůckami zakázala, Uhseová zavedla kluby. Dnes provozuje na 60 sítí obchodů. V zemích, které navštěvuje hodně německých turistů, má 30 poboček. Muzeu m historie sexu otevřela v Berlíně před třemi lety. Byla i při tom, když se bourala Berlínská zeď, a rozdala tam východním Němcům na 25 000 propagačních letáků. Výsledkem bylo na dva miliony objednávek. V západních zemích Německa měla už tři miliony klientů.
Před vstupem na burzu ještě firmu ohrozilo soudní jednání s jedním ze zákazníků Deutsche Telekom, který odmítl zaplatit za služby erotické telefonní linky nehorázně vysoké poplatky. U soudu klient vyhrál a firma Beate Uhse se musela zabez pečit, aby tento precedens neznamenal konec příjmů ze zvláštních telefonních služeb.
Ambice na expanzi byly silnější než tyto obavy, a tak je dnes na frankfurtské burze k mání čtvrtina společnosti. Investoři by tím měli do kasy Beate Uhseové přinést kolem 60 milionů eur. „Je to jedna z nejvíce vzrušujících akcí v mém životě, uvedla při vstupu na burzu Beate Uhseová.
Dnes pracuje pro 80letou podnikatelku 700 zaměstnanců, kteří nabízejí 7000 produktů firmy. V loňském roce dosáhla firma Beate Uhse obratu ve výši 85,9 milionu eur se ziskem čtyři miliony eur, což bylo o třicet procent více než v roce 1997 . Kolem 96 procent obratu realizuje Beate Uhse na domácí půdě. Agresivní expanzi hodlá provést v sousední Belgii a Nizozemsku, kde si již vyhlídla pět společností včetně dvou erotických nizozemských obchodních sítí a zásilkové služby. Pokus í se možná i o dobytí amerického trhu, což se jí nepovedlo v 80. letech, kdy tam investovala půl milionu dolarů. „Zaměřuji se na potentní trhy. Tím myslím trhy, které mají dost peněz, dodala majitelka firmy. Jedním z jejích zatím nesplněn ých přání je stihnout si otevřít obchůdek na moskevském Rudém náměstí.